Sadelfunderingar

Sv: Sadelfunderingar

Så sant så, de blir ju aldrig riktigt inridna som en ullstoppad lädersadel, även därav att jag tycker den är en så bra inridningssadel.

Sen finns det ju även ullstoppade lädersadlar som även de går att byta bomjärn på samt flytta klossarna under framvalvet :)

Jag läste en artikel för ett tag sen där de gick igenom olika stoppning/fyllning. Och ull var bäst tryckfördelning. Ska se iom jag hittar texten så kan jag länka. Men det får bli imorgon.

*kl*

Vad många här det verkar vara som är emot bomlöst. Har ni verkligen testat alla modeller av bomlösa sadlar och bildat er uppfattningar om var och en? Känns ju urdumt att dra alla bomlösa sadlar över en kam när de precis som bomsadlar varierar väldigt mycket i utförande (och därmed känsla för både ryttare och häst).

Jag är en sådan där som faktiskt gillar både vissa bomlösa och vissa med bom, för jag har hittat bra sadlar inom bägge kategorier :)

Bra skrivet, jag har gillat två av alla de bomlösa jag provat. (har väl provat en 6-7 stycken olika) och jag har gillat många bomsadlar.

Det finns riktigt många dåliga bomlösa sadlar, precis som det finns en hel del dåliga bomsadlar. Så bara för att man testat ett par modeller så kan man ju inte uttala sig så mycket mer än för just dessa sadlar. Och även där är det ju högst individuellt beroende på hur hästen ser ut. Finns ju ingen sadel som passar på alla hästar.

Bara en undran. Hur många bomsadlar har du provat?

Jag har testat en bra bit över 50 bomsadlar i olika märken och modeller och kan väl högst räkna upp ett par tre stycken jag verkligen tycker om och kan rida i.

Jag har provat ca 10 bomlösa och älskar 5 utav dem.

Jag har testat 4-5 bladsadlar och gillar 1 utav dem.

Det är liksom lite skit sak samma VAD för sadel man har huvudsaken är att båda hästen och ryttaren trivs.

Oj, ingen aning, jag har faktiskt inte räknat alla sadlar jag suttit i genom åren. Hur sjutton håller man räkning på sånt? Bomlösa är ju en annan grej eftersom det inte är så många jag provat. Men en snabb uppskattning blir väl åt samma håll som du. Ett 30-40 tal på ridskolan genom åren. På alla sadelprovningar runt 15-20 plus alla andra hästar jag ridit privat, blir ju ett gäng där också. Många har varit ok, ett fåtal riktigt bra, och många passade mig inte alls.

Hur så?

Jag håller helt med dig i det sista, det är precis det jag menar. Många här som inte gillar bomlösa har argument som håller för en del bomlösa, men långt ifrån alla. Det spelar ingen roll vad det är bara det passar, och det är otroligt olika från sadel till sadel. Jag gillar inte när man generaliserar, det ger fördomar och fördomar är aldrig bra.

Jag är lite sadelnörd så det är därför jag håller koll ;)

Nä det är rätt intressant att se eftersom du skriver att det finns så mycket skitbomlösa, det finns betydligt fler skitbomsadlar om man ser till %. Jag tror ju inte du är på nått emot bomlöst men ville bara påpeka. :)

Nej jag har inte skrivit att det finns fler dåliga bomlösa. Jag skrev däremot att det finns massa dåliga sadlar både med och utan bom. Men att jag ridit i några få bra bomlösa, bra för mig då! Och många bra bomsadlar. Min absoluta favorit är en bomlös, det är den jag har nu. Ser man procentuellt finns det mycket mer skit bland bomsadlar. Det hålet jag med dig om.

Ser nu att min formulering kan ha skapat missförstånd, hoppas de blivit klarare nu hur jag menade. :)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: liiinnea
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka