Sadelförslag

Sophia_

Trådstartare
Vad rider ni med? Bomlöst, westernsadel eller annan modell? Varför?

Jag letar efter en icke bomlös sadel utan mer ngt åt westernhållet men helst en lättare sadel. Typ bladsadel eller liknande. Var kan jag få tag på sådana? Helst med möjlighet att prova på hästen innan köp.

Jag vet att sadlar är ett ämne som kommer upp ideligen men jag har inte hittat ngt svar på min fråga i tidgare trådar.

Sv: Sadelförslag

En Big Horn Arabian Light kan nog uppfylla dina krav. Den är delvis i syntet och därför lättare och är populär bland distansryttare. Dock beror det på om du har en arab eller inte?

Annars finns det en mängd bladsadlar av andra modeller, tex Montségur.

/Camilla

Tips! Tror att Moheed har en Big Horn som är till salu/M

Juste, kanske skulle ha nämnt att det är ett varmblod jag har.

Vilka återförsäljare finns av Big Horn sadlar? Någon som erbjuder utprovning?
Jag vill ju prova sadeln innan jag köper den! Känns urdumt att t ex beställa på postorder...

Någon som rider i stocksadel, typ Börjes superbilliga Sidney-sadel?

Senast ändrad:

Åk till Hööks och provsitt! De har BH AL och någon fler BH-sadel.

Jag tror faktiskt att jag provsatt första gången på Hööks i Upplands Väsby... :)

Jag undrar vad du har för sadeln nu till din häst. Bara för man börjar med distans måste man inte ha en distanssadel. Bara en sadel som passar i princip. En vanlig allround eller dressyr fungerar bra i de flesta fallen.

jag rider i en sån här... http://www.equalityline.se/visahimarke.asp?pid=223

Men jag vill prova den på hästen alltså.. Kan man ställa upp henne på parkeringen tror ni ? :angel: :)

Just nu rider jag i en Globus Loke allroundsadel och en Keiffer specialsydd dressyrsadel. Båda fungerar bra för ändamålen men jag har ändå länge funderat på att skaffa en mer uterittsvänlig sadel, att jag nu börjat intressera mig för distans gör det ju bara mer aktuellt. Allroundsadeln skulle säkert duga för tävling men jag har ändå gått i sadelköpartankar länge.
Har provat en bomlös, tror det var en Torsion, men den gillade jag inte alls. Den var obekväm att sitta i och kändes inte som att den låg tillräckligt bra. Red även i en westernsadel ett tag som dock inte heller fungerade, den kändes vinglig och slingrade sig liksom fram och tillbaka över hästryggen. :crazy:

Kanske att Star-trekk sadlarna, modellerna Endurance eller Comfort skulle vara något för dig? De känns inte alls som Torsion-liknande bomlösa utan mer som ett mellantin mellan dessa och bomsadlar.

/Camilla

Hej,
Jag har också ett varmblod, sto. Var mycket svår att hitta sadel till. Rider nu i en bomlös westernsadel, Free Form West. Passar perfekt.Även vår Barefoot cheyenne (bomlös "vanlig") sadel passar bra. Du är välkommen att lasta kusen och komma hem till mig och prova om du vill. Jag bor 6 mil sv om Stockholm.

jag rider i Montségursadel, funkar bra.
Den är inte speciellt tung(framtagen för extrema långritter genom hela Europa bla!), har stor anlgäggningsyta och kan fås i flera olika modeller. Dessutom kommer försäljaren ut till dig och din häst så du får provrida och känna dig fram. Sadlarna är individanpassade(om man inte väljer att köpa beg.), och då får du hjälp att ta mått för att sadeln ska passa just din häst:)

www.montsegur.se

Detta låter jättebra!
Funderar på att kontakta försäljaren.. Måste se över min ekonomi först bara. :angel:

Tittade in på montsegur-sidan eftersom det var ett tag sedan och blev väldigt förtjust i den sista modellen i mörkt och rött (trapper?) - gud, vilken snygg sadel!

Hej! har precis ridit i en Freeform(bomlös) . har lånat hem en i några dagar och det känns bra. hästen verkar nöjd, jag har hittat en bra balans. Det enda jag inte gillar är att det inte är någon vettis fästanordning för padden. Där ligger Torsion före helt klart!man får vara mycket noga så att kanalen på padden hamnar där den ska. Jag har även en Dressyrsadel samt en Westersadel som jag rider i . Jag har ridit några 50 km, både i westernsadeln, dressyrsadeln och i bomlöst. Det viktigaste är att den ligger bra på hästen. Dom försäljare som inte erbjuder provning av sadeln göre sig icke besvär!

okey den kanske inte blinkar på riktigt men i länken iaf

Jag rider i en bomlös sadel från Knights.
Jätteskön att rida i och passar perfekt på mitt lilla varmblod :love:
Har en röd upplyftande pad till den(kommer inte ihåg var jag köpt den ifrån)som passar bra.

Sadel och pad rekomenderas varmt!!

Jag undrar varför du inte vill ha en bomlö sadel?

Jag själv har en bomlös knights barefoot och skulle aldrig aldrig vilja byta tillbaka till en bomsadel igen. Både hästen och jag älskar den! Den kommer alltid att passa din häst och det finns ju även bomlösa westernsadlar!:D http://www.stallvra.com/ Torison har säkert också bomlös westernsadel... Jag rekommenderar starkt en bomlös framför en bomsadel. Men valet är ditt:D

Hur pass kort är den? Tror du den skulle kunna passa på en islänning?

Jag upptäckte nu( :o ) att jag skrev fel på sadelns namn... Bareback ska det va:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 553
Senast: Blyger
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 239
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar