Sadelbyte - ekonomi

DarkInNight

Trådstartare
Jag har precis köpt en -för mig- dyr sadel. Jag har känt under ett tag att jag borde byta hoppsadel men inte riktigt hittat vad jag sökte, iofs har jag inte letat särskilt enträget heller, men ändå.
Så plötsligt dök det upp en sadel med rätt kriterier, det var inte mycket att fundera på utan köpte den.

Men, nu står jag med två sadlar jag inte inte behöver och de binder massor pengar. Och det slog mig att det kanske är dumt att köpa något ny sadel innan jag sålt någon av de andra.

Hur gör ni andra?
Säljer först, och köper sen? Eller köper först, och säljer sen?

Jag har precis köpt en -för mig- dyr sadel. Jag har känt under ett tag att jag borde byta hoppsadel men inte riktigt hittat vad jag sökte, iofs har jag inte letat särskilt enträget heller, men ändå.
Så plötsligt dök det upp en sadel med rätt kriterier, det var inte mycket att fundera på utan köpte den.

Men, nu står jag med två sadlar jag inte inte behöver och de binder massor pengar. Och det slog mig att det kanske är dumt att köpa något ny sadel innan jag sålt någon av de andra.

Hur gör ni andra?

Jag hänger inte med riktigt. Passar någon av sadlarna din/någon av dina hästar? Finns det ett scenario där du står utan passande sadel i mer än någon vecka? Annars är det väl bara att sälja om du inte vill behålla?

Jag hänger inte med riktigt. Passar någon av sadlarna din/någon av dina hästar? Finns det ett scenario där du står utan passande sadel i mer än någon vecka? Annars är det väl bara att sälja om du inte vill behålla?

Jag ska sälja. Flera stycken faktiskt, har bara inte fått tummen ur...

Men min fundering är kring hur andra gör, ifall andra säljer befintlig sadel innan man köper ny. Eller om man köper ny medan man har den gamla kvar.

Istället för att ha pengar på sparkontot så står jag med en massa sadlar jag inte använder. Och det känns ju lite halvkorkat faktiskt :cautious:

Jag ska sälja. Flera stycken faktiskt, har bara inte fått tummen ur...

Men min fundering är kring hur andra gör, ifall andra säljer befintlig sadel innan man köper ny. Eller om man köper ny medan man har den gamla kvar.

Istället för att ha pengar på sparkontot så står jag med en massa sadlar jag inte använder. Och det känns ju lite halvkorkat faktiskt :cautious:

Jag vet inte om jag är dum idag, men kan du sälja en/flera av sadlarna utan att stå helt utan en längre tid?
Alltså, det är ju dumt att sälja den/alla de sadlar som passar hästen och kan användas, då står man ju utan tills man köpt nytt. Annars är det ju bara att sälja om man inte vill behålla.

Jag vet inte om jag är dum idag, men kan du sälja en/flera av sadlarna utan att stå helt utan en längre tid?
Alltså, det är ju dumt att sälja den/alla de sadlar som passar hästen och kan användas, då står man ju utan tills man köpt nytt. Annars är det ju bara att sälja om man inte vill behålla.

Jag kommer inte stå utan passande sadlar :)

Men jag tänkte att det borde finnas olika tillvägagångssätt vid sadelbyte.
Någon kanske säljer sadeln först och sen börjar leta efter ny sadel? Någon köper nya sadeln först och säljer gamla sen. Byta in gamla sadeln i affär och plocka ut en ny?

Jag har alltid köpt ny först och sålt den gamla när den nya är på plats. Dels för att hela tiden ha något att rida i och dels för att kunna göra en lite mjukare övergång mellan sadlarna för hästen.

Men jag tänkte att det borde finnas olika tillvägagångssätt vid sadelbyte.
Någon kanske säljer sadeln först och sen börjar leta efter ny sadel? Någon köper nya sadeln först och säljer gamla sen. Byta in gamla sadeln i affär och plocka ut en ny?

Självklart finns det olika sätt beroende på vilken ekonomi man har.

Det beror på hur mycket den sadeln jag tänkt köpa kostar. Och om den jag har inte passar alls eller om den funkar tills den är såld. Jag trivs även bra med att rida med min barbackapadd så jag skulle kunna sälja först och köpa sen. Men oftast är det ju så att om det dyker upp något som man letat efter länge så vågar man inte vänta utan köper helst direkt.

För mig har det varit olika.
En dressyrsadel sålde jag då den helt enkelt inte passade längre. La ut den på annons och den gick inom någon dag. Då var jag utan nån månad innan jag hittade en ny som passade mig och häst.
Hoppsadeln köpte jag nya medan den gamla fanns kvar. Var inte planen, men gjorde en deal med säljaren som gav mig möjlighet att köpa innan jag fick loss pengar för den gamla. Den gamla är nu inlämnad i butik, men utan resultat ännu. Hoppas på att någon vill köpa sig en sadel i julklapp :D

Då jag har både en dressyrsadel och en hopp så blir jag sällan helt utan sadel. Hände vid ett tillfälle men då lånade jag en av en kompis, som sen köptes :)

Jag har sällan köpt en sadel så planerat att jag har hunnit sälja av tidigare innan köpet. Även då jag köpt nya sadlar har det kommit på så plötsligt att det inte riktigt varit utrymme att fundera över sälja, och allt som hör till (annons, fotografering etc).

Men visst binder utrustningen upp kapital. Vi är hästlösa sedan 2010, och har fortfarande kvar 6 sadlar. Men det är till del av sentimentala skäl :D

Häromkring finns en sadelutprovare som även tar lite sadlar och säljer åt en, vet ej om denne tar inbyte också. Kommer själv hamna i den sitsen när jag ska byta min hoppsadel, men om inte annat får jag försöka sälja den vid sidan av.

Jag har min hoppsadel ute på försäljning. Är den inte såld innan min nya kommer tar de den i inbyte.

Jag har gjort lite olika. Oftast blir det att jag köper en sadel och sen säljer den som inte längre passar, står alltså med dubbelt. Har även sålt nån hoppsadel och då stått utan just hoppsadel men haft en dressyr att rida i.
En gång sålde jag hoppsadeln och hade inte köpt nån ny, då lånade jag en av en kompis tills jag provade ut en annan, felade nåra veckor. Då hade jag bara en sadel, alltså ingen dressyr.
Det är dyrt att göra sadelaffärer. :eek:
Just nu har jag tre sadlar men bara en som passar :cool:

Får man ett bra tillfälle/deal så är det bara att handla tycker jag (givetvis beroende på ens ekonomiska förutsättningar), och sen sälja det som ska säljas.

Hur gör ni andra?

Det beror helt på. Dels om jag kan ren praktiskt sälja först och köpa sen, kan jag vara utan sadel? Dels på hur akut det är att få fatt i en ny sadel, jag menar har jag en sadel som inte passar så har jag ingen sadel tills den är såld i så fall. Och sälja sadel kan ta mellan 2 dar och 2 år ta mig sjutton.

Kan jag byta in tycker jag det är perfekt. I övrigt så har jag oftast köpt först och sålt sen, just för det kan ta sin lilla stund att sälja.

Bytte både hopp och dressyrsadel i augusti, hästen hade breddat ur dem. Hängde in de gamla till försäljning via en förmedlare. Dressyrsadeln såldes i nov, hoppsadeln är inte såld än. Så det hade ju blivit hemskt ofunktionellt att sälja först och köpa sen, då hade jag lite i panik fått prisdumpa - och de pengarna hade ändå inte räckt till de nya. (Det gör inte pengarna nu heller men det betalar iaf drygt hälften)

Men ibland kan man ju stå där med två hästar, och sju sadlar som inte passas någon av hästarna... Lagom kul situation, som redan sagts så binder man upp massa kapital. Men "plötsligt händer det" och tre av de där sadlarna säljs samma vecka tex.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar