Sadel tips!!

Busen

Trådstartare
Nu är det min tur att få hjälp med sadel problemen...
Min kille blir 7 år i år, när jag red in honom fick jag problem med sadel knutor så de var bara att lasta hästen på transporten å åka till en sadel ut provare, provade då ut en pfiff, (dressyr sadel) åt honom, den kostade billiga å bra 5500 vilket ja tyckte kändes bra iom att han trotts allt bara var 4 år, efter ett tag blev ja oxå av med sadelknutorna, för att sedan åter igen få tillbaka dem, men så fösvann de igen och var borta bra länge...MEN nu för några veckor sedan så dök de upp igen och har nu envist tvättat med asol sprit och nogrant bytt schabrak varranan da som vet rekomenderat tidigare gånger i några veckor, men de försvinner inte, de blir inte heller värre och det är inget infekterat lr så, han ömmar inte heller, men de känns inte bra att de finns där så ja får väl inse att de är dags att byta sadel!!!

Så en dressyr sadel, inte allt för dyr men dock av ganska god kvalitet då ja hoppas kunna ha den i ngr år, till en bred häst (sadel utpr sa att han var som en cylinder över ryggen :confused:) med absolut nästan ingen manke...(kbl travare)
Jag har räknat med att kunna sälja min nuvarande sadel + en annan gammal sadel som ja inte användt på många år och på så sätt kunna skrapa i hop några tusen till den nya sadeln + att ja räknar med att få lägga till 2-3000 till själv om de behövs och kanske kanske kan ja få mor & far att bidra med en tusen lapp om de kniper... så ja rör mig bland sadlar mellan 7000-10 000 kr.
Några tips på bra märken??

Tacksam för svar!! :)

Sv: Sadel tips!!

Har du några nytagna bilder på ryggen?

Varannan vecka tycker jag låter sällan att byta schabrak. Har sällan mina mer än 3 dagar.

Det står att hon byter varannan dag...

*kl*

Ts: Har du haft samma sadel sen han var 4?

Ja har inga ny tagna bilder, men ska försöka fixa...nu har ja redan fått min dos för dagen i stallet men ska se om ja kan fixa några i m...
Schabraket byter ja som sagt varranan dag, ska ja byta oftare än så kan ja ju nästan börja slänga in pengar i tvättmaskinen... ;)

Ja jag har haft den nuvarande sadeln sedan han var 4, men då ska tillläggas att han redan då va ovanligt välmusklad över ryggen för just en 4 åring... men som sagt, nu är det tydligen dags att byta... :)

Det är ganska omöjligt att svara på utan bilder på ryggen eller om du inte vet ngt märke/modell som ligger bra nu.
Tror du gör dig själv en stor tjänst om du tar hjälp av en sadelutprovare.
Men om du slänger upp några bilder på ryggen så kommer du säkert få en del svar på tips om sadlar som du sedan kan prova!

Det är ganska omöjligt att svara på utan bilder på ryggen eller om du inte vet ngt märke/modell som ligger bra nu.
Tror du gör dig själv en stor tjänst om du tar hjälp av en sadelutprovare.
Men om du slänger upp några bilder på ryggen så kommer du säkert få en del svar på tips om sadlar som du sedan kan prova!

Ja ska lägga upp bilder i morrn...lovar.. :)
Å själv klart ska ja ta ut sedelutprovare...skulle aldrig köpa en sadel utan att göra de... men i väntan på denne så kändes de käckt att kolla upp lite vad de finns att välja på, till vilket pris i just sadel väg... ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
911
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 664
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka