Sadel som passar flera hästar

gaski

Trådstartare
Söker en sadel som ska passa båda min hästar den ska vara skön att rida i ge bra stöd så man kommer i en bra sits.

Just nu har jag en kentaur kári men Gáski har musklat ur sig den och den är för svängd för Örn. Har prövat en Lettir och gillar den skarpt, men den är just nu lite för dyr för min plånbok. Hrimnir sadlarna låter också intresanta men den är också för dyr just nu.

Så förslag på en sadel som passar flera hästar sökes, dock ej bomlös.

Sv: Sadel som passar flera hästar

Eftersom en av dina hästar verkar kraftigare än den andra & den andra mer svängd så blir det svårt att hitta ngt som passar bra till båda.
Du får vara beredd att prioritera vad på en sadel som inte ska passa, jag hade hellre tagit en för vid sadel så den passar, men kanske padda upp en sadel som är för svängd.
Hur man än vrider & vänder så finns inte den perfekta sadeln för 2 olik byggda hästar.

Eftersom en av dina hästar verkar kraftigare än den andra & den andra mer svängd så blir det svårt att hitta ngt som passar bra till båda.
Du får vara beredd att prioritera vad på en sadel som inte ska passa, jag hade hellre tagit en för vid sadel så den passar, men kanske padda upp en sadel som är för svängd.
Hur man än vrider & vänder så finns inte den perfekta sadeln för 2 olik byggda hästar.

Nej det är ju sant, jo jag har tänkt på det att de är nog bättre att ta en vid en så man kan lägga padunder ut den ena. Men skulle ändå vela ha en sadel som passar hyfsat bra på de, alltså i storleks mässigt. Om de är för vid för den ena så har jag bara en padd under.

Har du möjligt vis ngt tips på en sadel?

Oj, vad har du för sadlar nu?vilka sätesstorlekar & vilken vidd?

Jag har själv en sadel jag trivs bra med, men den kanske blir för rak, en HdR rivelette, strl 17, bomvidd 34 (går att beställa i 35).
Det är en av de bredaste islandssadlarna jag fått tag i, men passade ändå inte min bredaste valack.

Baldur är väl gjord för bredare & mer svängda hästar vad jag förstått.Men har inte testat.
Jag vet inte heller vad du vill ha för prisklasser på sadlar men jag kommer inte rekommendera ngn av de kända dyra märkena då jag inte vet ngn som passar till en kraftigare häst tyvärr.

Jag vet att du bor några mil härifrån men vill du så får du testa min sadel, kan ju vara bra att testa även om det inte är en sån du är ute efter direkt.

Oj, vad har du för sadlar nu?vilka sätesstorlekar & vilken vidd?

Jag har själv en sadel jag trivs bra med, men den kanske blir för rak, en HdR rivelette, strl 17, bomvidd 34 (går att beställa i 35).
Det är en av de bredaste islandssadlarna jag fått tag i, men passade ändå inte min bredaste valack.

Baldur är väl gjord för bredare & mer svängda hästar vad jag förstått.Men har inte testat.
Jag vet inte heller vad du vill ha för prisklasser på sadlar men jag kommer inte rekommendera ngn av de kända dyra märkena då jag inte vet ngn som passar till en kraftigare häst tyvärr.

Jag vet att du bor några mil härifrån men vill du så får du testa min sadel, kan ju vara bra att testa även om det inte är en sån du är ute efter direkt.

Jag har en kentaur kári bomvidd 3 och 16,5" som jag inte trivs helt med, tycker den är för hal för min smak, vill ha en sadel som man sitter sidigt i. Jag har förut hande en HDR athenor bomvidd 17" men den var för lång, men din kankse inte är lika lång? Men bomvidden var iaf bra på Gáski, hade inte Örn då så vet inte hur den sadeln skulle legat på honom.

Har prövat en lettir sadel åt örn och den låg som ett smäck på honom, och hon som äger den har den på en kraftigare häst också som är nästintill som Gáski i kroppen. Men tyvärr så har jag inte nu kring 17 000kr för en sadel, även om ja säljer min kentaur.

Anthenor sticker ut lite i bossorna, & sånt är problem på islandshästar, det brukar vara så med dressyrsadlar.
Du får gärna testa min som sagt, bara skicka pm så får vi ordna dit den på ngt sätt, är ute med bilen för det mesta & drar repan ändå;)
Jag har dessutom för mej att man kan beställa dessa sadlar korare oxå, alltså med mindre strl i sätet.

Anthenor sticker ut lite i bossorna, & sånt är problem på islandshästar, det brukar vara så med dressyrsadlar.
Du får gärna testa min som sagt, bara skicka pm så får vi ordna dit den på ngt sätt, är ute med bilen för det mesta & drar repan ändå;)
Jag har dessutom för mej att man kan beställa dessa sadlar korare oxå, alltså med mindre strl i sätet.

Tack det vore jätte snällt!

Prövade en baldur den låg bra på Gáski men tyckte den var hård i sätet, men de kanske är något som blir bättre med tiden.

HdR Treckener går att få med ribbat säte, det borde bli mjukt, sedan är det den sadel jag vet, har passat flesta bekantas hästar.

Hrimnirsadlarna behöver inte bli så dyra som i sverige. Jag fick köpt min Legacy ny för en totalsumma av 9000:-, inte ens en begagnad är så billig här i sverige! Om du eller nån kompis skall till Island passa på att köpa en på plats, då får du kanske ett bra pris, och dessutom 15% tillbaka i "tax free" på flygplatsen sen!

På island la vi på gårdsägarens Hrimnir på alla hästarna, tanig unghäst á 1.30cm och välmusklad ridhäst á 1.55cm och de feta pållarna oxå. Låg som en smäck!

Man sitter dessutom görsnyggt i dem!

Hrimnirsadlarna behöver inte bli så dyra som i sverige. Jag fick köpt min Legacy ny för en totalsumma av 9000:-, inte ens en begagnad är så billig här i sverige! Om du eller nån kompis skall till Island passa på att köpa en på plats, då får du kanske ett bra pris, och dessutom 15% tillbaka i "tax free" på flygplatsen sen!

På island la vi på gårdsägarens Hrimnir på alla hästarna, tanig unghäst á 1.30cm och välmusklad ridhäst á 1.55cm och de feta pållarna oxå. Låg som en smäck!

Man sitter dessutom görsnyggt i dem!

Jo jag är rätt sugen på en Hrimnir men ja känner ingen som ska till island nu, så där sprack den planen.

Du kanske ska satsa på en mer sadel-liknande bomlös sadel?

Typ Startrekk eller trekkermaster tänker jag.

Då passar den ju förhoppningsvis båda oavsett rygglinje och du kan ju ställa om "bomvidden" med ett koppjärn.

Finns ju både beg och nya, nya kostar de kring 11.500:- (startrekk)
vet inte vad trekkermaster kostar ny, men tror inte det är så mkt mer

Jag är jättesugen på en startrekk,
men får vackert vänta tills jag får råd! :)

Annars så är som sagt Baldur en fin sadel,
jag tror att hårdheten ger med sig.
Jag tyckte den kändes hård första gången,
andra gången jag provade så kändes det betydligt bättre.

Baldur påminner ju om Nordica så du kan ju prova den kanske?
Men den är väl smalare i vidden tror jag och jag tycker den känns hårdare än Baldur.

Frågan är om du verkligen kan ha en hrimnir om du har en häst med svängd rygg?
Den låg nämligen perfekt på min häst med rak rygg.

Du kanske ska satsa på en mer sadel-liknande bomlös sadel?

Typ Startrekk eller trekkermaster tänker jag.

Då passar den ju förhoppningsvis båda oavsett rygglinje och du kan ju ställa om "bomvidden" med ett koppjärn.

Finns ju både beg och nya, nya kostar de kring 11.500:- (startrekk)
vet inte vad trekkermaster kostar ny, men tror inte det är så mkt mer

Jag är jättesugen på en startrekk,
men får vackert vänta tills jag får råd! :)

Annars så är som sagt Baldur en fin sadel,
jag tror att hårdheten ger med sig.
Jag tyckte den kändes hård första gången,
andra gången jag provade så kändes det betydligt bättre.

Baldur påminner ju om Nordica så du kan ju prova den kanske?
Men den är väl smalare i vidden tror jag och jag tycker den känns hårdare än Baldur.

Frågan är om du verkligen kan ha en hrimnir om du har en häst med svängd rygg?
Den låg nämligen perfekt på min häst med rak rygg.

Okej men jag vet inte riktigt om jag vill ha en bomlös.

Men då kanske de är värt att pröva baldur sadeln igen?

Skickar med en bild på Gáski som räknas som den "svängda" mrn han är som sagt lite överbyggd.

Och Örnen som är mer rak i ryggen

Hur är Griffin T4 dressyr sadlarna? tänkte när de är fish systemet så borde de ju gå att ändra om lite.

Hur är Griffin T4 dressyr sadlarna? tänkte när de är fish systemet så borde de ju gå att ändra om lite.

Jag upplever att de är så breda att sitta i att jag får ont i höfterna.
Men den är ju varm om rumpan på vintern, billig, lättskött och som du säger, går ju att ändra vidd lite.

Jag tror de är halvlånga dock?

Och andrahandsvärdet exsisterar knappt, de är ju jättebilliga när man kollar på de mer kända salusajterna.

Prövade en baldur den låg bra på Gáski men tyckte den var hård i sätet, men de kanske är något som blir bättre med tiden.

Jag tycker inte alls min Baldur är hård i sätet, och min rumpa är känslig mot hårda sadlar efter att ha ridit runt i flera hårda, dåligt passande hopp- och dressyrsadlar i flera år. När jag letade sadel åt Filipus var faktiskt Baldur den sadel jag fastnade på. Har till o med paddat upp den och ridit den på min ungpålla ett fåtal gånger (när hon var ridbar) och den passade perfekt! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
Utrustning Söker efter en sadel till min islandshäst. Har just nu en äldre zaldi isafold, som jag sitter okey i, men som är för vid för henne. Har...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Tossa90
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 327
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp