Sadel sökes (dressyr)

FadeAway

Trådstartare
Letar sadel till hästen. Hästen i fråga har rak rygg och lite manke ett rätt ordinärt halvblod. Jag vill ha en sadel med extrem djup sits och smal midja. Så tips tack ;)

Tanken är en beg sadel och priset bör ligga runt 8000:-

Senast ändrad:
Sv: Sadel sökes (dressyr)

Jo, fast Kieffer har ju så hemsk kvalite... :crazy: Och Albion är väldigt breda i sätet.

Jag skulle satsa på en beg Bates Isabell el en ny Wintec Isabell.

Kvaliteten tycker jag inte det är fel på. Däremot "musdödare".
Har själv köpt en beg kieffer nu som jag ska ha till andrasadel.
Är heller inte så glad för kieffer egentligen, men den var billig och passar hästen

albion i störrsta almännhet är breda men Albion SLK är smal i midjan och passar super på hästar med raka ryggar...
ny pris 21.000..... så den e kanske lite dyr....

Var det inte du som hade haft två kieffer som fick reklameras pga lädret inte tålde vatten?
Kanske blandar ihop dig med en annan, men det spelar egt ingen roll vem det var iofs... Saken är ju fortfarande att Kieffer är dåligt hantverk..

har provat lustianon och den är ingen höjdare däremot gillar jag deras rusty men priset är ju därefter med :angel:

Albionen är på tok för bred i sätet :crazy:

Fast det är väl bägge i fuskläder så att säga så det är inte aktuellt :p

Nejnej, inte bates! det är riktigt läder! men frågan är om du kan hitta en beg. för 8000....

Prova Passier, Crown, Kieffer, Albion, Globus, Frank Baines, Cliff Barnsby, Equipe, Jensen Amiral, L&R/Arabian, Karl Niedersüss, Otto Schumacher, Griffin.

JAg har en Morris and Nolan dressyrsadel på min häst. Den ligger perfekt på henne. Hon är nätt i modellen, men ändå väl fylld över ryggen med lite manke. Jag har en 17" i säte och 31 i bom..

Sen är ju MN underbara att rida i (GEL SITS :rofl: )

Var det inte du som hade haft två kieffer som fick reklameras pga lädret inte tålde vatten?
Nej, det var jag. Kieffers läder i nya sadlar är ingen höjdare, men i de äldre verkar det vara bättre. Men det är sköna sadlar med smal midja.

Kanske blandar ihop dig med en annan, men det spelar egt ingen roll vem det var iofs... Saken är ju fortfarande att Kieffer är dåligt hantverk..

Nej det var inte jag

Nej, det var jag. Kieffers läder i nya sadlar är ingen höjdare, men i de äldre verkar det vara bättre. Men det är sköna sadlar med smal midja.

Ja lädret i de äldre är helt ok. Jag har en kieffer som blev kompromiss av vad hästen gillade och någotsånär smal midja som jag ville ha, men vill byta när jag får råd:angel: Jag trivs inte särskilt med den men den fungerar. Vill ha någon dyr självklart, som man sitter perfekt i:angel:

Jo, fast Kieffer har ju så hemsk kvalite... :crazy:

Har haft en Kieffer som hade dålig kvalite på lädret - efter mindre än ett halvår så var den såphal att sitta i!
Jag avskyr Kieffer-sadlar - ändå så har jag tvingats rida i hela 4 olika Kieffersadlar under de senaste 2 åren.:mad: Inte ridit i så många sadlar av samma märke!
Deras motto måste vara "Sitt för dig själv", för inte ger dom det minsta stöd :p . Visserligen bra känsla när hästen är fin och går sj, men har bara haft en häst som gjort det av de 5 jag suttit på, alla andra har krävt ridning vilket inte gick ihopa (halva tiden gick åt att kämpa mot sadeln :devil: ).

En äldre Kieffer Champion kanske? Det är den trevligaste Kieffer jag har ridit i, tror inte den tillverkas längre men dom äldre är mycket fina och otroligt mjuka att sitta i.
Köpte en för några år sen, utan skavanker men otroligt välvårdad för 7000kr.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar