sadel...hur välja?

Sv: sadel...hur välja?

hehe, enligt hon jag känner som har en till salu, så är den jordens hemskaste sadel. Hon beskriver den som hård, att man får ont i sittbenen, och sitsen är bullig, att det känns som man står och rider, osv...
Men jag ska ta och bilda mig en egen uppfattning utifrån mitt sätt att rida. Bildmässigt på nätet så ser den ju ut som de portugisiska, med skillnaden att bakvalvet inte går ner lika långt vid låret.

BB sadeln är en mycket bra sadel om man har koll på sin kropp. Ta och provrid den om du har möjlighet :)

En sådan skulle jag gärna ha, men den finns inte i den bomvidd pålle behöver :mad:

Lina_Olsson skrev:
BB-sadeln ni rekomenderar, vilken modell tänker ni på då? Finns det bara Ecuyer och Epona, eller finns det fler? Om någon talar om "den gamla BB-modellen", är det Ecuyer då?

Det finns även Renaissance (i den sitter du verkligen säkert!) och snart kommer Birgitta.

Immer

Jag rider vanligtvis i en Espaniola men en gång lånade jag en Ecyer för att prova. Jösses vilken skillnad!!!!!!
Espaniolan är mjuk och överför signaler på ett sätt till hästen och Ecyern är hård med bom och överför signaler hur tydligt som helst.
Jag och hästen upplevde det som att Espaniolan har en inbygd dolby och ger mjukare signaler. När jag jämför med Ecyuern så var den "jättevass". Den allra minsta signalen gick rakt ner i hästens rygg. Jag låter kanske kritisk men hittills så är Ecuern den ulimata dressyrsadeln för mig iaf. Kan jag bara lära mig att kontrollera min kropp så blir det ett självklart sadelval i framtiden.

/T

Du kan se och läsa om Bent-sadlarna på www.christinadrangel.com. Där finns tel som du kan ringa om du vill fråga saker specifikt om de olika modellerna. Kaupre har också en renaissance, dom tillverkas på samma ställe, men jag är faktiskt osäker på om det är samma sadel, eller om den andra håller en annan kvalité. Helt klart är det några tusen som skiljer i pris.

Tänkte väcka lite liv i den här tråden, är nämligen djupt nere i sadelträsket just nu, renaissancen är en av de sadlar jag är lite intresserad av, Någon som har den? Gärna bilder och åsikter...

Jag har en startrekk Espaniola som jag är supernöjd med. Amazonas sadlarna är också mycket fina. Men till en häst med svår rygg och som ändras mycket mellan sommar och vinter (tjock och inte tjock) är Star trekken räddningen;:laugh:)

Ska du ha en ST Espaniola så välj Deluxen, man ska sitta smalare i den säger de som provat plus att den lämnar mer mankfrihet. Jag har en espaniola deluxe och är själaglad över den. Ger stöd i sätet utan att låsa.

För mig kommer det förhoppningsvis bli en BB-sadel nästa gång, med läderbom. Har testat rida i Eponan och den var verkligen guld! :)
Españolan känns som en lite "billigare" variant av den, tycker inte den kändes riktigt lika bekväm men helt ok (nu fick jag ju testa en lite äldre sadel som nog hunnit bli hårdare av användningen).
Det enda jag har emot att själv köpa en Española är att ca 13000:- känns alldeles för dyrt för ett budgetalternativ till det jag *egentligen* vill ha! :crazy:

Amazonas sadlar (vaddå dra alla över en kam? :angel: ) känns lite väl högt upp på något vis. Som att man sitter långt ovanför hästen. Det tycker jag att jag gör redan nu, men då skiljer det ändå säkert en halvdm eller mer. Annars verkar det vara trevliga sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar