Sadel fråga

Sv: Sadel fråga

Mjo men de ser mer ut som läder än andra som är i tyg.
Tyg tror jag inte på dels tar de in vatten när de regnar jag rider ju i alla väder.
Sedan vet man ju med jeans på insidan av låren hur de nötes ut efter ett tag.
Och som ryttare då sitta och "gnida" på tyget nja tror inte hållbarheten är så bra där!

Sedan är dom fula:o

Jag har Wintec dressyr 500 till min islandshäst. Stortrivs i den. Jag började med blått koppjärn och har bytt upp mig till vitt (XW).
Hästen har musklat sig + att hon är överbyggd. Sadeln sitter som en smäck.:D
Det är ju något du får tänka på när du väljer sadel. Wintecen passar inte raka ryggar så bra. OCh byter man till vidare järn så blir bommen ännu mer böjd.
Vad jag speciellt gillar med sadeln är att den är så oöm och inte förstörs i regn. Jag är ute i alla väder och sadeln ser fortfarande ut som ny efter 5 år. Det enda negativa är att sadelgjordsstropparna spricker vid hålen. Och att de blir stela när det är kallt. Men de går att byta ut mot läder om man vill.

Mjo men de ser mer ut som läder än andra som är i tyg.
Tyg tror jag inte på dels tar de in vatten när de regnar jag rider ju i alla väder.
Sedan vet man ju med jeans på insidan av låren hur de nötes ut efter ett tag.
Och som ryttare då sitta och "gnida" på tyget nja tror inte hållbarheten är så bra där!

Sedan är dom fula:o

Har en syntetsadel som ser ut som ny fortfarande efter 1 1/2 år. En bekant har två syntetsadlar som har några år på nacken och de ser lika fina ut de med. Så vaddå? Det är 10 års garanti på bommen. Och de sadlar du tog upp tidigare, Bates och 500 Chair är synettsadlar. Som du gillade.

Fina sadlar men som sagt maxpris 12000..
Var ju sadlar där för över 27000:crazy: kostar ju mer än självaste hästen.
Sådan stor plånbok har jag inte:cry:

Ja, men jag skrev ju Exmoor! Exmoor kostar 8900 för dressyrmodellen! Min är en Exmoor hopp med kåpor helt i läder, kostade 9000, men då fick jag den billigt...

Senast ändrad:

aha ja de var lite billigare.. gillade din sadel massor den ser verkligen skön ut:)

Angående syntet de finns syntet och så finns det syntet..
De som ser ut som läder plastläder eller vad man vill kalla materialet för gillar jag..
Men inte de som de har på hööks där sits är i tyg/mocka

Mocka blir inge fint tycker jag efter några års användning

Jag vet inte vad min häst har för rygg hon är överbyggd i dagsläget men hon är 4½ år kan ju växa lite till.
Men troligen kommer hon förbli en aningens överbyggd möjligen lika hög över manke och rygg.

Kan försöka ta lite bilder på hennes rygg bara jag får tag i en kamera att låna.

Oki är det denna sadel som har luftsystem??

Har kollat på den och ska gå till min hästbuik i stan där kan hon ta hem så man får provrida:)

Har du n bild på hästen?
Jensen Exmoor passar korta och väldigt raka hästar....
Vissa av deras dyrare modeller passar däremot på en lite mer överbyggd rygg.

Tack för bilderna gumman:)

Men har bättre bilder i en annan data där jag har tagit över ryggen
Jag var till en hästaffär idag och vart förälskad i Prestige (stavas?) så den blir de nu hoppas jag bara att den passar.

Vart lite dyrare än vad jag tänkt mig men men

Bates nånting.. Caprilli eller nått tror jag det var. Men den kan man byta bomvidd + knäkoperna. Jättebra sadel!

Åhh tack.. ja nu har jag ju hittat en som jag fastnade för och de är Prestige hippos..
Ber till gudarna att den passar damen sen också för den var verkligen en dröm för mig att rida i.
Satt så himlans bra:love:

Men nu är mitt bekymmer svart eller brun sadel.. ja alltid ska de vara någonting man ska ha beslutångest över, tror jag blir tokig!

Hästen är inte inriden=)

Men de är ju bättre att köpa en sadel i en färg man gillar, lite dyrare.
Träns kan man ju köpa en av varje färg om man så vill=)

Men just idag lutar de åt brunt med mässingsdetaljer...

Jag har Globus gloi tycker den är skön har betalt 7500 ungefär,lagomt pris tycker jag:rofl:

oki men de är väl en islandshäst sadel? och de vill jag inte ha billig dock=)

Börja med att leta upp ev tänkbara sadlar som kan passa din häst, då slipper du vad i havet av sadelmärken. Det är ju dessvärre så att alla sadlar passar inte, en sadel är som skor. Du kan inte ha alla typer av skor, även om man vid vissa tillfällen klämmer sig i en doja som egentligen är obekväm. Men därifrån är ju steget långt till att använda samma typ av sko för jämnan, hästen ska använda sin sadel åtskilliga gånger i veckan så det vill ju till att man väljer en sadel som passar hästen och inte enbart sin egen rumpa.

jepp jepp flera märken ska provas.Affären här hemma har sadelprovare csom har gott rykte om sig.
Hon tar med de sadlar hon tror sig passa så får vi se, prestigen hoppas jag ska passa=)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Äpplet.
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar