sadel/foderkammare

Russinet

Trådstartare
Hoppas den här hamnade rätt nu...

Jag håller iallafall på att bygga en foder/sadelkammare. har inte kommit så långt än, men jag skulle gärna vilja ha tips på lite smarta lösningar och uppfinningar o sånt som man kan använda sig av. Vill ha bra ordning på grejerna nu när jag anstränger mig lite...

Så fram med alla tips, stora som små, och gärna lite inspirerande bilder också :)

// Russinet

Sv: sadel/foderkammare

Hmm...
Ska du ha sadelkammare och foderförråd i samma rum?
Det kan ställa till med problem.
Gör hellre så att du gör två olika rum.
//Jezz

Okej, Vad menar du med att det skulle ställa till med f;r problem?
Jag har hellre ett stort rum än 2 små, Har problemet nu med att den nuvarande sadelkammaren är väldigt liten med tanke på att alla saker ska få plats.

fodret tar ju i princip ingen plats, så det känns onodigt att bygga ett helt rum bara for det. Det är ju alla saker som tar plats...

om du ska torka täcken eller förvara fuktiga saker i sadelkammaren så är det ju lätt att fukten sprider sig till fodret.... tror det var vad jezz tänkte på..

Ja, dels det. Och dels blir ju risken större att få in mössen i sadelkammaren som förstör utrustningen...:eek:
//Jezz

Du kan väl ha den gamla sadelkammaren till fodret.:idea:

Nej, för när den nya är klar ska den gamla bort. Det är en egen "bod" och anledningen till att jag ska bygga ny är bl.a. att ajg vill ah allt inne i stallet

Ok, men fukten är ju inte bra för läder heller så då kan jag ju inte ha det fuktigt oavsett om det är foder där lr inte, tänker jag helt fel?

Tack för alla tips än så länge btw :D ni är snälla som tar er tid

Jag säger bara - Ikea! De har flera smarta förvaringslösningar som passar alldeles utmärkt även i stall (eller kanske framförallt i stall eftersom de är så billiga ;)). Sen har jag en gammal lagerhylla som rymmer en hel del också (nej, den lutar inte så egentligen):

2004_0208Image0025.jpg

Ordning och reda ska det vara. :)

Om du förvarar fodret i tättslutande tunnor eller liknande så är det ingen risk att det kommer fukt eller möss dit. Men det måste vara tätt om du ska ha utrustning och foder i samma rum.

aha ok...fats det hade jag nog tänkt ha ändå så håller sig nog fodret lite fräshare...

Mne är det någon som har nåt bra tips på hur man minimerar fukten i sadelkammaren? Vill ju fortfarande inte ha det fuktigt pga. läder osv

För att få bort fukt är väl ventil samt avfuktare eller fläkt det bästa kan jag tänka mig.

Och jag kan förstå din tankegång med att det kanske är onödigt med ett helt rum om man bara har typ kraftfoder och nåt enstaka tillskott, då kan man köpa de älskade vita plastbackarna på ikea som rymmer en 30 kgs kraftfodersäck och ha annat i hinkar/burkar med lock i samma rum.

Så kommer nog jag göra den dan jag bygger eget och ha ett litet separat rum för tork av täcken..

Jag har ett par såna där "torrbollar" som drar åt sig fukt. De fungerar bra, jag har minimalt med fukt i min kombinerade sadel och foderkammare.

th_stall2-1.jpg

th_stall3-1.jpg

Så här förvarar jag mitt foder, syns kanske lite dåligt men jag har ett "foderskåp" i stallgången för att spara plats i stallet. Det är fyra fack (se där det är öppet) där jag har havre, betfor, korn och pellets. På hyllan ovanför har jag mineraler o vitaminer odyl. I det stora skåpet ovanför har jag täckesförvaring Vintertäcke på sommaren o tvärtom). Tycker själv att det fungerar utmärkt lätt att komma åt för mej och oåtkomligt för hästarna om de skulle komma lösa. Egen design som jag är nöjd med. Du skulle kunna göra nått liknande längs en vägg kanske i ditt utrymme.

Ventilation behövs. sen är ett vanligt element bra förstås. Jag har ett vanligt oljefyllt elelement i sadelkammaren. Då håller det en lagom värme för allt läder. Ännu bättre är att ha ett konvektorelement så du kan sätta på fläkten för att få luften att röra sig bättre. Jag har ett som jag sätter på när jag har blöta täcken därinne.

mitt bästa tips är eg att åka runt och tjuvkika i andra stall som man gillar. ofta får man lite aha! känslor då. finns ju mycket roliga och bra grejor man kan göra men allt beror ju lite på planlösning och hur mkt pengar man tänkt lägga.
men som tidigare nämnts så är ju ikea super! jag hittar prylar där varje gång som jag tycker kan användas i ett stall.

Torrbollar! De är billiga och funkar kanonbra - trodde inte alls på dem men har nu sett att de faktiskt fungerar:)

Haha, tjuvkikar i andras sadelkammare har jag gjort så fort jag har fått tillfälle, får en massa bra idéer varenda gång.

#13 och #18 Det är nog något jag kommer prova. har inte alls tänkt tanken på såna innan, men det är värt att prova! tack för tipset

Ventilation behövs. sen är ett vanligt element bra förstås. Jag har ett vanligt oljefyllt elelement i sadelkammaren. Då håller det en lagom värme för allt läder. Ännu bättre är att ha ett konvektorelement så du kan sätta på fläkten för att få luften att röra sig bättre. Jag har ett som jag sätter på när jag har blöta täcken därinne.

Observera att vanliga element inte är godkända i stall eller fuktiga/dammiga utrymmen. Det ska vara ett kamflenselement (ser ut som en spiral). Det ska stå IP65 på det. Allt för at det är så stor brandrisk på de övriga, och det vore ju en tragedi om det hände.

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
950
Senast: Gunnar
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix