K

Kakan_d

Vet inte om det här hamnar under rätt forum...

Undrar lite vad ni har för erfarenheter av sabelbenhet, (dvs när hästens framben från sidan är något böjda "åt fel håll" som en sabel) hållbarhet, vad man ska vara försiktig med, mm?

Vore roligt att höra lite åsikter om denna defekt.

/Kakan

Sv: Sabelben?

Hej!
Har haft två hästar som varit sabelbent(helsystrar), den ena mer och den andra lindrigt. Ingen av dem hade besvär av sabelbentheten men de var ju inga tävlingshästar heller. Men annars så är det väl så att de är ömtåligare i carpalleden än en korrekt benad häst, fast det beror väl även på i vilken grad de är sabelbent. Tror kanske inte att de är byggda för hoppning....

Hade en hopphäst som var sabelbent, hon fungerade alldeles utmärkt och inga större problem men benställningen, hon behandlades i ett framknä en gång under de fem åren jag hade henne. Hon gick iaf 135
(hon var ganska liten själv), så vi tävlade en del.

jag hade en häst på foder som var sabelbent... han fick en liten pålagring i eytt framben...troligen pga. sabelbentheten...nu har jag en ny sabelbenare...inga problem hittills å vi ska tävla hoppning o dressyr..får väl se om han håller..ska bli spännande..

Någon mer som vet något om sabelben? Ingen som har någon bra bild?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 663
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 663
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025