Sabbatsår/jobba i stall

roonjas

Trådstartare
Någon som har erfarenheter ifrån att ta ett sabbatsår mellan gymnasiet och nian för att åka ner till Europa och arbeta i stall?

Vet att många kanske tycker det är en dålig idé men vill ändå höra.

Jag gjorde det och åkte till Tyskland, för mig var det jättebra!
Dels fick jag en bra merit på CV:t som gjorde det lätt att få jobb hemma i Sverige igen och sen lärde jag mig tyska som jag kunde tenta av på gymnasiet och få några gratis MVG i betyget.
Är det något du undrar över är det bara att fråga :)

Jag gjorde det och åkte till Tyskland, för mig var det jättebra!
Dels fick jag en bra merit på CV:t som gjorde det lätt att få jobb hemma i Sverige igen och sen lärde jag mig tyska som jag kunde tenta av på gymnasiet och få några gratis MVG i betyget.
Är det något du undrar över är det bara att fråga :)
Vad sa dina föräldrar när du ville åka ner till Tyskland? Hur kom du i kontakt med stallet? Hur var det att lämna allt bakom dig i ett helt år bara 16år gammal? Var det inte jobbigt när man inte kan ta sig runt själv med tanke på att msn inte har körkort?

Vad sa dina föräldrar när du ville åka ner till Tyskland? Hur kom du i kontakt med stallet? Hur var det att lämna allt bakom dig i ett helt år bara 16år gammal? Var det inte jobbigt när man inte kan ta sig runt själv med tanke på att msn inte har körkort?

Jag ville egentligen åka på språkresa med några kompisar i tre veckor, men det var för dyrt för mina föräldrar. Så då frågade jag om jag fick åka och jobba utomlands över sommaren istället, så kostar det ju inget. Mamma sa ja enbart eftersom hon var säker på att jag aldrig skulle hitta ett jobb, men det gjorde jag ju och då kunde hon ju inte ångra sig.
Så jag åkte ner i typ 6 veckor, sen blev jag erbjuden heltid och tackade ja och blev kvar.
Så det var inte planerat att jag skulle vara borta ett helt år från början.
Jag hittade stallet på yardandgroom, de hade referenser från bla en annan svensk tjej.
Det var ett stenrikt par som själva körde till tävlingar så jag behövde inget körkort. Det började en till hästskötare som hade körkort, då köpte de en ny Polo åt oss. Annars skjutsade de mig (till tyskalektioner tex) eller så hade jag vänner med bil. Det var aldrig svårt att ta mig någonstans.
När det gäller att lämna familjen så var det inget fara, jag har aldrig haft en nära relation till mina föräldrar och vi pratade på telefon varje 14:e dag. Det hade varit bättre att höras oftare, jag pratade ju nästan ingen svenska på ett helt år så det var lite jobbigt att börja prata svenska igen när jag kom hem.

Jag hade inte varit redo som 16-åring att åka iväg och jobba. Däremot efter gymnasiet hade jag en annan mognad. Men det är nog väldigt individuellt.

Jag hade inte varit redo som 16-åring att åka iväg och jobba. Däremot efter gymnasiet hade jag en annan mognad. Men det är nog väldigt individuellt.

Jag är uppväxt med eget stall hemma på gården med inackorderingar. Började sköta insläpp/fodringar som tolvåring så steget att börja jobba som hästskötare var inte särskilt stort, och det var nog väldigt bra egentligen. Det var ju ett stort steg att flytta på det sättet, väldigt mycket att ta in på en gång så det var nog tur att det gick snabbt att komma in i jobbet. Det gjorde nog rätt stor skillnad nu när jag tänker efter. Jag behövde inte känna mig särskilt förvirrad och "ny på jobbet", så jag kunde ju slappna av och ha kul när jag jobbade redan efter några dagar. Och framförallt slapp jag göra några större fel och kanske känna mig misslyckad eller otillräcklig.
Det kom en annan 16-åring från Sverige till stallet och skulle jobba med mig. Hon hade bara ridit på ridskola och haft medryttarhäst så hon hade mycket att lära sig. Det blev för mycket så hon gav upp och åkte hem efter en vecka.

Allt annat utanför jobbet fick jag väl mer eller mindre klura ut allt eftersom och blev ju liksom tvungen att växa upp längs vägen. Men jag hade ju alltid en trygghet i stallet bland hästarna, så det blev aldrig överväldigande för mig.

@roonjas
Hur stor erfarenhet du har sedan tidigare kommer nog att spela väldigt stor roll för hur väl du kommer att trivas eller inte, i alla fall i början. Är du van att sköta ett stall sedan tidigare?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 217
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 626
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar