Så stolt matte

Gnist

Trådstartare
Rix_huvud_20070925015_mellan.jpg

:banana: :banana: :banana:

Nu har han godkänt resultat på jaktprov och därmed även "titeln" (J) :bump:

Gammal man visar att han kan och nu är det bara att vänta in poängen och kollegiets prissättning :crazy:

Detta var ju hans absolut första jaktprov någonsin och blir det ett 1:a pris är det ju inte omöjligt att han får gå fler :D

Sv: Så stolt matte

Jag sade åt maken att Rix har banne mig gjort sig förtjänt av att få starta minst ett jaktprov..
Vi är supernöjda oavsett vilket pris det blir, för det är bara så helt osannolikt otroligt att han efter att ha blivit påkörd av tåget skulle komma tillbaka till skogen som fungerande jakthund och att dessutom gå ett jaktprov och klara det, är bara så fantastiskt :love:

Precis min tanke när jag läste dett inlägg.
Helt otroligt att komma tillbaka så bra som han har gjort.

Ja, jösses vad han gjorde det bra. Synd bara att han bara får 5 p på söket, eftersom han tog upp direkt, men ur jaktlig synpunkt är det ju ingen nackdel.. Bara ur provsynpunkt det inte är det bästa ;)

grattis! Jag är mycket imponerad av denna fantastiska hund!
Du kanske skulle kontakta hundsport, de skulle nog vara interesserade av att göra ett repotage om "kämpen Rix".:D
Jag skulle iaf läsa med nöje. :p

:love: Tack så mycket, men frågan är ju om det har något "läsvärde" för den stora läskretsen egentligen?

Älghundklubben däremot kanske vore idé att höra med? :angel:

*Nu fick du igång min tankeverksamhet

Jag inser inte riktigt hur bra det är att genomföra jaktprovet, jag är ingen jakt(hunds)människa överhuvudtaget, men är grymt imponerad av din fina Rix:love:! Han är fantastisk!

Jaktprovet i sig är inte så märkvärdigt. Hunden har (max) 4 timmar på sig att hitta älg. När den hittat älg ska den jobba 5 timmar, med ståndskall minst 90 minuter i sträck. Älgen störs (stöts lös) av domaren 3-4 gånger och hunden ska då följa efter och få stopp på den rätt omgående.

Sök, skall, hörbarhet, upptag, etc. etc. prissätts och sedan får man vänta på att kollegiet ska släppa poängen och priset. Vilket kan ta månader om man har otur :crazy:

Det som är fantastiskt i detta fallet är ju att han återhämtat sig så väl från att ha blivit påkörd av tåget ifjol att han ens kan starta ett jaktprov och dessutom jobba så bra att han blir gk och får sitt (J) :)

Tråden om tågolyckan

Aha, då vet jag lite mer vad det går ut på.

Ja, hans olycka minns jag tydligt, helt otroligt att han klarade sig och är i den form han är i idag:bow::bow:, fantastisk hund som sagt:love:

:love: Tack så mycket, men frågan är ju om det har något "läsvärde" för den stora läskretsen egentligen?
Det borde det väl vara? Det är ju en skk reg hund, så som alla andra borde den väl få lite utrymme i media. :)
Älghundklubben däremot kanske vore idé att höra med? :angel:
Jovars! Nappar de inte på det, är dom fruktansvärt tråkiga!
*Nu fick du igång min tankeverksamhet

Vassegod!:D:o

Senast ändrad:

Preliminärpoängen är 64½, så det blir ett 2:a-pris :bump:

Hade han inte tagit upp älg direkt, utan hunnit med något/några sök så hade han haft ett första pris :cool: :)

Jo, i jaktliga sammanhang är det ju så, men i provsammanhang är det en nackdel, eftersom söket då inte kan poängsättas, vilket gör att man tappar en hel del poäng dessvärre :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 923
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 659
Senast: ISABEL
·
Småbarn Mitt barns pappa har sedan början av december ett jobb där han bara får jobba helger. (Natten till lördag samt dag söndag.) Därför...
2
Svar
27
· Visningar
4 531
Senast: jerseyko
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 202
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025