Så skönt att folk vill vaccinera sig

Straffad är väl till att ta i att kalla det, det handlar om att man behöver dra gränsen någonstans och de med hemtjänst är vanligen mer sköra än de som klarar sig själv. Det går inte att göra det helt rättvist och han tillhör nästa priogrupp.
Det som blir problematiskt är att andra regioner anser att även den som "bara" har larm ingår i gruppen som har hemtjänst. Så hade han bott i en annan region hade han fått vaccinet. Det anser jag är problematiskt.
 
Det som blir problematiskt är att andra regioner anser att även den som "bara" har larm ingår i gruppen som har hemtjänst. Så hade han bott i en annan region hade han fått vaccinet. Det anser jag är problematiskt.
Oavsett hur man prioriterar så kommer någon anse att de borde prioriteras högre, det går inte att göra rätt i allas ögon. Problemet är väl inte att andra regioner gjort en annan prioritering utan att han inte är så högt prioriterad som han önskar. Mina föräldrar väntar också på vaccin, de har ingen hemtjänst heller, 82 respektive 78 väntar också på vaccin och saknar hemtjänst och behöver ingen hjälp. Min pappa har dessutom en del sjukdomshistorik och riskerar inläggning vid vanliga infektioner. Vem ska prioriteras högst?


Det är liksom omöjligt att göra bedömningar på individnivå för alla man behöver generalisera.
 
Det jag tycker är problematiskt är att det är olika prioriteringar över landet och olika hur bra vaccinering fungerar. Här där jag bor går det väldigt trögt, men nu verkar alla på äldreboende ha fått sina vaccinationer och personal, de som har hemtjänst verkar ha fått sina första, vilket har skett i hemmet. Men makens farbror som är 85 men inte har hemtjänst men larm får inte någon vaccination än, trots att det gör att han blir enormt isolerad, han börjar prata om att han inte orkar vänta längre, han vill umgås med folk. Så han blir "straffad" för att han får hjälp med handling av släkten och sköter städning och matlagning själv.
Jag har bara antagit att de med hemtjänst prioriteras eftersom de har en massa olika människor hemma hos sig som också besöker en massa andra? Alltså att de är utsatta för en högre smittorisk då de inte kan isoleras på samma sätt.
 
Jag har bara antagit att de med hemtjänst prioriteras eftersom de har en massa olika människor hemma hos sig som också besöker en massa andra? Alltså att de är utsatta för en högre smittorisk då de inte kan isoleras på samma sätt.
I och för sig men i det här fallet vågar han inte använda sig av larmet istället utan ringer till någon av släkten om det händer något eftersom han tycker att det känns tryggare. Rent logiskt så har hemtjänsten mer skydd än vad vi släktingar har, men känslan för honom är att vi är säkrare för att han känner oss.
 
Det jag tycker är problematiskt är att det är olika prioriteringar över landet och olika hur bra vaccinering fungerar. Här där jag bor går det väldigt trögt, men nu verkar alla på äldreboende ha fått sina vaccinationer och personal, de som har hemtjänst verkar ha fått sina första, vilket har skett i hemmet. Men makens farbror som är 85 men inte har hemtjänst men larm får inte någon vaccination än, trots att det gör att han blir enormt isolerad, han börjar prata om att han inte orkar vänta längre, han vill umgås med folk. Så han blir "straffad" för att han får hjälp med handling av släkten och sköter städning och matlagning själv.

Jag förstår att det är jobbigt för honom. Jag har själv en äldre släkting i precis samma situation. Men faktum är att de kan isolera sig. Det kan inte de som har hemtjänst. Självklart hade de velat vaccinera alla samtidigt men nu går det inte tyvärr.
 
I och för sig men i det här fallet vågar han inte använda sig av larmet istället utan ringer till någon av släkten om det händer något eftersom han tycker att det känns tryggare. Rent logiskt så har hemtjänsten mer skydd än vad vi släktingar har, men känslan för honom är att vi är säkrare för att han känner oss.
Ja, men sånt är ju helt omöjligt att ta hänsyn till när man prioriterar. Rent krasst och på gruppnivå har någon med hemtjänst större behov av vaccin eftersom denne utsätta för fler personer i hemmet än någon som inte har hemtjänst.
Någon som enbart har larm utsätts generellt inte för lika många olika personer.
 
Jag har bara antagit att de med hemtjänst prioriteras eftersom de har en massa olika människor hemma hos sig som också besöker en massa andra? Alltså att de är utsatta för en högre smittorisk då de inte kan isoleras på samma sätt.
Prioriteringen är väl primärt utifrån vilka som riskerar att drabbas av allvarlig sjukdom om de smittas?
Personer på SÄBO har större risk pga. sämre hälso-/riskfaktorer än de i hemtjänst. De med hemtjänst har större risk än de utan av samma skäl.

Sen tillkommer väl aspekten med mängden av personal, men det var inte huvudorsaken.
Plus att grupperna måste vara administrativt enkla att identifiera och avgränsa, vilket delvis begränsar vilka faktorer man kan laborera med.
 
Nja det är inte bevisat ofarligt, det finns en del biverkningar och vi vet inte om det finns biverkningar som kan komma längre fram eller det kan visa sig att det finns mycket sällsynta biverkningar.

Jag tror att nyttan är större än risken och kommer att vaccinera mig, men risker finns om än små att de är allvarliga.
Verkligen inte ofarligt, att få anafylaktisk chock är allt annat än ofarligt.
 
De som är i riskzonen för det övervakas, alternativt avråds.
Så den reella risken för någon som tar en vaccinspruta att få någon bestående skada av en anafylaktisk chock lär vara typ mindre än vad risken är under bilresan ner till VC...
Jag fick anafylaktisk chock trots övervakning
 
Jag tycker det är otroligt stor skillnad mellan att smita före i kön, dvs boka en tid som du inte har rätt till för att du har rätt kontakter och vägar in och att man använder upp kvarvarande vaccin.

Att använda upp restdoser istället för att slänga tycker jag är självklart, oavsett vem som får den. Det är vaccin-brist och endast ett visst antal doser kan delas ut. Ja i bästa av världar ska dessa också gå till vårdpersonal såklart, i rätt prioriteringsordning, men det är inte alltid gör-bart.

De flesta kommuner där jag bor vaccinerar inte vårdpersonalen i kommunerna på sjukhus eller vårdcentraler. Det är stora lokaler som ställs iordning och en extern part som utför vaccinationerna. Platserna är valda för att kunna svälja många människor på kort tid på ett smittskyddssäkert sätt. Det innebär att om det finns doser kvar ska dessa helst ges till prioriterad personal, dvs om någon kan ringa något etc. Men det är inte alltid det finns personer som kan komma in med kort varsel exempelvis en helgdag. Så då ges doserna till någon som finns på plats, ex och bemannar lokalerna. Det är inte i min värld samma sak som att smita före.

Doserna som kommer är räknade efter antalet bokningar men också med viss flex pga att det kan dyka upp de utan bokad tid (som ändå har rättighet att vaccinera sig) samt att det inte är helt klart hur många doser som alltid kan utvinnas. Det kan också bli över pga att alla som bokat inte kan vaccineras på dagen, kanske med något som avviker i hälsodeklarationen, milda symtom på vaccinationsdagen, eller respektlöst nog bara inte dyker upp.

Det är fascinerande hur man bara utgår från att inte andra gör sitt absolut bästa. Det är väl jättetråkigt att det är vaccinbrist men det är också jättetråkigt att utgå från att de som arbetar med det inte gör sitt bästa för att alla som vill ska kunna få vaccinera sig :) Däremot att smita före i kön för att man kan, eller ge närstående vaccin före är en helt annan sak som jag upplever som otroligt att man kan göra med gott samvete!
 
När skulle de ha tid med det då menar du?
Precis. (skulle svara @MiniLi också) Hos oss hade detta inte varit möjligt på arbetstid. Genom att göra som vi gjorde så lyckades vi vaccinera 300 medarbetare på en vecka. Vi hade två stationer inne på avd som man kunde nå snabbt mellan patienter eller vid rast. Vi är helt inte så många så att vi kan täcka förvarandra en längre stund än så. Undantaget lunch. Då hade vi fått ställa in operationer för redan hårt selekterade patienter. Fungerar nog bättre för mottagningar och icke akutvårdsavdelningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp