Så skönt att folk vill vaccinera sig

Man kan liksom inte informera om allt, det är för mig självklart att om det är tydligt uttalat att allt vaccin ska användas så ingår det att ha en plan för detta, och planen bör inte innefatta släkt, kollegor vänner eller bekanta utan primärt de som ska ha vaccinet med prio.
Så istället för att använda restdoserna på plats till de som jobbar (kollegor), om man nu inte får fatt i fler sköra äldre inom kort varsel, så ska man öppna dörren och ropa efter folk som kanske inte alls är i närheten av riskgrupp/priogrupp?

Här där jag jobbar har man börjat vaccinera. Är det då bättre att pinna ner och leta rätt på en gammal tant eller gubbe utanför VC än att ge städerskan, om hon är den enda som är tillgänglig just då?
 
Så istället för att använda restdoserna på plats till de som jobbar (kollegor), om man nu inte får fatt i fler sköra äldre inom kort varsel, så ska man öppna dörren och ropa efter folk som kanske inte alls är i närheten av riskgrupp/priogrupp?

Här där jag jobbar har man börjat vaccinera. Är det då bättre att pinna ner och leta rätt på en gammal tant eller gubbe utanför VC än att ge städerskan, om hon är den enda som är tillgänglig just då?
Som du målar upp det nu så framstår det som att det är svårt att finna folk som skulle tillhöra en riskgrupp? Med reservation för att jag inte arbetar inom vården, så låter det väl lika lätt att hitta en skör patient som besöker vårdenheten samma dag, som att få tag i en städerska?
 
Som du målar upp det nu så framstår det som att det är svårt att finna folk som skulle tillhöra en riskgrupp? Med reservation för att jag inte arbetar inom vården, så låter det väl lika lätt att hitta en skör patient som besöker vårdenheten samma dag, som att få tag i en städerska?

Fast det har ju också gjorts. Jag läste i en artikel att några restdoser getts till ett äldre par i 90-årsåldern som råkade befinna sig på VC just då. Bara som ett exempel. Jag tror att många fler restdoser getts till rätt personer än till fel.
 
Alla läkemedel har biverkningar, man måste bedöma vilket som är värst: sjukdomen eller biverkningarna. Cancerbehandlingar ger fruktansvärda biverkningar, men alternativet är värre. Samma med Covid 19. Vi vet redan att det är en sjukdom som kan ge långvariga skador. Vaccinet vet vi inte långtidsriskerna med fullt ut - än. Men jag tvivlar starkt på att de är värre än sjukdomens.
Covid ger inte allt för sällan tom permanenta skador på innan helt friska människor.
Jag tar alla dagar i veckan "risken" med vaccin före risken med covid.
 
Fast det har ju också gjorts. Jag läste i en artikel att några restdoser getts till ett äldre par i 90-årsåldern som råkade befinna sig på VC just då. Bara som ett exempel. Jag tror att många fler restdoser getts till rätt personer än till fel.
Jag hoppas och tror också att de flesta restdoserna getts till rätt personer, men i artikeln som återfinns i TS så återges ju just ett sånt tillfälle då de egentligen ska haft tid till att fördela vaccinet till de som behöver restdoserna mer och det lät lite liknande i inlägget jag svarade på (fast jag kan ha tolkat fel såklart! :)).
 
Covid ger inte allt för sällan tom permanenta skador på innan helt friska människor.
Jag tar alla dagar i veckan "risken" med vaccin före risken med covid.
Jag hade Covid-19 i mars förra året.
Jag överlevde.
Då så skulle man stanna hemma så länge som det gick.
Jag borde inte ha stannat hemma.
Mina läppar var ofta blå och mitt synfält minskat av syrebristen. Jag tuppade då och då av litet här och där.
Jag behandlade själv med astmamedicin.

Jag är fortfarande dålig. Men en redig omgång med inhalerad kortison har förbättrat läget avsevärt.
När det här är över så skall jag kontrollera hur stora skador mina stackars lungor fick.
 
Jo, men just nu är de som ska ha vaccinet med prio inte speciellt rörliga som grupp. De är nog den grupp som är svårast att ringa in med kort varsel.
Det finns fler priogrupper än en (typ 3 innan allmänheten)som borde gå före bästa vännen. Vårdanställda och 75+ exempelvis. Klart att alla inte kan komma akut men nog finns det de som både vill och kan och som är högre prioriterade än familj och vänner.

Man behöver inte göra det så komplicerat.
 
Det känns som du är bestämd på något där jag inte sagt något annorlunda. Jättekonstigt.
Kan du inte istället kommentera vad jag missuppfattat, jag kan fortfarande inte se att du menar annat än det jag uppfattat det som

Du skrev:
"De som är i riskzonen för det övervakas, alternativt avråds."

Och jag att påtalade att man i så fall måste övervaka alla om man ska fånga upp alla som får en allergisk reaktion. Menar du att det jag skriver är felaktigt och att man med 100% säkerhet kan avgöra vem som kan få en allergisk chockreaktion?
 
Jag hade Covid-19 i mars förra året.
Jag överlevde.
Då så skulle man stanna hemma så länge som det gick.
Jag borde inte ha stannat hemma.
Mina läppar var ofta blå och mitt synfält minskat av syrebristen. Jag tuppade då och då av litet här och där.
Jag behandlade själv med astmamedicin.

Jag är fortfarande dålig. Men en redig omgång med inhalerad kortison har förbättrat läget avsevärt.
När det här är över så skall jag kontrollera hur stora skador mina stackars lungor fick.

Jag har vänner och kollegor som fortfarande efter snart ett år ännu lider av sviterna. Ljuskänsliga, huvudvärk, noll kondition, hjärntrötthet, konsentrationsproblem, mycket dålig lungkapacitet där syresättningen är farligt låg, hjärtklappning mm. Vissa har ännu inte kunnat återgå till att jobba.

Kolla upp dig! De får hjälp bla med andningsträning och medicin. Var rädd om dig!
 
Så istället för att använda restdoserna på plats till de som jobbar (kollegor), om man nu inte får fatt i fler sköra äldre inom kort varsel, så ska man öppna dörren och ropa efter folk som kanske inte alls är i närheten av riskgrupp/priogrupp?

Här där jag jobbar har man börjat vaccinera. Är det då bättre att pinna ner och leta rätt på en gammal tant eller gubbe utanför VC än att ge städerskan, om hon är den enda som är tillgänglig just då?
Jag förstår inte ditt resonemang här, de personer du räknar upp som jobbar med äldre och sköra är bland de som är prioriterade och ska vaccineras först. Problemet är när chefen ringer in sin familj eller andra de har anknytning till som inte är prioriterade och ibland istället för att ringa in de som jobbar med de äldre men är lediga för dagen eller någon annan prioriterad.

Jag har aldrig anmärkt på att man vaccinerar de som är prioriterade, de är ju redan på listan liksom.
 
Kan du inte istället kommentera vad jag missuppfattat, jag kan fortfarande inte se att du menar annat än det jag uppfattat det som

Du skrev:
"De som är i riskzonen för det övervakas, alternativt avråds."

Och jag att påtalade att man i så fall måste övervaka alla om man ska fånga upp alla som får en allergisk reaktion. Menar du att det jag skriver är felaktigt och att man med 100% säkerhet kan avgöra vem som kan få en allergisk chockreaktion?
Då förstår jag nog inte riktigt vad/på vilket sätt du missuppfattade.
Jag har förklarat att jag aldrig menat att någon 100% säkerhet kan uppnås och förtydligat vad min tanke var med det som jag skrev. Kan nog inte göra det bättre än så.
 
Fast det har ju också gjorts. Jag läste i en artikel att några restdoser getts till ett äldre par i 90-årsåldern som råkade befinna sig på VC just då. Bara som ett exempel. Jag tror att många fler restdoser getts till rätt personer än till fel.

Det är nog ingen som har åsikter om det. Bla här i halland var det ju märkligt att chefer och deras anhöriga råkade vara i närheten just då och där det fanns överblivna doser. Nästan så man kunde tro att det var uppgjort i förväg 😜
 
Som du målar upp det nu så framstår det som att det är svårt att finna folk som skulle tillhöra en riskgrupp? Med reservation för att jag inte arbetar inom vården, så låter det väl lika lätt att hitta en skör patient som besöker vårdenheten samma dag, som att få tag i en städerska?
Absolut, det gör säkert det, framför allt nu i början. Men när fler blir vaccinerade, både fler äldre och fler personal, så att tillgången inte är precis lika lätt som i dag. Sedan är det ju så att hur det ser ut på en VC i en liten by och i en stad är helt olika. Många vårdkontakter sköts via telefon eller videokontakt och även många äldre väljer att inte gå till vårdcentralen om man klan undvika. Det innebär att det kanske inte är lika lätt att hitta så många sköra patienter dag efter dag.

Jag reagerade bara på att det i några inlägg upprepades ordet kollegor. Det finns kollegor inom vården som inte jobbar direkt patientnära och som inte är över 65, som kan komma längre ner i turordningen. Jag tänker att om man vaccinerar utav bara tusan alla enligt prioordningen och sedan får över restdoser så är det väl inte hela världen att en administrativ kollega fått en dos när det inte varit någon annan i närheten just då. Självklart ska man följa prioordningen även för restdosvaccinering, men jag har inga problem att se att det på mindre vc i småbyar faktiskt kan bli lite slirande på det eftersom tillgången till riskgruppperson inte kommer vara lika lätt hela tiden varje dag och det är inte lika lätt att ta sig in direkt som i en stad.

Att vaccinera familjen står jag inte bakom dock. Personal menar jag, inget annat.
 
Hur kan det bli sa att man inte har lika manga manniskor som ska vaccineras som vaccin? borde de inte veta exact hur manga doser vaccin de har och hur manga som ska vaccineras?
 
Hur kan det bli sa att man inte har lika manga manniskor som ska vaccineras som vaccin? borde de inte veta exact hur manga doser vaccin de har och hur manga som ska vaccineras?
Beroende på vilken nål som används så blir det olika mycket spill. Flaskan innehåller viss marginal för att säkert ge det som lovas. Med lite finess kan man då få ut en dos mer, men man kan inte ta för givet att man alltid får det. Nu har tillverkaren ökat den officiella siffran på hur många doser man ska få ut. Men alla regioner har inte ännu fått tag på den nål som krävs för det.

Sen är det någon som uteblir, någon som kanske har någon sjukdom som gör att de inte bör få vaccin osv. Gissar att man kan ha någon extra flaska som marginal ifall någon olycka inträffar också?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp