Så kommer snön : (

Sv: Så kommer snön : (

ja jag antog det. provade nyss men det funkade inte alls. kom inte ens ner på travbanan innan det klumpade sig, det var bara att vända igen... så tråkigt att man ska behöva "börja om igen" för nu blir han ju inte riden på minst två veckor... och sadelutprovningen som var bokad till i morgon får vänta :cry:

absolut! ska införskaffa det så man har hemma! vad tror ni om att tjära sulorna med tanke på fukten?! :bow: pust, regnet blev snö, är rena rama stormen här nu... :crazy:

Jag har ju iallafall 4 hål på min andra.
Har då polarsuor som jag skruvar fast- om jag nu får bukt på broddhålen:eek:

Mitt tips är också glasslock. Det är lite meckigt att klippa till första gången, men de går ju att återanvända.
Fungerar bra när det blir tillfällig snö som det är nu.

Jag provade, efter tips i en annan tråd här, att gnida med stearinljus under hoven idag för att slippa styltor. Det fungerade hur bra som helst! :) Har testat med olja och diverse feta substanser tidigare men de nöts ju bort på fem minuter och så kommer styltorna lik förbaskat. Stearinet höll faktiskt hela ridturen. :bow: Skidvalla bör väl antagligen fungera ännu bättre om man har tillgång till det.

Hästen bör dock vara skapligt nyverkad eller plattfotad för att de ska funka o sitta kvar.

man rider i ridhuset :D

min häst är som tur är ganska förskomad från styltor, de släpper direkt :)

Min är varken nyskodd eller plattfotad och glasslocken sitter kvar ändå.
Jag tycker i stället att det handlar om hur noga man är när man klipper till dem, samt om man använder rätt sorts lock (behöver ju inte vara just glasslock)

Jaha, SMHI säger att det ska komma en hel massa snö här nu. Jag som tagit av snösulor på bägge pållarna (snösulor som jag haft NOLL nytta av - INGEN snö här på hela vintern). Var ute en sväng i dag och högst uppe på berget låg en del snö, skrittade igenom och fick såklart styltor direkt :mad: nåväl, hur göra nu? låta dem vila? brodda hjälper ju inte... Någon som har nåt tips som hjälper mot styltorna, om man inte har snösulor vill säga... Och hur göra i hagen? Damen som behöver komma i gång efter boxvilan :( var tog våren vägen?! :bow:
Snö och is:(
Tog av sulorna i förra veckan.
Helt hopplöst är det. Fick sitta av fem gånger när jag red en kvart på ridbanan. Då hade jag endå tagit bort snön från spåret, så gott det gick. Salt och silikon blir det i morgon.
Var köper man silikon-glimedlet??

Min är varken nyskodd eller plattfotad och glasslocken sitter kvar ändå.
Jag tycker i stället att det handlar om hur noga man är när man klipper till dem, samt om man använder rätt sorts lock (behöver ju inte vara just glasslock)
Vilka lock använder du? Ska dom vara sega eller hårda?

:idea: aha, polarsulor = ridhus... i get it! :)
ska bara ansöka om bygglov och få sambon att sätta spaden i jorden så... nej, skämt åsido, har långt till närmsta ridhus och ingen som kan hjälpa mig att lasta... :smirk:
ska försöka rida i kväll ändå, damen körde järnet i hagen i morse, hon behöver motion. Broddar och klipper till glasslock, hoppas på det bästa :smirk:

här är det 2 dm snö nu, mer ska komma...

Jag gjorde samma misstag som du, lät hovis ta av snösulorna. Det gör jag inte om. Här har vi visserligen haft nytta av snösulorna emellanåt under vintern, men nu kan jag inte rida pga snön. Hittar ingenting annat som funkar så det får bli markarbete och promenader tills snön smälter igen. (i hagen har hästen inga problem)

http://www.hoofcare.nu/

Här finns Polarpad. Jag hade sådana med öglor för broddarna men de gick sönder på 1 vecka..
Jag funderar på att tillverka egna såna till nästa år, av vanliga hela sulor och göra hål framtill. Borde vara hållbarare.

Ja, eller också ser man till att ha snösulor som sitter på fram till snörisken eliminerats :)

vilken man ju trodde att den gjort vid det här laget...

:bow:

Vi valde att ta bort snösulorna eftersom vi "misstänkte" att fram till maj borde inte någon snö finnas kvar. Med andra ord så har hästen givitvis styltor nu!!! Klippt till glasslock och hon får styltor. Idag testade vi att lägga i locken och sedan smörja matolja på locken så att snön skulle ha svårare att fastna. Fungerade något så när. Fick styltor men de lossnade så dottern behövde aldrig hoppa av för att knacka ur dom.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 182
Hästvård Jag behöver lite råd, hoppas någon kan hjälpa. Jag köpte min häst för snart två år sen, gjorde en väldigt grundlig gårdsbesiktning, inga...
Svar
13
· Visningar
2 098
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 582
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 301
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010