så kan det vel inte vara?

J

jag_cassandra

jag var ute med min lilla hund som är en bichon havanais hane på 4 år.
när vi kommer ut ur en "skog" ser kag en lös hund på gatan och kopplar min. gatan är bred och jag går på andra sidag. (min hund gillar oftast inte hundar som är större än han själv)
då kommer den mot oss och ägaren kallar flera gr men den bara fortstter mot oss.
jag tror det är en springer spaniel och är nästan säker på att dom jagar med den. då borde man ju ha lite pli tycker iafl jag.

men så går den till min o jag håller i kopplet. min lille börjar morra och nafstr i nosen och jag rycker i kopplet för att han ska sluta samtidigt som jag säger till honom.
då springer den andra på min och jag slöpper kopplet eftersom att han försöker springa iväg. dom hamnar i en hög ungefär 3 meter bort och jag ser den andra hunden hugga tag om ryggen på min.

jag har ingen aning om vad jag ska göra så jag bara skriker.
då slutar den upp för ett tag och ägaren kommer fram och tar den morrande hunden i nacken och tar med den till huset samtidigt som den försöker ta sig till oss.

tack och lov så blev min hund inte skadad, men folk borde ha bätre pli på sina hundar. han var rädd för större hundar redan innan. jag vet inte hur de kommer att bli nu..

Sv: så kan det vel inte vara?

Men jag förstår inte riktigt... Varför släppa hunden? Om du såg att hunden sprang emot er, hade det inte varit bättre att ta upp hunden? Tur att det itne gick värre iaf.

men jag släppte kopplet. det gick så snabbt så jag hade aldrig hunnit lysta upp honom.

För sin egen del, absolut... Dock hade jag nog reagerat så, lyft upp hunden och sedan skrikit och sparkat för allt vad jag varit värd ;). Eller ja, jag vet att jag skulle ha reagerat så för det har hänt. Men det beror lite på hur aggressiv hunden verkar vara också...

jag_cassandra; ah okej. Fy, det är läskigt sådant där.

Det är inte bra att lyfta upp hunden alls. Hunden som attackerar blir mer benägen att attackera om man lyfter upp sin hund.

jag vet. jag lyfter aldrig upp honom för jag vet att han redan kan bli lite tjurig mot större hundar, och om jag då lyfter upp honom kan han kanske få för sig att skydda mig eller nått?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
377
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 951
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka