Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Q

qrumelur

Nu avslöjar jag min okunnig-och ensamhet här ute i skogen.
Jag har INGEN att bolla detta med och jag känner bara att jag vill gråta en skvätt.

Inte ska det väl se ut så här? Det ser inte klokt ut. :cry:

dsc00316.jpg

dsc00313.jpg

Den är för stor, visst är den det?
eller? :confused:

Sv: Så här ska det väl ändå inte se ut?!

Ja, typ 10 cm ;) ser ut som en bomlös men kan tyvärr inte se vilket märke det är... Jag hade en torsion förut som var alldeles för lång på en islandshästrygg, och tror att de flesta bomlösa i "standardstorlek" är det tyvärr! Men det ser också ut som en ny sadel på prov, så förhoppningsvis kan du bara lämna tillbaka den och leta fram en mindre av annan modell att prova? Lycka till iaf!
Mvh

Jag trodde hon menade vojlocken :o

:rofl:

Det menade hon inte!
det är ingen vojlock!
Det är en x-large bad-handduk som jag la på för att inte sadeln skulle bli smutsig!! :D

(tack för ett skratt)

Tss.. enligt försäljaren är sadeln 56 cm men min häst har ett sadelläge på 46 (upptäckte jag i lördags när jag mätte (jag har en ful ovana att göra saker baklänges)). Så det var väl prickat av dig.

Den är på "prov", den går åter till försäljaren i morgon.
Den minsta som finns hos försäljaren är fortfarande 5 cm för lång är jag rädd...

jag får leta vidare.
Nästa gång jag köper häst (vilket jag hoppas är långt, långt fram i tiden) så ska jag först köpa en sadel. Sen ska jag hitta en häst som passar.. just nu känns det lättare..

Haha ja hade det gällt vojlocken var inte storleken det första jag skulle ha klankat ner på :rofl:

Ja, men vad skönt att det blev så "enkelt" ändå ;) hmm jo här har vi optimalt sadelläge på 43, men det finns faktiskt en hel del sadlar som börjar närma sig den längden, har bara inte hittat den perfekta ännu... sen gör ju en rund mage sitt till också att sadlarna inte ligger som de ska, hoppas du hittar någon bra snart till dig och hästen!

Jag skrattar för mig själv här, för jag provade min Barefoot London nu ikväll och den såg groteskt stor ut på min pålle! Men min låg inte fullt så långt bak som din ser ut att göra på bilden. Jag ska provrida en sväng i morgon och se hur det ser ut när den sjunker ner.

Om du kollar på de bilder som finns här under en annan tråd så ser du att de sadlar som använts en hel del är mycket mer formade efter hästen och ryttaren än när de är nya. Men jag håller med om att den ser för lång ut för din häst, även om den skulle sjunka ner och därmed "kortas" ner lite.

Leta efter bomlösa med rundbossa, Startrekk har ju både islandsmodell och dressyr, masterback har väl också rundbossa?
Rundbossan gör att sadeln passar bättre på korta ryggar trots att den är lång nog för en vanlig rumpa :idea:

KL
När Barefoot-säljaren var hos mig så sa hon att det inte gör något att dessa sadlar ligger lite på bogarna eftersom sadeln är mjuk och bogarna får plats att jobba ändå. Jag har testat att rida med sadeln något på bogarna och känt "på bogarna" när jag suttit i under skritt och det stämmer. Det är inte alls "hårt" mot bogarna utan de har rum att röra sig. Det var inte tajt att stoppa in handen. Men... din sadel är ändå på tok för lång. Hur min ligger ser du i Barefoot-tråden. :) Visserligen inte en jättebra bild, men man ser ändå lite.

Fast jag förstår mig inte på det där...Om den bomlösa nu skall vara viktfördelande över hela sadeln, hur kan den då ligga på utan att det är ett problem? Hur funkar det egentligen? Eller är barefooten bara viktfördelande över själva sitsen?

En bomlös är inte viktfördelande över hela sadeln. Det är bommen som gör det, och dessa sadlar har ju ingen bom.

Fast hur håller då argumentet att den fördelar ryttarens vikt så bra då? :o Har träffat på så många som sagt just detta, att den ju är så bra viktfördelad, men samtidigt är det helt ok att ha en för lång sadel osv. Eller alltså, hur funkar själva sadeln då? Testade en hel del på min förra häst, alla utav dem gav ett punkttryck efter ryttaren, så jag vill väldigt gärna hitta en som faktiskt håller vad den lovar! :)

Om du kollar på de bilder som finns här under en annan tråd så ser du att de sadlar som använts en hel del är mycket mer formade efter hästen och ryttaren än när de är nya. Men jag håller med om att den ser för lång ut för din häst, även om den skulle sjunka ner och därmed "kortas" ner lite.

Hur gick provridningen?
det är väl lite så med alla bomlösa sadlar att de formar till sig efter några timmars "inridning".
Men sadeln på min pålla är TOK-stor! Det går bara inte. Den är på väg tillbaka.

Ska prova en sensation ride istället (kosta vad det kosta vill! :o )

KL
När Barefoot-säljaren var hos mig så sa hon att det inte gör något att dessa sadlar ligger lite på bogarna eftersom sadeln är mjuk och bogarna får plats att jobba ändå. .

Mm... jag har sett bilderna på din häst+sadel. Det ser kanonbra ut!
Passar dock inte alls på min pålla tyvärr.

Sen tycker inte jag att sadeln ens ska ligga "lite grand på bogarna" för även om hästen ryms att röra sig så blir det väl säkert pälsskav?

Sen tycker inte jag att sadeln ens ska ligga "lite grand på bogarna" för även om hästen ryms att röra sig så blir det väl säkert pälsskav?

Fast sadeln ligger inte kloss an mot bogarna som en bomsadel gör, hmm svårt att förklara. Men om det är bra eller ej lär jag upptäcka. :)

Fast hur håller då argumentet att den fördelar ryttarens vikt så bra då? :o Har träffat på så många som sagt just detta, att den ju är så bra viktfördelad, men samtidigt är det helt ok att ha en för lång sadel osv. Eller alltså, hur funkar själva sadeln då? Testade en hel del på min förra häst, alla utav dem gav ett punkttryck efter ryttaren, så jag vill väldigt gärna hitta en som faktiskt håller vad den lovar! :)

En bomlös fördelar inte vikten jämt under sig som en perfekt passande bomsadel gör.
Däremot fördelar den vikten på en större och jämnare yta än om man red barbacka.

Vi rider (generellt) inte våra hästar så tungt lastade och/eller så länge, att det finns ett behov för att fördela vikten över hela sadelns yta. Det var viktigt när man red med rustning och red många mil om dagen, men det är det inte så många som gör idag. En välriden häst kan mycket väl bära en passande ryttare barbacka utan problem, det är väl mest ryttaren som lär ha problem då :angel:

Fördelen med en bomlös sadel är just att den inte fördelar vikten på en så stor yta, särskilt på islandshästar finns det nämligen inte en så stor yta på ryggen som är still där en stel sadel kan ligga bra. I en bomlös kan ryggen röra sig friare och mer naturligt.

Det absolut viktigaste (gäller även bomsadlar) är att ryggradens tornutskott går fria (gäller även tryck från en vojlock som lätt hamnar i spänn). Se ALLTID till att ha en öppen kanal längs med ryggraden! Och den ska vara öppen även med ryttare på.
Sedan passar olika bomlösa olika bra på olika hästar, ibland kan man behöva justera med ilägg osv för att det ska bli bra.

Alla bomlösa passar INTE alla hästar, den försäljare som säger det skulle jag göra som Sverker med :devil: (ner i soptunnan)

//Skuggi, som tillpassat och sålt bomlösa sadlar några år, och vet lite om vad hon pratar om :idea:

Alla bomlösa passar INTE alla hästar, den försäljare som säger det skulle jag göra som Sverker med :devil: (ner i soptunnan)

//Skuggi, som tillpassat och sålt bomlösa sadlar några år, och vet lite om vad hon pratar om :idea:

Amen :bow:

Jag tyckte jag också att det lät lite väl bra att "den bara kommer passa för det är en MJUK sadel". Det var för bra. För det var inte så.
En annan försäljare har hjälpt mig med sadelprofil, mätning mm och förhoppningsvis kommer sadeln att passa.
Annars får jag väl göra släkten nöjd och göra körhäst av henne. :angel:

Tack för det svaret:bow:

Samtliga försäljare jag lånade sadlar av sade just det nämligen att, "ja ja, men det gör inget om sadeln är för lång osv, den lägger ändå inte vikt där" medans de kontrade med "nej nej, det är ingen risk för punkttryck, sadeln fördelar trycket helt jämnt över hela sadeln". Vilket gjorde att jag mest kände mig lurad och fattade ingenting:crazy:

Men men, jag gillar tanken...Men samtliga jag testade på den hästen gav ett stort punkttryck efter ryttaren...Det kanske är synd att man inte hade större bak helt enkelt:angel:

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 230
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 246
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 900
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka