Så här såg islandshästen ut i Sverige för 30 år sedan!

Sv: Så här såg islandshästen ut i Sverige för 30 år sedan!

Tyvärr är det för få. Det behövs många lugna hingstar i aveln för att garantera en genetisk bredd på hästar med temperament passande barn-/nybörjarhästar. Men de flesta av dess importeras idag fortfarande från Island men även från Danmark där man haft en annorlunda syn på lynnet. Inte undra på med den hästhållning jag sett på flera platser där hästarna vintertid står uppbudna i spiltor som kor utan rasthagar! De kommer bara ut när de rids! I bästa fall har de en box att stå i. Det krävs ett jäkla gott lynne för att det inte skall bli en problemhäst av den behandlingen så man kan inte avla på annat för att det skall fungera!

Ja du det kan man undra och det är idag många hästar som utannonseras som familjehästar bara för att de inte har tillräcklig kapacitet för tävling. Och många som inte klarar av att sina hästar efter ett tag därför att ryttaren inte har den kapaciteten och så klassas hästen snabbt för att ha dåligt lynne fast det egentligen är som så att den marknadsförts felaktigt. Och ju mer tävlingsblod vi avlar på, desto färre ryttare klarar verkligen dessa avkommor och desto fler "problemhästar" blir det! Lång tillridning räcker inte i längden för att göra en känslig häst till en trygg häst som de flesta kan rida. En känslig häst kräver en trygg och säker ryttare för att fortsätta må bra. Det går inte att rida till den och tro att den sedan skall funka för de flesta bara för att den är trygg med den trygge ryttaren. Det blir problem ganska snart om en "vanlig" och lite mindre säker ryttare rider hästen. Den blir osäkrare för varje dag och till sist funkar det inte. Jag veta flera som råkat ut för detta och försöker med att lämna hästen på träning, gång på gång. Det funkar ett tag och sedan är det problem igen. Man skall inte sälja i grunden känsliga hästar till annat än mycket trygga och säkra ryttare! Men det är ju en jäkligt bra affär för tränarna att få tillbaka hästen på träning med jämna mellanrum...

Jag vet vad du beskriver och det är inte bra vare sig för häst eller ryttare men, hur blir man en trygg och säker ryttare? Är det inte så att ju mer man rider och ju fler situationer man stöter på ju bättre blir man. Tyvärr är det väl få naturbegåvningar, eller?
Har nog själv en (misslyckat) försök till att avla fram en tävlingshäst, men jag var inte helt ovetande om det... Det är jag idag glad för, för gisses vad mycket jag har tvingats lära mig sedan hon in i mitt liv. Jag är inte en bättre ryttare (ännu) men jag har bl.a. snabbt tvingats lära mig kommunicera med min häst på hästars vis. Hon talar om när det inte passar och jag får övertyga henne om motsatsen, det är svårt utan att veta vad man gör. Men det är viktigt att inte ge upp.
Om jag hade vetat vad jag vet idag hade tiden på ridskolan blivit lättare också, då tänker jag främst på att umgås med hästen. Många aha-upplevelser har jag fått. Det gäller att ha support från vettiga människor. Människor som vet och kan om hästar.

Jag vet vad du beskriver och det är inte bra vare sig för häst eller ryttare men, hur blir man en trygg och säker ryttare? Är det inte så att ju mer man rider och ju fler situationer man stöter på ju bättre blir man. Tyvärr är det väl få naturbegåvningar, eller?
Har nog själv en (misslyckat) försök till att avla fram en tävlingshäst, men jag var inte helt ovetande om det... Det är jag idag glad för, för gisses vad mycket jag har tvingats lära mig sedan hon in i mitt liv. Jag är inte en bättre ryttare (ännu) men jag har bl.a. snabbt tvingats lära mig kommunicera med min häst på hästars vis. Hon talar om när det inte passar och jag får övertyga henne om motsatsen, det är svårt utan att veta vad man gör. Men det är viktigt att inte ge upp.
Om jag hade vetat vad jag vet idag hade tiden på ridskolan blivit lättare också, då tänker jag främst på att umgås med hästen. Många aha-upplevelser har jag fått. Det gäller att ha support från vettiga människor. Människor som vet och kan om hästar.

Tyvärr får jag säga att den del ryttare aldrig blir varken trygga eller sägra, och om så är fallet vore det nog bättre och lägga hjälmen på hyllan. Och sen finns det ju dom som aldrig inser att det är deras fel att hästen aldrig blir bättre.
Där ser du det kan komma mycket gott ur ont;)
Kunskapen du har fått från din häst kommer du ju alltid att ha med dig och du kommer att ha användning av den senare.
Min dam är inte heller lätt och många gånger har jag funderat på om jag verkligen gjorde rätt när jag köpte henne, men stunderna då allt klickar, det bara flyter på ja dom dagarna lever jag på länge.
Men innerst inne vet jag oxå att om allt flyter på rätt så kan vi två uträtta mycket ihop. Men dethänger på en tråd, att lyckas eller misslyckas

#kl"
Det var väl så att för 30 år sedan var de islännigar som kom hit slakthästar. Det var de sämsta hästarna som kom. Själv red jag väldigt mycket på en som hette Neist. (Han sog på Fors gård i Västerhanninge). Han var inte mycket att hurra för om man tittar på de hästar som finns idag.

#kl"
Det var väl så att för 30 år sedan var de islännigar som kom hit slakthästar. Det var de sämsta hästarna som kom. Själv red jag väldigt mycket på en som hette Neist. (Han sog på Fors gård i Västerhanninge). Han var inte mycket att hurra för om man tittar på de hästar som finns idag.

Enligt SIF:s "historiebok" så stämmer det inte. Det kom "alla sorters hästar" från dåliga till topphästar.

*Knapplån* Apropå hur svårt det kan vara att avgöra om en häst egentligen är grov eller om den är smal och vinthundsliknande. Glampi fra Vatnsleysa är en häst som ofta diskuteras här och han anses vara en ganska typisk spindelhäst med långa ben och vinthundskropp...
Här på Vatnsleysa finns bilder på Glampi i tävlingskondis om man scrollar ned. Plus en hel del andra gamla bilder på diverse kändishästar från förr och inte minst funderingar om avel och islandshästens utveckling.

Idag hittade jag en nyare bild på Glampi på Näs Islandshästars hemsida Med en helt annan kroppshydda! Man kan knappt tro att det är samma häst! Inte mycket vinthund och spindelben där inte. :) Muskler och träning gör massor för exteriören, likaså naturligtvis mängden fett.. Bilden ligger längst ned på sidan.

Jag reagerade mer på Hátid och det andra stoet - de är smala, man ser magen är upplyft och väl det som vi menar med vinthundsliknande. *ogillar*

Glampi ser OK ut i bildförhållandena som visas. Ska se de nya bilderna också.... ja, det var sannerligen skillnad. Hästen har fått mat iaf...

Senast ändrad:

*Knapplån* Apropå hur svårt det kan vara att avgöra om en häst egentligen är grov eller om den är smal och vinthundsliknande. Glampi fra Vatnsleysa är en häst som ofta diskuteras här och han anses vara en ganska typisk spindelhäst med långa ben och vinthundskropp...
Här på Vatnsleysa finns bilder på Glampi i tävlingskondis om man scrollar ned. Plus en hel del andra gamla bilder på diverse kändishästar från förr och inte minst funderingar om avel och islandshästens utveckling.

Idag hittade jag en nyare bild på Glampi på Näs Islandshästars hemsida Med en helt annan kroppshydda! Man kan knappt tro att det är samma häst! Inte mycket vinthund och spindelben där inte. :) Muskler och träning gör massor för exteriören, likaså naturligtvis mängden fett.. Bilden ligger längst ned på sidan.

Fast jag anser inte Glampi vara en "spindelhäst". Det anses han inte heller vara enligt avelsbedömningskriterier. Han har "inte mer än" 8,0 i proportioner.

Artikeln genomsyras av uppmaningar till eftertanke om:
-att sundhet och friskhet är av stor vikt
-att det måste finnas variation av avelsmål, genom att uppfödare sätter egna avelsmål
- vikten av att använda bra avelshästar (som verkligen uppfyller det avelsmål man har och som ger avkommor som uppfyller det egna avelsmålet)
-hur förändringar t ex storlek kan komma att påverka ridegenskaper
- att det egentligen är lite egendomligt att hästar som har ridegenskaper på över 8,5 inte ens kommer över 8,0 i exteriör.

Kommentar om det sistnämnda: sådana bedömningar finns det gott om och hästar som har 7-8 i proportioner och 7,5 - 8 i hals-manke-bog verkar inte ha några bekymmer med att prestera - det är väl ingen som talat om för dem att de inte kan röra på sig och gå i fin form, eftersom de har för tung bål och inte tillräckligt långa halsar ;)

Jag säger inte att man ska ge avkall på exteriöra delar, men exteriören ska vara inriktad på att vara funktionell och sund, inte uppfylla estetiska värderingar som svänger och som inte har något egentligt värde men som gör att funktionella fel slätas över och accepteras.

Jag tycker det är lite begreppsförvirring här - för mig är vinthundskropp en kropp med förhållandevis djup bål framtill, men den är oerhört smal vid ljumskarna = liten bukfylla
En liten, lätt bål för mig är en bål som mycket liten i djup framtill och även ganska smal. Det finns varken bredd eller djup. Att sedan det finns bukfylla eller inte spelar inte någon större roll. Det har ju med utfordring att göra. Att sedan lite grövre hästar behöver vara ordentligt slimmade med liten bukfylla och ibland inte heller så mycket muskler är ju för att kompensera sin "oetiska djuphet" enligt tillämpningen vid avelsbedömningar.

Senast ändrad:

- att det egentligen är lite egendomligt att hästar som har ridegenskaper på över 8,5 inte ens kommer över 8,0 i exteriör.

Fel av mig - det var inte det som artikeln sade. (Det var mer mina egna tankar när jag tänkte vidare ;) )

Utan att de hästar som har hög exteriörbedömning verkligen måste uppvisa mycket hög kvalitet. Stolthet, helhetsintryck...

Vilken tur att man inte levde på den tiden med de där hästarna. De ser nog mycket finare ut idag när man väl tänker efter.

Fast jag anser inte Glampi vara en "spindelhäst". Det anses han inte heller vara enligt avelsbedömningskriterier. Han har "inte mer än" 8,0 i proportioner.

Artikeln genomsyras av uppmaningar till eftertanke om:
-att sundhet och friskhet är av stor vikt
-att det måste finnas variation av avelsmål, genom att uppfödare sätter egna avelsmål
- vikten av att använda bra avelshästar (som verkligen uppfyller det avelsmål man har och som ger avkommor som uppfyller det egna avelsmålet)
-hur förändringar t ex storlek kan komma att påverka ridegenskaper

Kommentar om det sistnämnda: sådana bedömningar finns det gott om och hästar som har 7-8 i proportioner och 7,5 - 8 i hals-manke-bog verkar inte ha några bekymmer med att prestera - det är väl ingen som talat om för dem att de inte kan röra på sig och gå i fin form, eftersom de har för tung bål och inte tillräckligt långa halsar ;)

Jag säger inte att man ska ge avkall på exteriöra delar, men exteriören ska vara inriktad på att vara funktionell och sund, inte uppfylla estetiska värderingar som svänger och som inte har något egentligt värde men som gör att funktionella fel slätas över och accepteras.

Jag tycker det är lite begreppsförvirring här - för mig är vinthundskropp en kropp med förhållandevis djup bål framtill, men den är oerhört smal vid ljumskarna = liten bukfylla
En liten, lätt bål för mig är en bål som mycket liten i djup framtill och även ganska smal. Det finns varken bredd eller djup. Att sedan det finns bukfylla eller inte spelar inte någon större roll. Det har ju med utfordring att göra. Att sedan lite grövre hästar behöver vara ordentligt slimmade med liten bukfylla och ibland inte heller så mycket muskler är ju för att kompensera sin "oetiska djuphet" enligt tillämpningen vid avelsbedömningar.

:bow: :bow: :bow: Jag håller med dig till 127%! Jättebra skrivet! Du får fram precis det jag tycker och hävdat hela tiden: Den häst som rör sig bra, bär sig själv korrekt och har lätt för samling och gångarterna, är lättlärd och lättränad, den kan inte ha en dålig exteriör för exteriören skall vara sådan att den underlättar ridning, samling, bärighet, hållbarhet, smidighet och rörlighet. Finns detta i hästen då har den en bra exteriört! Som tex Órri med sin kompakta kropp och korta, tjocka men högt ansatta och högresta hals. :bow: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Övning ger färdighet men vi är ju olika som personligheter och alla är inte lika djärva och de djärvaste ryttarna ser vi på de tuffaste och mest framåt hästarna. Jag ser ingen anledning till att alla skall utbilda sig och konvertera till kamazhake-piloter och våga rida tuffa och svåra hästar med enorm vilja! Det gör ju ridningen så mycket riskablare! Det är väl bättre om folk har självbevarelsedrift och satsar på hästar som är trygga och pålitliga, samarbetsvilliga och lättridna och att vi satsar på sådan avel också! Låt de som gillar extra spänning i form av större risker ha sina känsliga hästar med enorm vilja men de skall inte bestämma avelsinriktningen för islandshästen! De flesta vill ha en trygg och pålitllig och bra häst och då skall också tonvikten på aveln ligga där!

Det vinthundsliknande jmf jag med hästar som får för lite mat eftersom jag sett det på hårt tränade hästar som får för litet grovfoder samt misskötta hästar.

För mej har det inget med kroppsbyggdad eller båldjup/smalare "midja" att göra.

Det vinthundsliknande jmf jag med hästar som får för lite mat eftersom jag sett det på hårt tränade hästar som får för litet grovfoder samt misskötta hästar.

För mej har det inget med kroppsbyggdad eller båldjup/smalare "midja" att göra.

Men olika hästar har ju fortfarande olika lätt att få det utseendet. Min valack skulle man nog behöva svälta rejält för att han skulle se slimmad ut. Stoet däremot ser i profil rätt smal även när hon går på bete. Hon breddar sig åt sidan och inte neråt när hon går upp i vikt om du förstår hur jag menar? Det skulle jag ialla fall tolka som att utseendet beror delvis på kroppsbyggnad men även på utfodring+träning såklart!

När kom de här hästarna till sverige? Då jag hade en islänning när jag var yngre som var född 1968 och kom till sverige i början på 70 talet, kom tydligen med ett hundratal islänningar.

Känner någon här till om hästar från gården Krossanes på Island. Den jag hade var efter Globlesi Krossanes och Tvistjarni Krossanes. Vet att jag i början på åttiotalet letade efter släktingar till min häst men hittade inga här i sverige från Krossanes.

Det finns flera hästar från Krossaneas här i Svergie, det är en bekant till mig. Jag har själv haft en häst därifrån. Det finns många här i Svergie, fn och flera av den i mälardalen.

Senast ändrad:

Ok, tack.Som jag leta och leta på 80 talet. Finns det bilder på några av dessa hästar? Har letat fram hennes papper. Hon var e: Glo'blesi Krossanes ee: Gra'blesi Krossanes eu: Jörp Krossanes. u: Tvi'stjarni Krossanes ue: Skjo'ni Krossanes uu: Bleikblesa Krossanes. Säljare Sigurdur Oskarsson Krossanes, Skag. Hvanneyri 20/ 4 1970

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka