Så här såg islandshästen ut i Sverige för 30 år sedan!

Sv: Så här såg islandshästen ut i Sverige för 30 år sedan!

På en populär turridningsfirma i norra Blekinge rider turledarna fortfarande så :devil:

Det är inte norra Skåne du menar? Fast det finns gott om turridningsfirmor som tillämpar detta förståss... :crazy:

Har funderat lite på det fenomenet. Anledningen till att turridningsfirmor ofta gör extremt förenklade beskrivningar av töltridningen torde vara att turisterna inte kan rida alls, eller nästan inte alls. Då är det ingen idé att diskutera halvhalter, samling, bärighet, taktrenhet etc. Flera av de turridningarna jag varit med på har kunskapsnivån varit extremt låg hos de flesta ryttarna, och då får man som ledare koncentrera sej på att göra upplevelsen så trevlig som möjligt för ryttaren och lindrig som möjligt för hästen. Jag tror att de flesta som håller i turridningar är väl medvetna om dilemmat och bara försöker göra det bästa av situationen. Ekvationen går helt enkelt inte ihop.

Tillbaka till ämnet. När jag fick min första islandshäst 1984 var det ingen som visste någonting om rasen alls. Jag kände ingen som höll på och jag hade aldrig sett tölt ridas även när jag haft min häst i ett helt år och töltat omkring. Många som började med isisar kunde inte så mycket om hästar alls och man tog efter allt man gjorde på island, utan urskiljning. På island sköljde man inte betten, alltså gjorde inte vi det heller. De värmde inte upp hästarna i skritt eller skrittade av, alltså gjorde man det inte här heller. Hästarna gick ute på island, alltså hade vi också våra hästar ute. Det var stora rubriker i lokaltidningarna om klagomål på hästarna som inte ens hade tillgång till stall och aldrig hade täcken. En islandshäst ägare tog ut en reporter att bevittna hur lång pälsen var på hästarna, man fick se ett foto på hår som var över en dm. Man var inte särskilt pedagogisk eller tänkte på säkerheten på island. Allt var lite hipp som happ, det skulle vara så. Jag minns när en islandsaktiv person berättade för mej om en uppvisning de skulle ha på scandinavium, Gothenburg Horse Show. Några tvåbenta islänningar var med och red. De lade sina hästar i pass ute på parkeringen innan de skulle in.

Jag är glad att jag var med lite redan såpass tidigt och bevarar mina minnen ömt. Däremot är jag glad över att kunskapsnivån och medvetenheten är så himla hög som den är idag. Man får nästan vara lite försiktig med vem man berättar vad för när det gäller vissa minnen och erfarenheter. Idag vet vi att hästarna måste skötas med stor precision och noggrannhet trots härdigheten.

Hur man red och hanterade islandshästar på -70 och -80 talet beror nog på vilka grupper man var i kontakt med och vad som var det förhärskande där.
Jag var t ex på ridkurs i början av 1980-talet (isländsk instruktör) och huvudpunkterna var:
Tänk efter på vad du gör, det du gör påverkar hästen.
Värm upp hästen och skritta av den efteråt.
Mjukgör hästen, använd dressyrövningar, men ute i skogen. Låt den få omväxlande träning så att den inte blir uttråkad. Hästen ska få en positiv inställning.
Riktigt genomförda halvhalter och halter där hästen är med på noterna är grundläggande för all ridning. Hästen ska vara lätt på tygeln.
Lodrät sits gäller, men lägg inte till skänkeln hela tiden. Använd den för att ge signaler när det behövs.
Tölten plockas fram genom att rulla mellan skritt och tölt med hjälp av halvhalter och drivning. (INTE dra i tyglarna)

Senast ändrad:

Har funderat lite på det fenomenet. Anledningen till att turridningsfirmor ofta gör extremt förenklade beskrivningar av töltridningen torde vara att turisterna inte kan rida alls, eller nästan inte alls. Då är det ingen idé att diskutera halvhalter, samling, bärighet, taktrenhet etc. Flera av de turridningarna jag varit med på har kunskapsnivån varit extremt låg hos de flesta ryttarna, och då får man som ledare koncentrera sej på att göra upplevelsen så trevlig som möjligt för ryttaren och lindrig som möjligt för hästen. Jag tror att de flesta som håller i turridningar är väl medvetna om dilemmat och bara försöker göra det bästa av situationen. Ekvationen går helt enkelt inte ihop.

Jag håller med. Situationen hade dock inte behövt vara så med rätt sorts hästar, dvs självbärande, självsamlande naturtöltande hästar som automatiskt väljer tölten men har lätt för grundgångarterna, är lättväxlade med enkla hjälper som lätt lärs ut, har ett lynne värt guld, lagom vilja och är rätt tränade. Men de växer inte på träd precis och kommer nog tyvärr bli än sällsyntare. Jag har haft 2 av den sorten av 80-talet hästar... Med dagens avelspolitik lär de inte bli lättare att hitta... Målet är ju tävlingshästar med rätt mycket vilja, stora steg osv och de kräver mer ridning och passar inte i turridning om kravet är att hästen skall gå i rätt form. Där hör egentligen bara den sorts häst hemma som bär sig själv naturligt trots en okunnig ryttare!

Senast ändrad av en moderator:

Det var så man skulle sitta på den tiden...
ett hett tips för alla är att skaffa Landsmót-filmerna från 1954-1974. hur kul som helst!

/Malin

Hur får man tag i dem?? Vore jätterolitg få se!!

Jag kom ju in så sent som -90 på islandshäst coh då red man ju mer "normalt" ;) så att säga....

Min kompis köpte dom på island, men jag tror att man kan hitta dom på nätet! t.ex. i Eidfaxis shop.

/Malin

Hade ju svarat innan...

Senast ändrad av en moderator:

Kul att se bilder på gamla kompisar. Domino (Svart-skäcken), Rustibus, Trixi, Harry, Freya mfl. Var helt betagen av Domino och många flickdrömmar gick ut på att äga honom. Kom i kontakt med dessa härliga islandshästar på kollo (Västra Edsvik) och sen åkte jag och hälsade på dem i Jakobsberg. 1971 var det året jag träffade Domino första gången.
Mvh/Sussi

Kul att se bilder på gamla kompisar. Domino (Svart-skäcken), Rustibus, Trixi, Harry, Freya mfl. Var helt betagen av Domino och många flickdrömmar gick ut på att äga honom. Kom i kontakt med dessa härliga islandshästar på kollo (Västra Edsvik) och sen åkte jag och hälsade på dem i Jakobsberg. 1971 var det året jag träffade Domino första gången.
Mvh/Sussi

Äntligen någon som kände dem! Visst var de goa!
Vet någon annan som bar helt betuttad i Domino...

Vet någon i detta avlånga land vad Domino hette egentligen (isländska namnet)?

Domino_Sussi.jpg
Det här är jag själv i ungdomens dagar på Domino... Han var nåt väldigt speciell och kommer alltid att finnas i mitt hjärta. Nån som vet vart han tog vägen? Var faktiskt väldigt nära att köpa honom 1976...

Intressant läsning och kul med lite äldre foton.
Jag red ett tag på Grällsta stuteri i början av 70-talet, där de hade en hel del islandsponnyer.
Söker fler som var där och förälskade sig i de små goa hästarna.
Mitzy...Blakki...Stjärni...:love:
De iskalla ridlektionerna i det s.k "ridhuset"..stallet där ponnyerna stod uppbundna som i en ladugård...
Laila och Lasse Erikssons två folkvagnsbussar som hämtade upp oss ungdomar för vidare färd ut till Grällsta...

På Island har man en mycket kvalitativ avel, tro inte något annat. De hästar som går på export anses vara sådana som man kan låta gå. .

Eller de som man vill ta med sig och tävla på och inte kan ta med sig hem igen... :grin:

Eller de som man vill ta med sig och tävla på och inte kan ta med sig hem igen... :grin:

Men en hemlis kan du få veta, ja det går iväg mycket bra tävlingshästar när det gäller de större sammanhangen. Men fortfarande stannar de absolut bästa hästarna på Island, de går inte iväg ens på stora tävlingar såsom VM mm.

Jag tänker på en häst bl a Markús frá Langholtsparti, har aldrig lämnat Island, och den hästen hade då inget att skämmas för det kan jag lova. Men det finns många, många fler som är faktiskt ännu bättre men just Markús kom jag ihåg särskilt bra.

Precis!

Efter att jag hade varit på mitt första Landsmót var alla hästar i Sverige rätt trista. NU har ju en hel del fina hästar exporterats det senaste året. Mycket på grund av den ekonomiska krisen, som gjort att många har passat på att sälja. Men fortfarande är det en helt annan klass på många av hästarna på Island.

Fast det är konstigt med Markús, han blev aldrig nån "modehingst" trots att han hade såna framgångar på tävlingsbanan. En kompis till mig (som bor granne med Diddis (sommar)gård) fick låna honom till sina köttston för några år sen...

Nu var ju detta verkligen OT

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur