Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men olika hästar har ju fortfarande olika lätt att få det utseendet. Min valack skulle man nog behöva svälta rejält för att han skulle se slimmad ut. Stoet däremot ser i profil rätt smal även när hon går på bete. Hon breddar sig åt sidan och inte neråt när hon går upp i vikt om du förstår hur jag menar? Det skulle jag ialla fall tolka som att utseendet beror delvis på kroppsbyggnad men även på utfodring+träning såklart!
Men olika hästar har ju fortfarande olika lätt att få det utseendet. Min valack skulle man nog behöva svälta rejält för att han skulle se slimmad ut. Stoet däremot ser i profil rätt smal även när hon går på bete. Hon breddar sig åt sidan och inte neråt när hon går upp i vikt om du förstår hur jag menar? Det skulle jag ialla fall tolka som att utseendet beror delvis på kroppsbyggnad men även på utfodring+träning såklart!
Jag har ju ett sto som kräver mycket mat, och hennes avkomma kan i stort äta hur mkt som helst utan att bli fet. Men de har aldrig sett ut så där när de vid något tillfälle gått i flock och inte fått tillräckligt med mat.(Det blev dock kort tid, fodrade snabbt extra/tog hem)
Det här är ju bara min erfarenhet och tolkning av "vinthundskomplexet" och jag har då bara sett detta hos hårt tränade med för lite grovfoder samt vanvårdade hästar. Inte annars. Och jag har ju sett en hel del hästar ändå.
På en del turridningsfirmor ser man seniga hästar med vassa ryggar, tunna, omusklade och tyvärr verkar det som om det är visningsidealet också.
Det håller jag inte alls med om. Jag har varit på de flesta hingstvisningar sedag början av 80-talet och känner inte alls igen mig i din beskrivning av vilken typ av hästar som premieras. Omusklade tunna hästar med vassa ryggar får direkt nerdraget på överlinjen.
Vilka bedömningar där det visiningsidealet gällt syftar du på?
Så förvånad jag blir att du inte håller med mig!
Tex hingstbedömningen på Margarethehof 2000 där veterinärens kommentar var att vederbörande aldrig sett så många hästar på samma ställe som var så felridna och med så omusklade ryggar. Min fick däremot beröm för både hull och ryggmuskler av veterinären (Och för att han var den mest väluppfostrade och snällaste av dem alla. "Så skall alla hingstar vara att hantera!" tyckte veterinären. Mindre hull gör en häst stressad också så det kan ha inverkat på de andra hingstarna). Det stämmer att ryggen får sämre men totalexteriören höjs och så fick också min beröm för ryggen men dåligt på proportioner, för kraftig hals osv som har med hull och muskler att göra. Han hade för bra hull, dvs han var inte slimmad utan i normalhull, dvs en cm att trycka in på bakersta revbenet! Det är "allmänt känt" att man höjer exteriörpoängen totalt genom att slimma hästen och då tar man den negativa bedömningen på ryggen. Men det är gräsligt att det går att göra så och att det bedöms så. Det är bla det vi diskuterar!
Inte följt hela tråden. Men blev lite intresserad när jag såg du red på en skimmel som hette Valur. Jag red också en skimmel som hette Valur, en hingst. Valur fra Saudarkroki (stavning)
Och vad förvånad jag är att din häst var bäst
Vi har helt säkert inte samma upfattning i frågan om vad som är ett bra hull heller .
Vad jag menar är dock att man måste skilja på bra hull hos en häst i topptävlingskondition och på en hos i ett bra vardagshull. Topptävlingshästar är att jämföra med idrottsmän i tävlingsform och inte heller hos dem finns det särskilt mycket fett.
Förutom att en fet häst inte klarar av att prestera på max är det svår att bedöma exteriören korrekt på en häst i överhull.
Att banta sin häst så att ryggen blir vass och musklerna försvinner är dåligt omdöme som tack och lov straffar sig när det blir visningsdags.
Mitt sto är kraftigt byggd och den typen man inte är så förtjust i.
Hon har en kraftig bred rygg som var välmusklad vid visningstillfället. Förr rygg fick hon 8 och med kommentaren "välmusklad rygg".
Så jag fick nog ändå känslan av att de inte satte en takåsrygg före en välmusklad rygg.
/Åsa