Så här i fällartider...

Sv: Så här i fällartider...

Jisses! Kan tro att du står med en nyklippt häst! :D

Ja..fast då ska du veta att halva hästen är klippt redan :D.
Som jag svarade i inlägget ovan så är det en haflinger jag har och de har ganska tjock päls, ändå har han gått täckad hela vintern :eek::D.

Så här ser han ut så det som ligger på backen är alltså från "halva" hästen bara

DSC00626.jpg

QUOTE]Jättetjock päls är nog ett relativt begrepp, jag har aldrig kommit i kontakt med en halvblodshäst som har jättetjock päls. [/QUOTE]
Då har du inte sett mitt halvblod. ;)

Annars kör jag få piggborste, ryktsten lr gummiskrapa. men börjar fundera på om man ska införskaffa en sån där kniv ni talar om. :D

Det låter ju onekligen som en bra uppfinning. Jag har aldrig sett den innan, trots alla år med hårboll till ponny. Har kört med en metallsvettskrapa med piggar i ena kanten, och det har väl funkat okej. Hade ju varit skönt om man kunde få bort pälsen lite snabbare dock :p

Hur ofta måste man byta blad på ett ungefär?

Jag är faktiskt riktigt nöjd med ryktstenen men det gäller ju att man "filar till den" så den är vass i kanterna och att ev. lera försvinner emellanåt. Annars tar den ju inte över huvud taget. Den fungerar bra på våra (ardenner, russkorsning, shettis/islandskorsning). Är det extremt mycket brukar jag försöka varva med sten och piggborste, gummiskrapa och en sån handske som jag inte vet vad den heter :)

Tur att de inte fäller HELA året i alla fall. Det blir såna fina pälshögar runt hästarna i stallet sen, latmaskar som jag försöker att borsta ute så mycket det går i och för sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka