Så här i fällartider...

Sv: Så här i fällartider...

första lagrem tas med gummikratta- hästarna älskar det och så får man lite distans så man slipper få allt i munnen;)

Sen använder jag gummiskrapa. Piggborste är meningslöst, den är full på ett drag.

Jag använder också svettskrapa med taggar på ena sidan, helt suveränt!!!

Mina "verktyg" i fällningstider är följande:

Koskrapa (suverän även mot lera)
Mjuk, oval gummiskrapa
Ryktsten

Och så får hästarna vara utan täcken så mycket som möjligt.
På nätterna, när de står inne, använder de gärna sina kliplattor.

Immer

jag brukar släppa dom utan täcke i en så skitig hage som möjligt, lera, sand eller nåt sånt. så får dom rulla o gnugga sig själva. sen tar jag in dom och spolar av skiten (går jättebra om man gör det innan den torkat in) då har dom liksom gnuggat lös pälsen själva o pälsen åker av med vattnet:idea: sen dra av med svettskrapa, det sista:)

Har Islänning med massor av päls och har gett honom en B-vitaminkur under 14 dar och använder sen en svettskrapa med "sågtänder"....funkar fint.

*kl*

Använder sendast en liten mjuk gummiskrapa. Min pålle skulle nog få spel annars :p Han har väldigt mjuk och mest fluffig päls så har man haft piggborste eller liknande så hade man skrapat huden på honom. Han går alltid utan täcke.

Gummiskrapan används fö typ året runt innan en mjuk rotviska. Den är kanon mot lera, svett o hår men ändå tillräckligt mjuk. Gillar den skarpt!

Tidigare använde jag ryktsten men jag tycker de lämnar så fasligt mycket dam/korn i pälsen som jag inte är säker på om man får bort vid borstningen efteråt. Trots lättborstad häst tycker iaf jag det känns lite äckligt.

Samma här, jag gillar inte heller ryktstenen. Allt "damm" från den fastnar ju i den tjocka vinterpälsen. Gummiskrapan är mycket bättre. Använder också min året runt, på lera, svett och hår.

jag brukar släppa dom utan täcke i en så skitig hage som möjligt, lera, sand eller nåt sånt. så får dom rulla o gnugga sig själva. sen tar jag in dom och spolar av skiten (går jättebra om man gör det innan den torkat in) då har dom liksom gnuggat lös pälsen själva o pälsen åker av med vattnet:idea: sen dra av med svettskrapa, det sista:)

Jävligt inte lyckat att genomblöta en häst vintertid... Sadlar/rider du hästen genomblöt sen då?

/migo
vars långhåriga hästar går på lösdrift och skulle hata mig om jag ducshade dem vintertid...

Har häst med päls som en grizzlybjörn och jag tycker ryktstenen är väldigt effektiv. Den är liksom ett måste i fällningstider. Gummiskrapor av olika sorter funkar inte alls lika bra. En "hundsak" med gumminabbar har jag också som jag använder under magen. (såndär svart och orange)

Det är som en svettskrapa med tänder, fast det är två bågar som sitter fast i ett handtag.
Mycket bra :love:

Själv köpte jag en vanlig hårborste som jag testade med av någon anledning, och DEN blev uppskattad!
Så nu står jag där och skäms när jag borstar hästen i ridhuset inför alla med en vanlig hårborste :o:p

Det kanske finns fler modeller, men en sådan här har jag använt på kor i alla fall, jättebra!

1018325.jpg

Annars använder jag också en vanlig svettskrapa till hästen.

jag varierar med piggborste, gummiskrapa o ryktsten. och så försöker jag ha dem utan täcke så mycket som möjligt. tycker det går fortare om dom får grejja på själv, speciellt halvblodet äääälskar att rulla o riktigt gnugga.

En tvåhands svettskrapa i metall med taggar på ena sidan! :love:

Jag använder den ihopvikt med en hand. Det finns nog inget effektivare, åtminstone inte om man vill anstränga armarna så lite som möjligt... ;)

Ryktsten måste vara hästvärldens mest överskattade pryl, de nöts ju ut jättefort, (=dyrt... :angel:) och så kan man bara ta små korta tag med den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka