Så här i fällartider...

Sv: Så här i fällartider...

När jag hade en fjording som medryttarhäst för ett tag sen var det hemskt när hon fällde. Ägaren sa då till mig att kratta henne :p misstänksam var jag men det funkade super. :bump: Gick fort, hon tog ingen skada (hon tyckte det var skitskönt) och framför allt - pälsen försvann :D (det mesta iaf.)

Sån här kratta använde jag:
http://www.fiskars.com/pImages/FI/sv/134957_4771.jpg

(i plast och mjuk)

Verkligen rekommenderat om hästen har MYCKET päls :D:smirk:

ja det måste vara värsta björnpälsen för att en sån ska ha effekt... min ena får jättetjock päls om han inte klipps men det skulle ändå inte gå att använda en såndär manick..

men med den där så skär man väl bara av pälsen? eller?

Det där stämmer faktiskt inte, den är hypereffektiv även på halvblod med jättetunn vinterpäls.

Skitbra är den!

ja använder gummiskrapan på både hästen o shabrak,täcke osv
funkar :banana:

Jävligt inte lyckat att genomblöta en häst vintertid... Sadlar/rider du hästen genomblöt sen då?

/migo
vars långhåriga hästar går på lösdrift och skulle hata mig om jag ducshade dem vintertid...

men självklart inte. jag ställer in den i stallet med filt på sig. dessutom fäller de väl inte på vintern heller, jag gör det ju på våren. mina verkar då inte misstycka, de tycker snarare det är skönt att få gnugga av sig lite.

Jag använder ryktsten, men min har ju så himla lite päls så det går fort :)

nä då. Man kan dra långa drag med en ryktsten utan problem. :)(gör jag i alla fall) Det går åt en varje vår, ca 20 kr. Det är det värt. Jag vill inte vara utan ryktsten i fällningstider.
(jag har häst som inte rullar sig så det är ingen lera som ska bort heller)

*kl*

Ni som använder ryktsten - upplever inte ni att era hästar blir väldigt matta alternativt "gråa" i pälsen? Jag hade använt ryktsten i många år och retat mig på just det med pälsen utan att tänka på varför det blev så, men det problemet försvann när jag slutade använda ryktstenen.

Jag använder en svettskrapa av metall, det ger superbra resultat :).

Så här :D

DSC00603.jpg

Hur borstar du bort att hästen fått "topparna" avskavda?! :cool: Måste erkänna att jag aldrig lyckats sätta tillbaka päls med rotborsten..

jag använder gummiborste, eller piggsidan på svettskrapan. men det kommer ta ett tag till innan pålle fällt allt.. :p

*kl*

Ni som använder ryktsten - upplever inte ni att era hästar blir väldigt matta alternativt "gråa" i pälsen? Jag hade använt ryktsten i många år och retat mig på just det med pälsen utan att tänka på varför det blev så, men det problemet försvann när jag slutade använda ryktstenen.

Jo jag gör det. Och jag tycker inte som Immer att det försvinner efter ett tag med ryktborsten. Om pälsen blir sliten eller ej kan jag inte säga mkt om, sommarpälsen har alltid varit fin efter fällningen trots att jag använde ryktsten in i det längsta (dvs gnodde mycket på sommarpälsen med så länge det avr lite vinterpäls kvar). Men jag stör mig just på allt "smul" från stenen.

Nej det har jag inte märkt av. Ingen skillnad med ryktsten eller gummiborste/skrapa.
Hårremmen är blank och fin men däremot lite smutsig pga att det inte går att hålla den riktigt ren när vinterpälsen sitter. Det går inte komma igenom den ordentligt. När vinterpälsen är borta blir det en vårschamponering.

Jag har aldrig haft en sten som smular sig. Är det olika kvaliteer på dem?

Senast ändrad:

Den taggiga sidan på svettskrapan är den mest använda pälsskalaren i mitt stall. På god andraplats kommer gummimassageborsten och därefter piggborsten. Men piggborsten är rätt meningslös i den första svängen där täckhåren släpper- den blir full bara man tittar på hästen typ :D

Sen såklart har man fleecetröja på sig så drar ju den åt sig ett o annat hårstrå som kanske drar "sitt strå till stacken" :rofl:

*kl*

Jag har tvärtom tyckt att de blir lite blanka i pälsen.. Först blir det lite grådassigt, men det har jag borstat bort m en borste så har det blivit jättefint... eller så fattar jag inte vad du menar :crazy:

Förövrigt har jag numer en islänning som INTE har 10 cm lång päls, utan kort, tjock teddypäls... småå, korta, krusiga hår som yr omkring o sätter sig precis exakt överallt.. Kan en sådan pälsskrapa á 150:- funka även på den typen av päls? .... han kanske muterar till långhårsmodell när han blir äldre (2 i år) ?..

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka