Så här i fällartider...

ricca

Trådstartare
Hästar runt om i Sverige har ju börjat fälla, min pålla också. Hur gör NI för att bli av med allt hår så snabbt som möjligt utan att klippa hästen?
Det känns inte så effektivt att köra med rykt/lavastenen längre...

Sv: Så här i fällartider...

Coat King/magiska kammen/eller liknande - kärt barn har många namn - absolut outstanding, åtminstone för mer långhåriga hästar! :love:

Coat King/magiska kammen/eller liknande - kärt barn har många namn - absolut outstanding, åtminstone för mer långhåriga hästar! :love:

Vad är det för borste?

Till TS:
Har två gammelruss i stallet som drar på sig säkert två dec hår under magen och riktigt tät päls överallt. Så vi spenderar någon timme varje dag med att rycka slita och dra i hår. Piggborste är guldvärd och tar superbra.. Och det bästa av allt är att man slipper äta någonting när man kommer hem. ;) haha

Just ja. Vi har sett att det sitter fåglar (kommer ju inte ihåg namnet bara för det) på ena ponnyn och sliter i hårremmen tills hela näbben är full, sedan sticker dom. :rofl:

haha är det får du har eller?? :p

jag använder en mjuk gummiborste på mina.

Haha :smirk:

Nej, men hästar som sätter päls istället för att behöva dubbla täcken så fort det blir minusgrader...

Den funkar nog på får också, men då brukar man nog föredra klippmaskinen...

jag kör med mankam på min gamle ardenner... piggborten blir full med en gång och man får spendera mer tid med att pilla bort håret från den än från hästen...
till den lille killen som tyvärr har fått LOCKIG päls och inte släpper den alls lika bra använder jag piggborte med kraft bakom och gummiskrapa på känsliga partier... men mankammen är klart det bästa enligt mig... på dom långhåriga iaf:D

ja det måste vara värsta björnpälsen för att en sån ska ha effekt... min ena får jättetjock päls om han inte klipps men det skulle ändå inte gå att använda en såndär manick..

men med den där så skär man väl bara av pälsen? eller?

ja hår har man över allt :)när det är som värst då andvänder jag en vanlig skrapa (den som man tar av vatten med) fungerar super, om man har en isbjörn som jag.;)

Jättetjock päls är nog ett relativt begrepp, jag har aldrig kommit i kontakt med en halvblodshäst som har jättetjock päls.
Med CK drar du av lös fällpäls precis som med vilken annan metod som helst, bara sjukt mycket effektivare än gummiskrapa/piggborste/osv, dessutom så tunnar den ut pälsen vilket gör att man skyndar på fällningen, om än måttligt så att det inte blir för häftigt, vilket uppskattas av hästarna.

*knapplån*

Tar med en sån vattenskrapa i metall, lång med gummihandtag i båda ändar (metall, ja... nåt åt det hållet... :rofl:) och som är slät på ena sidan och lixom taggig på den andra - drar med den taggiga sidan!

Sen är sån mjuk gummiskrapa bra också, att ta med efteråt :)

/Sandra, med tillhörande långhårig åring...

ja det måste vara värsta björnpälsen för att en sån ska ha effekt... min ena får jättetjock päls om han inte klipps men det skulle ändå inte gå att använda en såndär manick..

men med den där så skär man väl bara av pälsen? eller?

Men knappast så tjock som en del hästar får,
för det är väl halvblod/liknande du har? :p

Min ena islandshäst har så tjock päls att jag kan sticka fingrarna rakt ner i den och då når jag ändå inte huden s a s. :eek:
BJÖRNPÄLS! :D

Och nej, en sån där "magisk kam" skär inte av pälsen,
den är superbra, slår alla ryktstenar/borstar/gummiskrapor i världen när man ska få bort fällpälsen.. :bow:

Jag använder en svettskrapa med sågtänder eller vad man ska kalla det..:D

Jag använder en svettskrapa med sågtänder eller vad man ska kalla det..:D

Det funkar också bra för att dra av islands-björn-päls :rofl:
Men BÄST utan tvekan, är magic coat comb eller vad den nu kallas,
köpte min för 150 riksdaler på lillhästen,
förmodligen ett av de prisvärdaste grejerna jag köpt till hästarna
:love:

Finns bild t ex här http://www.alcoso.com/fshop/Pferdestriegel.html

Dyra, men värda varenda öre. Dock finns det nu "budgetvarianter" som är betydligt billigare men som har samma princip, de brukar gå under nån form av trimkniv för man o svans..

Vilken cool pryl!
Jag har aldrig sett nåt liknande här i Sverige innan, men våran marknad verkar ju va lite efter när det gäller nya saker :angel: :rofl:

Finns bild t ex här http://www.alcoso.com/fshop/Pferdestriegel.html

Dyra, men värda varenda öre. Dock finns det nu "budgetvarianter" som är betydligt billigare men som har samma princip, de brukar gå under nån form av trimkniv för man o svans..

Jaa, den är bra men på min häst funkar den bara precis när han börjar fälla när det är den långa pälsen som ska bort. När den är borta funkar den inte längre och man får ta resten med gummiskrapa. Han har fluffig björnpäls hela vintern ska tilläggas. Tror inte den funkar så bra på hästar utan saknar denna typ av vinterbehåring.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka