Så fruktansvärt pinsamt

Conversation Piece

Trådstartare
Våra valpar har tagit sig ur sin hundgård och bitit ihjäl en av grannens lösgående hönor. Jag skäms så jag dör. Jag har ringt honom och han var riktigt arg, men det gick ändå att prata med honom. Vi ska åka över till honom imorgon och prata om ersättning för hönan. Det kan vara fler hönor som har strykt med också.

Hur mycket ska jag ge honom i ersättning? Det var väl det bästa att ringa honom direkt när jag fick veta detta? Hur kan jag mer på bästa sätt rädda grannsämjan? Hundarna är inlåsta i mjölkrummet nu och vi köper material till en ny hundgård i helgen.

Sv: Så fruktansvärt pinsamt

Ta reda på marknadspriset för hönor? Och så kompenserar du honom för fler än vad valpen åt upp/skadade och så frågar du de andra grannarna efter vad hans favorit vin/sprit/pryl etc är och tar med en sådan!

Och frågar om han behöver hjälp med något.

:)

Men att du ringde måste ju ses som ett bra första steg!

Ja, det var smart, jag tar med en flaska whiskey också. Då är han väl absolutist.

Ååå, jag som var så mån om att det inte skulle bli några problem med grannarna med alla våra hästar och allt... Vi är nyinflyttade också.

Ja,sorgligt det som hände,men jag tycker att om du är "samarbetsvillig",eller vad man ska kalla det,och ersätter och så,då ska det inte vara några problem tycker jag!
Och visa att man fixar en rejäl hundgård,då vill man ju verkligen!
Jag menar,du kunde ju varit tvär och sagt "det var inte mina hundar",men jag tycker du fixar det på ett bra sätt!
Kan glädja dig i bedrövelsen,att min dotters ena jakthund gick lös på en kaninbur..Stog t.o.m om det i Expressen..
Får väl hoppas att du inte hamnar där! Lycka till!:)

Tack för vänliga ord. Det är ju bara att erkänna att man har varit klumpig som inte byggt en tillräckligt rymningssäker hundgård och ta konsekvenserna av det.

Valparna är billiga idag om det är någon som vill köpa en valp. :angel:

Jag fattar såklart att det är helt och hållet vårt fel som inte har hållit dem ordentligt instängda, det är ju jakthundar (blandras golden-curly-jämthund) och hönorna sprätter omkring bara hundra meter från vår gårdsplan. Det är klart att hundarna springer dit om de kommer ut ensamma.

Det är klart att hundarna springer dit om de kommer ut ensamma.

Egentligen tycker jag inte att det ska vara så självklart att hundarna springer dit om de är ensamma. Bara för att de är jakthundar ska de inte springa efter vad de än ser. Tycker jag iaf.

Sen var det ju valpar och då är ju anledningen ännu större att de inte ska göra det. Även om det kan vara svårt att påverka dem ibland ;)

Jag tror tom att min hund skulle säkert jaga om det kom upp något "häftigt" framför nosen,skulle hon dessutom setat i hundgård och sett dom där ett tag,ja då skulle det bli springa..:crazy:
Alla jyckar har ju jakt i sig,så egentligen är det bara en naturlig grej som dom sysslar med,men som vi inte tycker är så kul..:eek:
Hur du än präntar i hunden att inte jaga,såvida det inte är jakthund,så får man aldrig helt bort det,så är det ju bara! "Tillfället gör tjuven",stämmer väl ganska bra in även på hundar!
Men men,tror inte du får problem med grannsämjan!

Hur menar du med att eftersom det handlar om valpar så är anledningen större att det inte ska springa efter vilt

Ajaj taskigt läge:crazy:

Men du gjorde ju rätt som ringde med en gång:bow:

Kolla marknads värdet på hönorna och ta med dig en god hembakad kaka eller bullar, det brukar vara uppskattat hos bönder (antar att han är bonde?)

Be om ursäkt också;)

Beroende på ras, kön och ålder får du nog räkna med ca 250 kr/höna + att det kan vara en hel problem med att återinskaffa en. Jag fick vänta i månader och körde ca 50 mil för att få tag på mina första, så jag förstår att grannen är förbannad över förlusten bortsett från att djuret/djuren är döda. :cool:

lil-sis gav ett bra svar :)
Var generös och snåla inte på ersättningen.
Kanske du kan fråga vad det är för hönor och skaffa fram dom själv och ge till honom, så slipper han även det besväret.

Jösses en vanlig värphöna kostar inte över en hundring så kolla vad det är innan du ersätter honom - du vill väl inte att grannarna ska tro att du är en dåre som betalar massor m hundringar för en höna - då kanske dom börjar släppa ut hundarna.

Skämt åsido - fråga honom hur mycket han vill ha i ersättning och ge honom det + nån lämplig gåva så blir det nog väl.

Lite pinsamt absolut. Men tur i oturen så är värdet på en höna inte många tjugor. Jag gissar grannen är mest sur över vad som kunde ha hänt?
Själv hr jag råkat ut för att hästen blir utskrämd genom hagen av en hund. Då fick jag bara en ursäkt.Sen fick jag själv stolpa ner de 20stolpar hon drog med sig. Jag är väl för mesig :crazy:.
I alla fall,det jag ville ha sagt är att en whisky och att du ber om ursäkt så borde det räcka långt. Som bonus så kan du ju ta med nåt fikabröd kanske?

Det är inte alls konstigt att få betala så mycket för en vuxen, rasren höna. Sen tror jag att Mias hönor har genbanksintyg också.

*OT*
Det är skillnad på rashöns och vanliga "bonnhöns"

En rashöna kan mycket väl betinga ett pris på 250 :-

Svärmor har en förkärlek för svarta hönor... Vi fick kontakt med en uppfödare av svarthöns... Betalade 400:- för två unghönor som hon fick i julklapp av oss...

Bara att ta mössan i handen och skämmas....

Tala med grannen... förklara att du förstår att han är arg...
Fråga vad han vill ha i ersättning.... betala det om det är rimligt.

nya hönor av samma ras är nog det bästa tipset. det och en flaska whisky och en ursäkt så ska han nog bli glad igen.

Tack för alla vänliga och deltagande svar.
Jag ringde som sagt grannen igår (kunde inte åka över eftersom jag var upptagen hela kvällen) och det gick bra. Jag bad om ursäkt ungefär hundra gånger och berättade att jag det här är något av det mest pinsamma jag varit med om. Han accepterade det, verkade det som. Jag har verkligen all förståelse för att han är förbannad. Hans hönor ser jättefina ut där de går omkring, men jag vet inte om det är några rashöns direkt. Det tror jag inte.

Men han sa en ganska konstig sak, nämligen att det enda sättet att kunna ha hundarna lösa är att ha elhalsband på dem?! Det reagerade jag väldigt mycket mot och nästan hela vårt samtal kom att handla om det. Jag sa till honom att det är förbjudet med elhalsband på det sättet, men han tyckte inte att det var något konstigt alls att ha elhalsband på hunden. Efter den diskussionen är jag inte så förtjust i honom.

Jag vet inte riktigt varför jag skrev så där att det är särskilt förståeligt att de jagade hönorna för att de är valpar. Jag satte kanske mänskliga värderingar på hundarna och jämförde dem med barn. Det stämmer ju inte riktigt. De lär inte bli mer förståndiga när de växer upp.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 354
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 705
Övr. Hund Kan man göra ngt åt sånt? Det värsta är att dom är hemma också!:eek: Kan dra lite bakgrundsfakta först;Det handlar om våra grannar på...
2
Svar
23
· Visningar
1 829
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25