Ryttarträning

Freazer

Trådstartare
Hur många här tränar sig själv lika bra som ni tränar er häst? Känns som det är väldigt vanligt som ryttare att "glömma" bort sig själv? Både med "foder" och motion trots man oftast räknar på hästens foderstat minutiöst.:D

Jag har inte lika mkt tid som förr men brukar träna lite hemma med övningar som plankan, stolen osv. Gå/springa promenader 3-5 gr i veckan och gå på 1-2 yogapass i veckan.

Jag skulle kunna äta bättre men det är ingen katastrof.
Gymmet besöker jag 2-4 gånger per vecka. Har då och då träning på jobbet. (Vi har även gym på jobbet men jag går oftast till "mitt" gym i hemkommunen.)

Jag äter rätt. Diabetiker så måste tänka på maten annars blir det knas.

Rör mycket på mig i jobbet + många promenader med hundarna. Detta samt en husrenovering varje vaken sekund gör att man håller sig i trim :D

När huset är klart kommer jag att börja på gym igen 2 pass i veckan mestadels motion

Jag skulle kunna äta bättre men det är ingen katastrof.
Gymmet besöker jag 2-4 gånger per vecka. Har då och då träning på jobbet. (Vi har även gym på jobbet men jag går oftast till "mitt" gym i hemkommunen.)

Med bättre menar du nyttigare eller mer regelbundet?
Hur brukar du göra i stallet med mat? Tycker du att gymmet hjälper dig i din ridning? (mkt frågor jag vet. ):D

Jag äter rätt. Diabetiker så måste tänka på maten annars blir det knas.

Rör mycket på mig i jobbet + många promenader med hundarna. Detta samt en husrenovering varje vaken sekund gör att man håller sig i trim :D

När huset är klart kommer jag att börja på gym igen 2 pass i veckan mestadels motion

Ja det har jag förstått att man måste vara mer någon med maten som diabetiker. Brukar du ha med dig mat i stallet, håller regelbundna mattider eller så? Tycker du dina promenader och rörelse på jobb hjälper dig i ridningen? Jag är nyfiken på vad ni som gymmar gör för slags träning där. Skulle kunna tänka mig att gå på gymmet men vill träna för en hållbar kropp och för att det ska hjälpa till i ridningen i såfall därav min nyfikenhet :)

Med bättre menar du nyttigare eller mer regelbundet?
Hur brukar du göra i stallet med mat? Tycker du att gymmet hjälper dig i din ridning? (mkt frågor jag vet. ):D

Jag föredrar få men större måltider, oavsett vad man "ska" göra :) Nyttigare skulle jag däremot kunna få i mig.
Hur menar du hur jag gör i stallet med mat? I stallet äter jag inte.
Det som gymmet gör för ridningen är främst bål- och benstyrka :)

Äter du inte regelbundet eller faller för "dålig" mat? Aldrig för sent för att börja ;-)

Nä, jag är urdålig på att komma ihåg att äta. :o Sedan får jag panik efter sisådär tio timmar utan mat och moffar i mig närmaste smörgås.

Träningsmässigt skulle jag behöva lite mer högintensiv konditionsträning, styrketräna de inre magmusklerna lite mer samt jobba med rörlighet i höfterna.

Ja det har jag förstått att man måste vara mer någon med maten som diabetiker. Brukar du ha med dig mat i stallet, håller regelbundna mattider eller så? Tycker du dina promenader och rörelse på jobb hjälper dig i ridningen? Jag är nyfiken på vad ni som gymmar gör för slags träning där. Skulle kunna tänka mig att gå på gymmet men vill träna för en hållbar kropp och för att det ska hjälpa till i ridningen i såfall därav min nyfikenhet :)

Kan rekommendera att gå till en sjukgymnast och beskriva lite mer ingående vilka rörelser man gör på hästryggen. Bäst är förstås en sjukgymnast som själv rider. Jag har fått superbra övningar som ser löjliga ut, men hjälper mig massor (när jag gör de).

Hur många här tränar sig själv lika bra som ni tränar er häst? Känns som det är väldigt vanligt som ryttare att "glömma" bort sig själv? Både med "foder" och motion trots man oftast räknar på hästens foderstat minutiöst.:D

Jag har inte lika mkt tid som förr men brukar träna lite hemma med övningar som plankan, stolen osv. Gå/springa promenader 3-5 gr i veckan och gå på 1-2 yogapass i veckan.

Sedan hästen dog är jag rätt förslappad. Du får mkt gratisträning i stallet, mocka, mäta och bära stråfoder, köra silagebalar... Väldigt mkt rörelser som faktiskt hjälper till att hålla igång kroppen. Det märker jag av nu när jag inte gjort det på ett tag. :D

Men jag har en gammal ryggskada och försöker göra mina coreövningar och stretcha, annars börjar det göra ont ganska snabbt. Har ett stillasittande jobb också, så mkt tid på en stol framför en dataskärm blir det...

Kosten är jag bättre på, och försöker planera någorlunda, laga mkt raw och variera så att tarmbakterier, kropp och huvud ska må bra!

Jag tränar gärna när huvudet orkar, (deppresion, ångest med mera,) det är ju så roligt!

Mat är jag inte bra på, eller det beror väl på hur man ser det. Jag kan inte äta på bestämda tider,har aldrig fattat det. VARFÖR ska jag äta när jag inte är det minsta hungrig bara för att klockar är fyra? :banghead:

Orkar huvudet så är mat rätt roligt, riktig mat som är god och nyttig. Buff dudes recept är guds gåva:love:

@Freazer Jag har inte med mat till stallet om det inte är hoppträning/hårdare ridning sent på kvällen. Då behöver jag äta middag innan. Äter lunch vid 1 på jobbet sedan innan jag sitter upp äter jag en frukt eller något annat för att inte blodsockret ska sjunka.

På gymmet kör jag gärna pass med fokus på hela kropppen eller konditionspass. Bättre kondition ju mer orkar man även på hästryggen.

Sen är ju inte ensidig träning bra heller lätt för snedbelastningar mm utan därför är det bra att tillföra kompletterande träning.

På söndag har jag dessutom bokat massage :D Axel-rygg & nackmassage och det ska bli såååå skönt! Har en massa spänningar själv som måste släppa.

Ridning är ju rätt krävande i sig. Så det är ju inte bara hästen som tränas när man rider, ridningen bygger ju både kondition och styrka (sätt på dig en pulsklocka nästa gång du hoppar bana, eller prova rid ett dressyrpass om du inte ridit på några månader ;))

Jag tycker inte ryttare glömmer sig själva, utan snarare att ryttaren väl brukar vara i samma form som hästen. Rider man lätt klass är man ju i regel inte tränad som en elitidrottare kanske, men man är ju heller ingen elitidrottare på den nivån.

Diabetiker sen 3 år typ 1, men fortfarande viss egen insulinproduktion.Jobbar hemma på gården är dåbi ständig rörelse.När jag har tid löptränar jag annars får jag min styrketräning i vardagen.Har två små barn så jag gör det jag hinner ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama