RyttarPM & Startlistor!

M

MaddeO

Hur sent innan en tävling måste arrangören lägga ut startlistor och PM på hemsidan? Ska tävla nu på söndag och ännu har varken PM eller startlistor publicerats... Något irriterande! Finns det ingen särskild regel om det?

Sv: RyttarPM & Startlistor!

Men det är ju bara tisdag idag!
Förr i tiden när man fick ryttarmeddelande på post, så kom det ju ofta onsdag eller torsdag om tävlingen var söndag.
Var tävlingen lördag ngn dag tidigare.

Jag har alltid fått lära mej att PM ska vara ryttaren tillhanda senast en vecka före tävlingens början. Det är också vad jag håller mej till när jag publicerar det på vår hemsida.

MaddeO skrev:
Hur sent innan en tävling måste arrangören lägga ut startlistor och PM på hemsidan? Ska tävla nu på söndag och ännu har varken PM eller startlistor publicerats... Något irriterande! Finns det ingen särskild regel om det?

Enligt TR är det senast 1 vecka som gäller för PM. Då ska hästnr och antalet starter stå med.
Startlistor däremot behöver inte finnas så långt innan. Men varför vänta?
Det kan vara fördel att veta om man startar kl 8 eller 12 som det kan skilja för oss i fälttvälan.

Okej... Är det divigt att ringa o fråga när startlistor o PM kommer läggas ut?
Hade också för mig att det var en vecka innan som gälde (PM:et). Tycker att det är fruktansvärt dålig stil att inte kunna vara ute i tid! Anm utgick förra tisdagen, så nog borde dom hunnit med både att kasta ihop ett PM (som dom förmodligen redan har en mall på) o sätta ihop startlistor!?!
Finns det något jag som ryttare kan göra åt detta?

Ring och fråga!
Startlistor är de inte tvungna att lägga ut alls med PM ska finnas 1 v innan.

Det kanske är olika, men här i Stockholm fick man ryttarmeddelandet onsdagen eller torsdagen veckan innan tävlingen, per post.

Ryttarmeddelandet ska finnas tillgängligt senast en vecka före tävlingens start. Det räcker dock att det finns på hemsidan, de som begärt att få det per post kan inte kräva att få det i brevlådan en vecka innan, för det är ju tillgängligt även för dem om de bara letar upp en dator med internetanslutning.

Innan TR formulerade om detta skulle meddelandet 'tillställas' ryttarna senast en vecka före tävlingens start, dvs postas senast en vecka innan, tanken var väl att man skulle få det med posten senast måndagen före tävling, men så införde posten B-porto...

Startlistor behöver inte läggas ut alls, men du måste ju som ryttare få reda på dina egna startnummer, och så småningom även antal efteranmälda och ev strykningar. Det enklaste sättet att göra det på internet är att lägga ut startlistor.
Förut fick man i meddelandet (på posten) bara veta antal anmälda i klassen och sitt eget startnummer. Efteranmälningar och strykningar fick man ringa och kolla efter det att startanmälningstiden gått ut.

MaddeO skrev:
Okej... Är det divigt att ringa o fråga när startlistor o PM kommer läggas ut?
Hade också för mig att det var en vecka innan som gälde (PM:et). Tycker att det är fruktansvärt dålig stil att inte kunna vara ute i tid! Anm utgick förra tisdagen, så nog borde dom hunnit med både att kasta ihop ett PM (som dom förmodligen redan har en mall på) o sätta ihop startlistor!?!
Finns det något jag som ryttare kan göra åt detta?

Tänk på när ni klagar på olika tävlingsarrangörer att alla som jobbar gör det ideellt, för att ni ska få komma och tävla. De gör sitt bästa, men har ju också vanliga jobb, hästar, ungar ...Det är tråkigt som funktionär att det gnälls mycket. Som tur är finns det många trevliga tävlande också, även om du inte verkar tillhöra den kategorin...

Kung Bob skrev:
Tänk på när ni klagar på olika tävlingsarrangörer att alla som jobbar gör det ideellt, för att ni ska få komma och tävla. De gör sitt bästa, men har ju också vanliga jobb, hästar, ungar ...Det är tråkigt som funktionär att det gnälls mycket. Som tur är finns det många trevliga tävlande också, även om du inte verkar tillhöra den kategorin...

:bow:
Precis!
Och sedan när många ringer och ändrar ända in till kvällen innan tävlingens start och man redan har fått ut alla listor på hemsidan eller lämnat besked via telefonen.Sedan kommer ytterligare strykningar, efteranmälningar, klassbyten, hästbyten, ryttarbyten eller annat ska man då sitta och ringa runt för att säga.. Hmm, du har visst inte 10 före länge, utan kanske 15 eller 22.

Det är ett jäkla ändrande inför tävling och alla har ju sin bra anledning till varför dom inte kan anmäla innan anmälningstidens utgång!

Nu till vår nästa tävling så ska jag vara benhård. 24.00 på utgångsdatumet så är tävlingen stängd för anmälningar, efter det är det efteranmälan som gäller och då den dyrare kostnaden!

I övrigt så blir jag skit irriterad på dom som inte kan ringa på normal tid! Varför ska man ringa 23.30 kvällen innan och efteranmäla sig! Taskig planering tycker jag och respektlöst mot mig som behöver sova för att gå upp tidigat innan tävlingen.

Grängesberg skrev:
....Nu till vår nästa tävling så ska jag vara benhård. 24.00 på utgångsdatumet så är tävlingen stängd för anmälningar, efter det är det efteranmälan som gäller och då den dyrare kostnaden!

I övrigt så blir jag skit irriterad på dom som inte kan ringa på normal tid! Varför ska man ringa 23.30 kvällen innan och efteranmäla sig! Taskig planering tycker jag och respektlöst mot mig som behöver sova för att gå upp tidigat innan tävlingen.

Du behöver inte ens vänta till 24.00, anmälningstiderna gå ut 18.00 på datumet. Jag anmälde 18.02 en gång på sista anmälningsdagen, och fick då betala dubbel anmälningsavgift, med hänvisning till TR I.
Jag har faktiskt inte brytt mej om att kolla upp det, men jag hoppas att inte den klubben blåste mej... :smirk:

Kort regelguide ang tider och ändringar:
1. om det inte står annat i propositionen så skall anmälan vara arrangören tillhanda. senast kl 18.00 på sista anmälningsdagen. Tillhanda= arrangören ska kunna hålla den i handen/läsa den, dvs det räcker inte med att skicka före 18.00, den ska vara framme före 18.00. anmälan som inkommer senare är en efteranmälan.
2. ryttarbyte, hästbyte och klassbyte får man göra fram tills startanmälningstiden (avanmälningstiden om det tillämpas) gått ut, inte efteråt, även om man som arrangör kan vara snäll och tillåta ryttarbyte eller hästbyte som ju inte påverkar övriga tävlande.
3. Sena strykningar kan man aldrig gardera sig från, hästar kan bli halta över natten, bilen kan gå sönder på väg till stallet på tävlingsmorgonen m.m. Har tävlingen startavgifter så skall struken ryttare ändå betala dessa om strykningen kom efter att startanmälningstiden (eller avanmälningstiden om det tillämpas) gått ut. I dressyr skall ryttarna som rider efter den sent strukna ryttaren inte behöva starta tidigare än de rimligen kunnat beräkna, alltså måste man göra en kort paus under den tid den strukne skulle ha ridit. I hoppning finns ingen sådan regel, där räknar TR med att alla ändå är där före klassens början för att gå banan.

Kung Bob skrev:

Men bara för att man gör det ideellt så får man inte skippa TR. Det finns regler!
Jag tror vi alla arrangerar ideellt så det bekymret skulle alla ha då. Så är det inte. De flesta arr har både PM ute enligt TR och även startlistor att prel planera sej efter. Att startlistor på internet är prel torde de flesta känna till. Om inte så lär de sej. :angel:

Vad funktionärer ibland tycks glömma är att allt inte kretsar runt deras tävling. :) Bästa funktionärer brukar vara de som är ute och tävlar för egen del. De kan förstå att man betalat in fel belopp, betalt fel dag osv. Allt är ju på skoj men en del funktionärer tar det på så fruktansvärt blodigt allvar att man blir mörkrädd. Samtidigt sållar det sej själv. Färre tävlar där. :)

Glada miner, förståelse och ödmjukhet funkar långt!

Följa TR visst, om bara ryttarna lär sig det också! Och jag vänder gärna på det, de trevligaste ryttarna är de som jobbat med att arrangera tävlingar, de vet vad det handlar om. Men visst, vi kan väl alla vara överens om att både arrangörer och ryttare ska följa TR och bete sig trevligt, så vi får bra tävlingar.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
39 40 41
Svar
811
· Visningar
24 890
Senast: EZMK
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 439
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod