Ryttarlicens?

goddamnit

Trådstartare
Det har ju kommit nya regler ang. ryttarlicensen.
Jag löste min ryttarlicens i höstas (på det gamla sättet) och den ska ju gälla i ett år, men betyder det att jag nu måste lösa om den?
Är det så är det ju trist när man tror sig ha betalat för ett år framåt..?

Sv: Ryttarlicens?

Vad är det som är nytt? Trodde bara det var att man inte kan lösa på tävlingsplatsen.

Licens gäller årsvis.
Löste du licens i höstas gällde den år 2010.
Mao behöver du lösa en ny för 2011.

Ja men nu handlar det om islandshäst :)

Eftersökte lite och hittade att de nya reglerna innebär att man nu måste lösa ryttarlicens genom SIF, och inte längre på tävlingsplatsen.

Till TS, har svårt att tro att du skulle behöva ny licens bara för det!

Det har ju kommit nya regler ang. ryttarlicensen.
Jag löste min ryttarlicens i höstas (på det gamla sättet) och den ska ju gälla i ett år, men betyder det att jag nu måste lösa om den?
Är det så är det ju trist när man tror sig ha betalat för ett år framåt..?
Ryttarlicens

Från och med den 1 januari 2011 löses ryttarlicens via SIFs kansli. Licensen gäller ett år från utfärdandedatum.

Avgiften, se nedan, betalas in till SIFs bg 5035-7524 eller pg 81 41 55-8. Ange medlemsnummer, namn, adress och telefonnummer dagtid tydligt på talongen.

Så står det på SIFs hemsida. DÅ borde även redan tidigare lösta licenser gälla ett år från det utfärdandedatum. Jag ser ingenting om att licenserna numer gäller klaenderår.

Det handlar som sagt om ryttarlicens för islandshästtävling.

Det är väl det jag hoppas att jag inte behöver lösa en ny, förrän min går ut. Men jag kan inte hitta att det står något om det på SIF?
Man vill ju vara säker så man inte dyker upp med en som räknas som ogiltig.
Får väl skriva till SIF och fråga.

Det handlar som sagt om ryttarlicens för islandshästtävling.

Det är väl det jag hoppas att jag inte behöver lösa en ny, förrän min går ut. Men jag kan inte hitta att det står något om det på SIF?
Man vill ju vara säker så man inte dyker upp med en som räknas som ogiltig.
Får väl skriva till SIF och fråga.

Jag undrar samma som du. Skriv gärna här när du får svar från SIF.

Satte in pengar för ny licens förra veckan. De diskuterar visst att de ska vara årsvis men än så länge så kan man själv bestämma från när licensen ska gälla.

Ja skriv gärna vad SIF svarar.

Min dotter löste licens för förra årets sista tävling och vi fick då höra att den gällde 12 månader.

Hoppas att det nya bara är att man f.o.m. i år löser den genom SIF, inte att gamla, gällande licenser utfärdade av den egna lokalföreningen blir ogiltig!

*kl*

Det står klart och tydligt på SIF´s hemsida :) : Observera det fetstilta samt det understrukna.... Det är många licenser som inte kan utfärdas på en gång, då medlemmen inte betalat sin medlemsavgift.

"Ryttarlicens

Från och med den 1 januari 2011 löses ryttarlicens via SIFs kansli. Licensen gäller ett år från utfärdandedatum."

(((Dvs löser du en licens 28 januari 2011, så gäller den till 28 januari 2012. )))

"Avgiften, se nedan, betalas in till SIFs bg 5035-7524 eller pg 81 41 55-8. Ange medlemsnummer, namn, adress och telefonnummer dagtid tydligt på talongen.

Licens utfärdas efter kontroll i medlemsregistret. Om du inte är inrapporterad som medlem vid betalningstillfället, utfärdas licensen så snart ditt medlemskap är registrerat. Det är därför viktigt att medlemsavgiften betalas in innan du löser ryttarlicensen. Licensen skickas ut per post till hemadressen.

Eftersom ingen försäljning av licenser kommer att ske på tävlingsplatsen är det viktigt att du köper din licens i god tid!

Priser

Lätt klass: 200 kr, giltig för grenarna T5, T6, T7, T8, V3, V4, V5 och V6
Öppen klass: 500 kr, giltig för tävling i lätt och öppen klass
Nationell tävling: 700 kr, giltig för samtliga klasser och SM

Tillägg, uppgradering:
Från lätt till öppen klass: 300 kr
Från öppen till nationell klass: 200 kr

Vid uppgradering kvarstår det ursprungliga datumet. "

Jag har läst på SIFs hemsida, men jag tycker det är oklart om det är så att ens gamla licens blir ogiltig om man inte har löst en ny via SIFs kansli..? Så som Flaekja skriver.

Eller är det bara jag som överdriver i mitt tänkande?
Självklart bör min gamla licens gälla, men jag skulle vilja ha det svart på vitt.

Klart licensen från förra året måste fortsätta gälla, verkar ju konstigt att de kräver att man plötsligt ska lösa ny licens bara för att de ändra så att man löser den från deras kansli istället.

Jag tex löste licens i Juli förra året, det står på licensen att den ska gälla tom Juli i år, de kan ju inte ändra giltighetstiden bara för att de ändrat ställe man löser den från.

Då förlorar jag ju ett halvår bara för att de är knäppa och ändrar sig, nä så dumma tror jag inte att de är :)

Skillnaden från förut är att du numera löser licensen direkt hos SIF i stället för hos din lokalklubb. Har du en licens, så gäller den till slutdatum ändå. Detta har inte ändrats.

Det har varit på förslag att licenser ska gälla för kalenderår, men detta har inte tagits i bruk. Om det gör det, så kommer det information om detta när beslutet är fattat. Men tills vidare så gäller din licens till slutdatum, eller till det datum du löser en ny licens (om detta datum infaller före gamla slutdatumet).

Iom att du löser licensen på SIF, så får man vara ute i lite mer god tid än förut och planera bättre. Det tar ju ett par extra dagar med postgången osv. Och har man inte löst licensen när man kommer till en tävling, så kan man inte lösa den där som förut. Detta är det som är annorlunda. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: Presto
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 341
Senast: Sassy
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 198
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar