Ryttarens storlek

Exit

Trådstartare
Kom häromkvällen in i en diskussion med några bekanta där temat var islandshästar. Den ena av dessa båda redogjorde klart och tydligt för islandshästens styrka och möjlighet att bära upp en lång och tung människa.

Den andra av dessa båda menade att detta uttalande var överskattat och att islandshästen visst mådde dåligt av stora ryttare.

Då är förstås frågan vad som egentligen kan räknas som en stor ryttare.. När jag själv tänker på folk i min bekantskapskrets som rider islandshäst så måste jag nog erkänna att dessa är människor som absolut inte skulle skaffa sig en lika liten häst av annan ras, varför går det då så bra med islandshäst?

Så, ni med islandshästar. Vad är egentligen ok, är islandshästens kapacitet som viktbärare överskattad?

Exit

Sv: Ryttarens storlek

Leta, det finns massor av trådar på samma tema.

Kolla sedan försäkringspremien för olika raser, då kommer du finna att islandshästen inte ligger särskilt hög därmed kan vi konstatera att dessahäster troligen klarar av det man utsätter dem för bättre än många andra raser. Sedan är ju allt en kombination av hela arbetsbördan/hästhållningen/ridstilen inte bara ryttarlängd/vikt.

Min häst är inte liten , den har bara inte så långa ben.
Han har storlek full i det mesta. Även ryttaren.

Jag tror inte det är islandshästens kapacitet som är överskattad, snarare andra raser av samma typ som är underskattade. Frågan om hur tung/lång man "får" vara är inte hälften så viktig som hur bra balans ryttaren har. Men jag erkänner att det var med viss tvekan jag satt upp på exempelvis new forestponnyer och nordlandshästar på mitt senaste jobb - bara för att snabbt inse att dessa hästar är minst lika kraftfulla som islandshästen. Jag antar att det är själva principen, för mig har det alltid varit islandshäst eller halvblod, inget mellanting. :angel:

Jag tror inte det är islandshästens kapacitet som är överskattad, snarare andra raser av samma typ som är underskattade. Frågan om hur tung/lång man "får" vara är inte hälften så viktig som hur bra balans ryttaren har. Men jag erkänner att det var med viss tvekan jag satt upp på exempelvis new forestponnyer och nordlandshästar på mitt senaste jobb - bara för att snabbt inse att dessa hästar är minst lika kraftfulla som islandshästen. Jag antar att det är själva principen, för mig har det alltid varit islandshäst eller halvblod, inget mellanting. :angel:

TACK!! äntligen en som har förstått det hela!

Den ena av dessa båda redogjorde klart och tydligt för islandshästens styrka och möjlighet att bära upp en lång och tung människa.

Jag vet inte om denna person tog upp det faktum att islandshästen har vetenskapligt bevisats ha lika tjock och hållbar benstomme som stora halvblod. Islansdhästen ben är bara lite kortare. ;)

Men jag instämmer att det ofta underskattas hur starka små raser är.

Det finns en artikel om just detta i senaste numret av Hästfocus.

I den framkommer att få studier gjorts, det är svårt att mäta osv.

I studien mätte man olika hästar som fått bära 20, 25 resp 30% av sin kroppsvikt och sen fått arbeta. Man kom fram till att max 20% av sin kroppsvikt kan de bära, sen ändras hjärt-andningsfrekvens, mjölksyrakoncentration mm.

Man konstaterade även att hästar med bredare ländrygg har bättre förutsättningar att klara tyngre belastning men att mer forskning behövs.

Funderingar bland forskarna fanns också om hovstorleken har betydelse för hur mkt en häst kan belastas.

En islänning på 325 kg bär då upp 65kg! enligt dessa rön.

/Gg

En islandshäst är starkare än andra hästraser. Men man börjar tänka mer och mer på det här.. ex. en liten häst på 135cm rekommenderar man inte att en tyngre/större man ska sitta på dagligen.. Islandshästar är byggda för tungt arbete, att ridas på i flera timmar med ryttare på ryggen, det är helt enkelt en starkare ras. Islandshästen räknas ju som häst och inte som ponny eftersom dem är byggda som en storhäst och inte som en ponny.

Sticker ut hakan.

Islandshästen kallas "häst" och inte ponny, för att det är enda typen av häst som finns på Island och rids av vuxna av samma skäl.

Många cob-typer eller D-ponnyraser klarar lika bra att bära en lika stor ryttare som islänningen men de flesta (stor)vuxna kommer inte på tanken.

fjording kallas norsk fjordhäst och då kan man fundera över varför den, till skillnad mot islänningen, räknas som ponny - lika i typen och säkert lika viktbärande.

Jag tror mest att det är en myt att islänningens förmåga att arbeta skiljer sig från andra ponny/cobraser för att det passar oss människor.

Saraandersson: islandshästen är inte alls byggd för att bära tunga vuxna människor under många timmar om dagen. Precis som alla andra hästar och ponnyer, är den byggd för att ströva på stora markområden och äta varje dag;)

Var har du fått "Men man börjar tänka mer och mer på det här.. ex. en liten häst på 135cm rekommenderar man inte att en tyngre/större man ska sitta på dagligen."

Var har du fått den rekommendationen från? Vem är "man"?

Väldigt intressant! Läser gärna mer om det.

Jag anser att man både underskattar andra grova ponnyraser och överskattar islandshästen. Det är ingen rättighet att få rida och är man för lång, eller för tung eller helt enkelt för grovt byggd så får man pyssla med något annat.

Jag har en välmusklad nordsvensk och jag sätter inte stora ryttare på henne.
Jag anser själv att jag är något för tung med min övervikt nu, därför håller jag på att bli av med den.

Enligt studien skulle hon ju dock klara av 140 kg, vilket jag anser förkastligt.

För ett år sedan vägde jag nästan 120 kilo. Jag var väldigt medveten om att jag var tung, så jag överlät långturerna, klättringen och hoppandet till lättare ryttare. Utbildandet skötte jag själv. Min häst visade inga som helst problem av att bära på en tung ryttare, han var fint musklad över ryggen, och hade inte ont i varesig benen eller ryggen. Visserligen kan jag erkänna att jag hör till den väl balanserade skaran av ryttare, även om jag var väldigt snabb på att hitta nackdelar på mig själv inför ridningen.
Nu väger jag 40 kilo mindre och ridningen är svårare än någonsin! Jag är inte alls lika "balanserad" eftersom jag inte har ett stort arsel att lägga tyngden på längre och ännu inte har de muskler som behövs för att komplettera min tyngd. (samt andra problem relaterade till en enorm och snabb viktnedgång).
När det gäller min häst är den största skillnaden att han har blivit fräckare, relaterat till att han numer har större ork att jävlas. Hans sväv har blivit större och han musklar ryggen ännu bättre, men det kan lika mycket hänga ihop med min nyfunna glädje i ridningen.
Jag kan säga att jag är glad för min häst som inte längre behöver bära omkring på mina extra 40 kilon, men om jag ska vara helt ärlig så tror jag faktiskt att de kilona var jobbigare för mig (både fysiskt och psykiskt) än vad de var för honom.

Intressant läsning, skulle gärna veta mer om hur den forskningen genomförts.
Min tävlingshäst ska då kunna bära ca 80 kg i toppform innan den påverkas av det.
Men det jag skulle vilja veta är om de kanske hade sett att hjärt-andbnningsfrekvens, mjölksyrakoncentration osv skulle ändras lika mellan 15% av sin egen vikt och 20% av sin egen vikt också, som nu mellan 20 och 25?
"Man kom fram till att max 20% av sin kroppsvikt kan de bära, sen ändras hjärt-andningsfrekvens, mjölksyrakoncentration mm. "

Iallafall, jag litar på att hästarna är pigga och glada och att islandshästar är en frisk, sund och hel ras med låg försäkringspremie. Då tror jag vi kan lita på att de klarar sina ryttare.

En lite småläskig reflektion i det här sammanhanget är att man inte har haft några "alternativ" på island utan man har bara ridit på de hästar som funnits. Sen är det så med Islandshästar att de många gånger "tiger och lider".

Men....... Att tiga och lida är en sak, att vara pigg, framåt, glad, full av rörelse, energi, kraftigt musklad och levnadsglad trots en "fullvuxen" ryttare som många gånger väger 75 + säger väl att det inte borde vara något större problem. :cool:

Fler delar att tänka på i diskussionen är:
Islandshästen är bra mycket större nu än den var förr i tiden (riktigt irriterad på min lärare som inte lagt ut resultaten från senaste sammanställningen av medelhöjden på islandshästar, som kommit i dom). Men jag tror att medelhöjden ligger på ungefär 140-141cm just nu och aveln går mot större och större hästar.

Vilken kroppsbyggnad har islandshästen idag? Varierande, allt från den gamla robusta typen till våran nya "sportmodell", högbent, smäckrare och lätt i typen.

Hur är gången i hästen? Har den bra balans i sig själv, bär den sig på ett bra sätt i alla gångarter själv? Om inte, vad händer när ryttaren kommer på? Ryttarens balans, ridskicklighet, vikt och längd spelar in i hur vida man kan hjälpa hästen att hitta sin balans i gångarterna.

Hur mycket tränad är hästen? Har den inga muskler alls?

Utrustning, underlag på tränings"väg" osv.

Det finns så många olika saker att kolla på när man talar om hur vida islandshästen är viktbärande..
Men de jag helt klart och tydligt kan säga är att man kan inte tala om att islandshästen är eller inte är viktbärande som en grupp.
Det skiljer sig från fall till fall.

En häst av lätt typ på 135cm bär kanske inte lika mycket som den robusta typen på 145cm? Men de kan också vara så att den robusta hästen inte kan kontrollera sin balans och är därmed inte ett dugg viktbärande.

Jag har inget svar bara massa tankar :)
Hoppas jag gjorde er lite mindre kloka nu ;) (Snäll som alltid!)

//Petronella

självklart är det så.. alla islänningar är inte viktbärande bara för att dom är islänningar.. det beror mycket på vem som sitter på o vilken häst det handlar om..

o att som någon srkev, islandshästen "tiger o lider" tycker va ett jäkligt klumpigt uttryck!!! har man lite hum om vad man håller på med så vet man om ens häst lider av att man rider den. o har man ite så mycket hum skall man inte ha egen häst! jag har själv en liten islänning på 132 cm, hon är ädel och 20 år gammal. jag själv väger 110 kg.. när jag rider henne e hon så pigg så det knapt går att stanna henne, hon har spetsade öron hela tiden och bara älskar att bli riden! jag har innan haft ett sto på 128 på tillridning,,, samma sak där! en anna häst jag hade på tillridning va 149 o grov som en nordis.. vi höll på o gå omkull på första ridturen,, rimligtvis satte jag mig inte på honom igen.. man får faktiskt välja vilken häst man sätter sig på!! tack för mig

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 056
Senast: AW
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar