Ryttarens "lösgjordhet"?

Y

Yrla

Ibland slår det mig att jag har en slags tunnelseende med allt fokus på ridningen, det vill säga tiden på hästryggen. Men som jag och flera andra diskuterade i tråden om psykisk lösgjordehet, är även andra (rutinmässiga) moment av stor vikt. Om ridningen för vår del påverkas av så mycket annat, kan det för hästen definitivt inte vara en isolerad del.

Ett annat område som jag också funderat mycket på är ryttarens fysiska självinsikt, ett område där det går att lära sig något nytt varje dag kan jag intyga (inte minst när man blir påmind om sin brist på självinsikt…). Alla är väl överens om det rätta i att inte skylla felen på hästen utan på ryttaren. Men det tycks mig också vara behäftat med ett visst tunnelseende. Ofta hör man ryttare som minutiöst felsöker och går igenom vad som kan felas hästen, utrustningen och den egna ridningen. Men väldigt sällan har jag hört någon som talar om sig själv och sin egen kropp på det intensivt analyserande sättet. I alla fall ingen som tar den träningen på lika stort allvar som träningen av hästen.

Vi talar om hästens markarbete och behovet av att få arbeta utan ryttare. Men när det gäller att träna ryttaren utan häst? Vilket ansvar tar ryttaren för sin egen fysik? Som någon ridlärare på Strömsholm sa i en artikel, dygnet har trots allt 24 timmar. I bästa fall sitter vi på hästryggen en av de timmarna. Men det går att på olika sätt träna sig för ridningen dygnets övriga timmar. Visst är det många som motionerar och tränar utöver det, men ryttaren bedöms inte som lika viktig.

Varför läser vi (jag) inte lika mycket om bålstabilitet, träning och annat jag kan förbättra hos mig själv ”till fots”. Hur sitter vi? Hur går vi? Det är så mycket som grundläggs där. Så därför undrar jag vad det egentligen är för perspektiv vi har om vi glömmer att vi borde arbeta precis lika mycket med vår egen kropp som med hästen?

Sv: Ryttarens "lösgjordhet"?

Nästan allt mitt fokus ligger på hur JAG påverkar hästen. Jag försöker vara så noggrann jag bara kan med min egen utveckling/mina förehavanden på hästryggen. Så för min del är det snarare tvärtom. :)

Men hur är det "utanför" hästryggen? För det är där jag själv känner att jag brister. Jag vet inte vilken skänkel jag är starkast i, jag är självklart sned i någon mån, men har bara en svag aning om hur jag förstärker detta i vardagen. Låter det obegripligt flummigt? :crazy:

Inte det minsta flummigt. Har tränat i många år för en kvinna som är feldenkraispedagog, därav min egen inkörsport till kroppsmedvetenhet. Jag har rätt bra koll på min egen kropps fördelar, nackdelar, skevheter och lustigheter. (Men full koll har nog ingen tror jag, inte ens Kajsa Bergkvist?). För mig gick vägen via Feldenkrais, för andra går den via böcker, för åter andra via massage, tai chi eller varför inte styrketräning. Man får ett frö i sadeln (helt plötsligt inser man att man aldrig känner ett sittben t ex) och så börjar man nysta.

Jag försöker ta vara på min kropp för att kunna gå vidare i ridningen så gott jag kan. Kämpar med vikten (som tyvärr eskalerade efter ett väldigt psykiskt påfrestande 2005 - ingen ursäkt, men en förklaring), tränar regelbundet, har ett mål (kunna ta mig ut på tävlingsbanor utan att skämma ut mig och min häst) och försöker att fokusera på det positiva i ridningen och livet kring hästar.

Ja, det handlar nog om det där fröet. Att hitta en inkörsport till att "känna" sin egen kropp innan man kan veta var man har hästen. Känslan måste alltid gå genom mig själv, men det är där det blir så svårt för mig. Jag har många gånger frågat mig vilken slags träning som är mest gynnsam för ridningen och kommit fram till att det måste vara former som har inslag av koordination, styrka och medvetenhet.

Yrla, skriver du alltid så här intressanta trådar? :d
Eller är det Barock som alltid har såhär intressanta trådar (varför är jag här så sällan när jag faktiskt är intresserad av AR)?
Du har i alla fall fått mig att utöka min dagliga Buketid med åtminstone en halvtimme.

:bow:

/Jossan

Vilken intressant tråd!
Väcker många funderingar.:idea:
Magdalena

Jag har varit så medveten o min starkare hö. arm OCH hö. ben att jag under en period blev starkare i vä. armen,dock ej benet.

Ska börja på gym nu.
Det är intressant om man lyfter i bänkpress o stången är helt sned.
Vä. arm orkar numera ingenting:devil:

Detta med min egena kropp är något som jag har funderat på länge och verkligen känner efter. Har nu de sista månaderna hittat en tjej som kan hjälpa mig att inte känna efter för mycket på vissa småsaker, utan fokusera på en sak och se hur man löser det. Hon ger mig också nya tankesätt så jag kommer förbi de mentala spärrarna. Verkligen toppen!

Det är lätt att bli överambitiös (iallafall jag) och då funderar man på en muskel i armen när man borde fundera på höften tex.

Så nu hoppas jag att när jag fått ordning på mina sittben kunna lösa upp olikhet för olikhet och därifrån få bättre balans.

Allt detta görs utan häst, tex när jag sitter och jobbar / kör bil / tränar mig själv etc...

Måste dock börja med Pilatesen igen. Det i kombination med det jag gör nu skulle bli riktigt bra!

ärligt talat min nordis har räddat mitt liv.

jag är skadad i kroppen (utmattningskada), får extremt lätt låsningar så jag får scolios i länden. - det går inte bra att rida då:devil:

Jag är snedmusklad både pga skador och olika långa ben ( ja skelettben - ja det är inte ovanligt)
Vilket jag blri mer och mer medveten om tack vare min häst.

Min häst är ett utmärkt diagnostiskt hjälpmedel - vad jag behöver åtgärda i min egen kropp för att VI skall bli liksidiga i alla leder och muskler

Jag rehabiliterar en bit i taget.

Tack till min häst:bow:

Tack vare honom och eget tänk - kunde jag plötsligt också dansa när jag blev mer avspänd i min länd:d

:o Tack! :)
Jag har bara startat två trådar allt som allt. Men jag väljer att lägga dem här på barock eftersom jag upplever att det finns en större helhetssyn och ett större intresse av att analysera (säkert fördomar...).

Tack till dig också! :)
Visst är det intressant att fundera i nya banor, särskilt när det gäller ridning eftersom det är så mycket som ska stämma på så många olika områden.

Att din häst blev ett så utmärkt hjälpmedel för att spegla din egen kropp förutsatte ändå att du lyssnade på vad hästen sa om dig själv och att du visste hur och på vad du skulle lyssna.

Själv har jag inte kommit dithän att jag har den kanalen eller frekvensen öppen. Jag vet knappt var jag har min kropp när jag går... :crazy: Hur fel blir det inte då att föreställa sig att jag på hästryggen ska veta hur det känns att lyssna på hästen? Om jag knappt vet vad anspänning och avspänning i musklerna innebär på marken hur ska jag då kunna göra det på hästryggen där jag har så mycket annat att tänka på.

Framförallt, varför väljer jag att jobba med detta på hästryggen istället för på marken.

Det blir intressant att jämföra det med hur nybörjare ska longeras i flera år innan de får börja inverka. Det kunde likaväl gälla även den här biten. Man får inte sätta sig på hästryggen förrän kan visa att man vet precis vad varje liten muskel i kroppen gör för tillfället.

Jag har gått en kurs i centrerad ridning för Toini Pettersson. Kanonbra!
Vi fick sitta på "yogabollar", agera hästar/ryttare åt varandra, teori om anatomi...
I mitt fall har jag en whiplashskada och viktökning som gjort mig spänd och gett mig en kropp som inte känns som min:(
Allt som jag fick träna på i sadeln tränade jag på promenaderna med hunden, i bilen, framför teven. Jag hade alltid ont i ena knäet när jag hade ridit förut. Nu känner jag ingenting.
Jag tror att det viktigaste är att bli medveten om vilka brister jag har och ha viljan att förändra dem. Jag tror att de flesta ryttare skulle må bra av yogaträning. För att inte tala om hästarna förstås.
Det är så bra med de här diskussionerna så att man får en liten inspirationsinjektion att komma igång med den egna träningen.:bump:
Ett mål kan ju vara att kunna göra som den här studsaren:rofl:

Annika

Yrla skrev:
Ja, det handlar nog om det där fröet. Att hitta en inkörsport till att "känna" sin egen kropp innan man kan veta var man har hästen. Känslan måste alltid gå genom mig själv, men det är där det blir så svårt för mig. Jag har många gånger frågat mig vilken slags träning som är mest gynnsam för ridningen och kommit fram till att det måste vara former som har inslag av koordination, styrka och medvetenhet.

Har du förslag på såna övningar? Särskilt koordination.

Jag tycker boxning, kickboxning, balansboll och body pump varit bra träningsformer för mig. Men alla är olika.

Du är så himla klok Yrla :bow:
Vilka intressanta trådar du skapar!

Vill inte bli alltför fixerad på att fixa allt med min kropp avsuttet heller. Ganska ofta tycker jag det är healing att sitta upp på min häst, jobba med grundläggande övningar där jag lösgör min egen kropp och hästens kropp och när jag hoppar av känner jag mej som en ny människa. Det ger en extra dimension att göra det uppsuttet - hästens ryggrörelse kan göra under för de (små) problem jag har.
Det är som min vardagshealing brukar jag säga. Bättre än att gå till massören :). Men det är bara när det är små problem förstås.

Jag har yoga och pilates-perioder och upplever det som att framförallt yogan är väldigt "effektiv" för att utveckla även ridningen, men får erkänna att det går i perioder om och hur jag tränar.
Kroppsmedvetenheten är väl i och för sej något man tränar hela tiden, vad man än gör. Jag är ganska nördig på många sätt när det gäller liksidigt arbete och så vidare :o - har nog nästan lite OCD vad gäller att göra saker lika många gånger med båda händerna och verkligen hitta samma rörelse och koordination till båda sidor :eek:
Om det så handlar om att vispa grädde (elvisp är för latisar).
Vilken nytta det egentligen gör vet jag egentligen inte.

Men jag tror det handlar om ansvar till syvende och sist?
Många som håller på med hästar är nog såna som gärna ansvarar för alla andras välmående, men har svårare för att verkligen sätta sej själv i första rum "alltjämt"?

jag har tränat mycket kondis och rörlighet samt lite power yoga och ett speciellt bål stabilitetspass-core. förut tränade jag mycket styrketräning men det är inte bra med för stora muskler heller, de blir lite ivägen. Tex gluteus maximus har en tendens att bli stor då och det blir trångt i sadeln för mig. Men när jag tränat så har jag fått bättre kroppskontroll och kan känna lite bättre var jag behöver mer träning och var jag behöver mer rörlighet osv. insida o baksida lår är viktiga att strecha på mej. Sen märker jag också vad i ridningen som gör mej stel när jag går och tränar och då kanske jag måste tänka på att slappna av där när jag rider sen. Har även valt bort hästar som gör mej stel? ( har oftast att göra med att de är stela nån stans och då räcker det inte att jag rider dem 2 ggr vecka då kan deras matte göra det istället) DET finns helt enkelt många positiva saker med att träna själv. Jag kräver massa saker av min häst och då gäller det att jag " krävt det av mig själv först" så att att säga. nån som fattar?

Yrla skrev:
Att din häst blev ett så utmärkt hjälpmedel för att spegla din egen kropp förutsatte ändå att du lyssnade på vad hästen sa om dig själv och att du visste hur och på vad du skulle lyssna.

Själv har jag inte kommit dithän att jag har den kanalen eller frekvensen öppen. Jag vet knappt var jag har min kropp när jag går... :crazy: Hur fel blir det inte då att föreställa sig att jag på hästryggen ska veta hur det känns att lyssna på hästen? Om jag knappt vet vad anspänning och avspänning i musklerna innebär på marken hur ska jag då kunna göra det på hästryggen där jag har så mycket annat att tänka på.

Framförallt, varför väljer jag att jobba med detta på hästryggen istället för på marken.

Det blir intressant att jämföra det med hur nybörjare ska longeras i flera år innan de får börja inverka. Det kunde likaväl gälla även den här biten. Man får inte sätta sig på hästryggen förrän kan visa att man vet precis vad varje liten muskel i kroppen gör för tillfället.

Det dom lär sig på lina är ju att sitta _i_ rörelsen

och det är ju det som hela det klassiska systemet går ut på, skall du rida hästen böjd - så skall du -_sitta böjd_ = ytter axel fram, inner höft fram, en lätt rundning i din egen länd. Och vikten dit du vill att hästen skall gå :idea:

med ett sånt system så blir det väldigt lätt att analysera den egna kroppen.
I ett av varven å har du svårt att få med dig hsäten in på en volt tec. Vad säger det dig ?

I ett varv är det mycket svårara att göra hörnpasseringar trots att du tycker att du gör rätt.

Det sätt som hästen rör sig på skvallrar mycket om hur du sitter.
varför välter hästen in - jo 'någon' har svårt att själv vända åt det hållet :angel:

Med ett annat system så öppnar du den kanalen :)

MVH SUS som sällar sig till övriga talare och gillar både dina trådar och din avatar...:D

Ps vid sidan av så tränar jag för att bli mer liksidig och stretchar därmed mycket DS

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama