"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Kl

Jag gillar att CHB och RHB verkar rida mycket med hjälm. Kanske är det för produktionen, men det ser väldigt bra ut.

Har CHB kvar Triviant?

Var en artikel i våran lokaltidning idag med CHB där det stod om henne och Triviant. Tydligen har dom kommit fram till att han inte riktigt funkar inomhus och kommer mest tävla utomhus för där ska han tydligen funka mycket bättre. Kom 2:a i en kür i helgen på ca 72% så det verkar gå framåt i alla fall:)

Jag gillar faktiskt att de verkar visa en hel del av den smärtsamma biten i sporten, att det inte är så enkelt att "man blir bäst och bara fortsätter köra på den nivån så länge man orkar" utan när det går som bäst kan man bli av med hästen, vilket såklart både är fruktansvärt känslomässigt men även kan påverka karriären negativt... Så att det inte bara ser ut att vara en dans på rosor där uppe på toppen, ens med stora ekonomiska tillgångar.

KL
bortsett från lösryckta inlägg nu sista timman från de som tydligen bukefalosar samtidigt som de ser programmet ;)

jag tycker detta avsnitt börjar balansera ut tidigare avsnitt betydligt bättre. Jättebra och mycket mer djupgående och allsidigt visat av ryttarporträtten. Jättefint! Lisen har ju tidigare idag publicerats om serien på ridsports hemsida, och kommenterade lite i samma anda att vi lär få se och förstå lite mer utefter seriens gång. Efter att ha sett kvällens avsnitt så känns det motiverat med hennes reflektion. Mycket bra ikväll.

*kl*

Blev överraskad att Lisen tyckte att det var jobbigt att tävla, att grand Prix var som en riktigt jobbig dag på jobbet som man bara måste ta sig igenom. Jag trodde kanske lite naivt att om man är tävlingsryttare på den nivån så älskar man att tävla, så den dag man får rida grand prix är den bästa dagen på jobbet, inte den jobbigaste. Att det var därför man höll på med det, för att man älskar att tävla.

Jag fattar såklart att det är mycket press och nerver, men tänkte väl nånstans att de som väljer att jobba som tävlingsryttare, de gillar det och tycker det är kul. Annars verkar det ju plågsamt. Kanske därför hon slutade sen också, iofs, vad vet jag.

Iofs sa hon ju i ett tidigare program att det man sliter för, det är att vinna, de där sekunderna på prispallen. Jag hade kanske tänkt att det man sliter för, det är de där sekunderna på hästryggen, när man får till den perfekta omhoppningen, det perfekta samspelet, och att kunna göra det på riktigt hög nivå. Att höjdpunkten är på hästryggen, inte efter att man suttit av.

Sen en sak, som kanske också är naiv, men jag förstod det som att hon hade riktiga problem med skavsår och kyla - visst måste det väl finnas mer praktiska kläder än täckjacka att rida i? Alltså, andasmaterial, sånt som skidåkare och skidskyttar tränar i, och så vidare? Skydd så att man inte får blödande skavsår på knäna? Jag förstår ju att man inte kan klä sig hur som helst när man ska tävla, men hemma på träning så måste man väl kunna välja så ändamålsenliga kläder man vill?

Annars var det ett bra avsnitt, nyanserade bilden man fått tidigare - nu var det CHB och DZ som framstod som de mer sympatiska, medan Lisens aktier dalade, i mina ögon. Och det är ju rimligt, alla människor har såklart bra och dåliga sidor. All utom Peder Fredriksson, då. ;)

Senast ändrad:

Känns lite naivt ja, att tro att alla som älskar sitt jobb är på topp varje sekund ja....
eller hur menar du? självklart är det just ett JOBB och inte nöjesridning för dem på stora tävlingar, även om glädjen i sig finns där och drivet?
känner du dig tiptop 310 dagar om året på jobbet i fråga om prestation eller balansmässigt mentalt? Utan att du då behöver äventyra din lön så att säga utöver det?

Jag tror inte SVT är inne och läser mina kommentarer här på bukefalos, så att vända sig till dem hade ju bara varit konstigt.

SVT är bevisligen inne på Buke och kollar, de har till och med deltagit i diskussionerna om ponnyakuten. Det vore tjänstefel att inte bevaka stora diskussionforum. Det är för övrigt det enda sätt jag får det att bli någon vettig mening i det, men givetvis så har du tolkingesföreträde när det gäller vad du skriver ;).

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar