Sv: "Ryttareliten"
*kl*
Blev överraskad att Lisen tyckte att det var jobbigt att tävla, att grand Prix var som en riktigt jobbig dag på jobbet som man bara måste ta sig igenom. Jag trodde kanske lite naivt att om man är tävlingsryttare på den nivån så älskar man att tävla, så den dag man får rida grand prix är den bästa dagen på jobbet, inte den jobbigaste. Att det var därför man höll på med det, för att man älskar att tävla.
Jag fattar såklart att det är mycket press och nerver, men tänkte väl nånstans att de som väljer att jobba som tävlingsryttare, de gillar det och tycker det är kul. Annars verkar det ju plågsamt. Kanske därför hon slutade sen också, iofs, vad vet jag.
Iofs sa hon ju i ett tidigare program att det man sliter för, det är att vinna, de där sekunderna på prispallen. Jag hade kanske tänkt att det man sliter för, det är de där sekunderna på hästryggen, när man får till den perfekta omhoppningen, det perfekta samspelet, och att kunna göra det på riktigt hög nivå. Att höjdpunkten är på hästryggen, inte efter att man suttit av.
Sen en sak, som kanske också är naiv, men jag förstod det som att hon hade riktiga problem med skavsår och kyla - visst måste det väl finnas mer praktiska kläder än täckjacka att rida i? Alltså, andasmaterial, sånt som skidåkare och skidskyttar tränar i, och så vidare? Skydd så att man inte får blödande skavsår på knäna? Jag förstår ju att man inte kan klä sig hur som helst när man ska tävla, men hemma på träning så måste man väl kunna välja så ändamålsenliga kläder man vill?
Annars var det ett bra avsnitt, nyanserade bilden man fått tidigare - nu var det CHB och DZ som framstod som de mer sympatiska, medan Lisens aktier dalade, i mina ögon. Och det är ju rimligt, alla människor har såklart bra och dåliga sidor. All utom Peder Fredriksson, då.