"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Eller så kan man vara lite konspiratorisk och tro att hästskötaren inte fått något hotell om tävlingen inte gått så bra :D. det var ju uppenbarligen inte bokat något rum innan.
Hur som helst så vinklar givetvis även SVT. Även de vill ha "bra tv".
Och sett till det snackas här så har programmet uppenbarligen lyckats med att väcka mycket känslor. :)

KL

Hej allihopa, förlåt att jag bara slänger mig in såhär, men blev tråden i Gnägg borttagen? Kommer bara hit och till Ungdom om jag söker :(

Nej ingen förmår att berätta hela sanningen, om inte annat så är det för tidskrävande, därmed finns det inget krav på någon absolut sanning i dokumnetärer eller i något medium.

Gränsen mellan sanning och fiktion är knappast knivskarp, det finns alla grade av mellanting. I ryttareliten är allt som visas sant, en speciellt utvald delmängd av sanningen.

KL

Jag skrev ju tidigare att jag tyckte att serien var himla bra. Nu hade min sambo sett en del av ett avsnitt och efter att ha hört hans reflektioner så kan jag hålla med flera andra här om att det är synd att de inte visar upp mer vardag.
Min sambo uppfattade det som att ryttarna typ inte gör något alls, får hästen serverad och sen bara sitter upp och rider. Så tråkigt om serien ska stärka en sådan bild som icke-intresserade istället för att visa att det är ett tufft jobb!

KL

Hej allihopa, förlåt att jag bara slänger mig in såhär, men blev tråden i Gnägg borttagen? Kommer bara hit och till Ungdom om jag söker :(
Skulle tro att den blev borttagen eftersom det liksom i så många andra trådar, slutar med personangrepp och en massa pajkastning.

Eller så är det helt enkelt så att de inte pratar om det lika mycket, att Lisens mamma inte hänger i stallet, vill ha foton på sin investering etc, och att det därför inte finns lika mycket att filma. Allt behöver inte vara hårdvinklat och missvisande.

Lisens mamma är ju själv uppfödare och aktiv inom hopphästklubben, jag skulle tro att dom pratar rätt mkt med varandra... Om det inte visas på TV så finns det inte, eller?

Nej ingen förmår att berätta hela sanningen, om inte annat så är det för tidskrävande, därmed finns det inget krav på någon absolut sanning i dokumnetärer eller i något medium.

Gränsen mellan sanning och fiktion är knappast knivskarp, det finns alla grade av mellanting. I ryttareliten är allt som visas sant, en speciellt utvald delmängd av sanningen.

Allt som utspelas i filmen är baserat på en sann historia, bortsett från det vi lagt till för att göra det spännande :D

KL

Jag skrev ju tidigare att jag tyckte att serien var himla bra. Nu hade min sambo sett en del av ett avsnitt och efter att ha hört hans reflektioner så kan jag hålla med flera andra här om att det är synd att de inte visar upp mer vardag.
Min sambo uppfattade det som att ryttarna typ inte gör något alls, får hästen serverad och sen bara sitter upp och rider. Så tråkigt om serien ska stärka en sådan bild som icke-intresserade istället för att visa att det är ett tufft jobb!

Fast så är det. De hinner ju inte göra mer än att rida om de rider 8-10 hästar per dag som vissa gör

Fast så är det. De hinner ju inte göra mer än att rida om de rider 8-10 hästar per dag som vissa gör

Men inte heller det visar ju serien så mycket av hittills. Snarare rider de lite, tävlar lite, suckar över hur tungt det är och tar ett glas champagne. I serien, alltså.

Om helt oinsatta ser ett glassigt liv där man simmar i pengar genom att se den här serien, så tycker jag att det är fullt begripligt.

Om det sedan gör något eller inte, är ju en annan fråga.

Men inte heller det visar ju serien så mycket av hittills. Snarare rider de lite, tävlar lite, suckar över hur tungt det är och tar ett glas champagne. I serien, alltså.

Om helt oinsatta ser ett glassigt liv där man simmar i pengar genom att se den här serien, så tycker jag att det är fullt begripligt.

Jag håller med.. dom har inte visat något slit alls utan bara glassiga tävlingar, det spär enbart på alla förutfattade meningar som folk redan har om ridsporten.

Vem vet, det kanske sitter någon på Svt och retade sig på att RGB fick Jerringpriset samt alla som påstod att det var så slitigt ;)

Senast ändrad:

Ja och det är lite tråkigt att man inte får den insikten.

Ja och det är lite tråkigt att man inte får den insikten.

Det är väl iofs inte så konstigt om en serie som heter Ryttareliten, i hög grad visar sådant som skiljer just eliten från andra ryttare?

De flesta av oss andra skulle inte kunna köpa de där hästarna, vi skulle inte kunna köpa de där gårdarna där personalen håller gräsmattorna välskötta och vi går inte i vuxen ålder runt med vår pappa och tjatar om att få ett dyrare armband än det han tycker att vi för dagen förtjänar.

Man skulle ju få liknande resultat om man visade en serie om elitfotbollsspelare på internationell nivå. Deras vardag skiljer sig också väldigt mycket från alla fotbollsungars vardag.

KL

Reagerade på när DZ tryckte på ryggen på Glory, hästen satte sig nästan ner... såg inte så himla bra ut :/

Triggerpunkt eller inte, på en frisk häst behöver du lägga bra med kraft för att få sådan reaktion.

Nån mer än jag som sett att Patrick Bratt är exekutiv producent och funderat över ev släktskap med Lisen?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar