"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

KL

Jag reagerar på att stämningen i familjen Zetterman är att allt är så...besvärligt. Man får höra att det är tungt och mycket jobb och otacksamt och och man kommer alltid förlora mer än man vinner. Det är dystra miner överallt, jag ser aldrig någon glädje eller lite skratt. Jag menar, de MÅSTE ju inte syssla med det här, man kan ju göra något helt annat också om det negativa överväger så, tänker jag.

Ja men så är det ju i varenda jäkla stall som inte har ekonomisk trygghet bakom sig, där folk faktiskt måste jobba för att tjäna ihop pengar för att kunna tävla? Tycker det är en bra kontrast till dom andra i programmet! Jag tror säkert det finns glädje och skratt, bara det att Svt valt att inte visa det i den här familjen ;)

ja så är det, och det genomsyrar ju även porträttet av dem och det de väljer att visa upp i tv rutan. Det lär även vara den självklara linjen utifrån det, att profilera i programmet, dvs deras livshistoria eller snarare hur de valt att visa upp den på. absolut. Och sen att det klipps och behöver ha en linje i tv produktionen för tittarna att föja förstås. Men jag håller med dig, det är inte många glättiga moment vi får se utifrån den profilen som visas i produktionen nej, och det har som sagt självklart en grund i sig. Jag tycker dock ändå att produktionen är jättebra i sig, alla har inte slott och princessor i sin vardag och då är DZs porträtt jättebra och mkt väl passande för serien i balans med de övriga porträtten. sen kanske man skulle vilja visa lite glada skratt i köket eller i stallet osv, för tv tittarna som balans, för det är ju självklart ett faktum att det är vardag för dem det också det lär det vara för de flesta människor även när det är tufft. Men som sagt det är ju ett tv program enligt tidigare diskussioner och hur det fungerar.

Fio:
vi skrev nog rätt samtidigt vad det verkar? ;)

Senast ändrad:

KL

Är det så i varenda stall? Det låter trist.
Jag vet inte, jag är inte insatt i varken Zettermans bakgrund eller hur tongångarna vanligen är i ett tävlingsstall.
Min reflektion var bara (utifrån programmet naturligtvis, jag är ju inte bekant med familjen) att om jag kände så som Daniel Zetterman gör kring sin tillvaro- då skulle jag förändra mitt liv och byta yrkesbana, definitivt.

Ja det är tungt, mycket jobb, otacksamt och du kommer alltid förlora mer än du vinner... det kostar multum att tävla och vinner du 100 tusen har du betalat 300 tusen :crazy: typ så...

Jag tror du drar för stora växlar utifrån vad du ser på tv faktiskt... tror inte Daniel känner att det är något problem i den bemärkelsen att han vill byta yrke, han talar bara om hur det är!

Fast det är ju det jag menar är vinklat... Jag är 100 säker på att dom vinklat Charlotte till att framstå som en överlägsen snobb.. varför ens ta med i programmet att hennes pappa är grundare av Claes Ohlson? Varför inte tex nämna att Lisens familj har miljoner bakom sig och att hon är kompis med kungafamiljen? Hon kunde köpt Grevlunda tio ggr om UTAN att ha sålt Casanova som förövrig hon betalade i runda slängar en halv mille för som unghäst! Varför skämtsamt klippa in att Peder passar in med ponnyerna när Charlotte precis har schasat iväg dom? Och många liknande småsaker...

Den enkla anledningen är väl att CHB pratar en del om sin pappa, plus att pappan och familjen kommer och tittar en hel del? Då fastnar de ju på film om man följer CHB. Lisens föräldrar må vara lika rika, jag har ingen aning, men de verkar inte äga hennes hästar, hon pratar inte om dem, och de hänger inte med henne på tävling på samma sätt. Peders hästägare har man ju fått se flera gånger när hon varit med på tävling, precis som CHBs hästägare.

Ja det är tungt, mycket jobb, otacksamt och du kommer alltid förlora mer än du vinner... det kostar multum att tävla och vinner du 100 tusen har du betalat 300 tusen :crazy: typ så...

Jag tror du drar för stora växlar utifrån vad du ser på tv faktiskt... tror inte Daniel känner att det är något problem i den bemärkelsen att han vill byta yrke, han talar bara om hur det är!

Men saken är ju att det låter likadant när DZ blir intervjuad i andra sammanhang, menar du att all Sveriges journalister har sammansvurit sig och kommit överens om att DZ ska framställas på ett visst sätt?

Och vem säger att han har så mycket val i praktiken? Han har ridit hela livet, hans föräldrar är hästhandlare, vilka andra karriärvägar återstår egentligen, hästar är ju det han kan, det han har sett, det han kan försörja sig på. Rimligtvis är hästarna också en del av hans identitet. Jag vet inte om man i praktiken har så mycket val, både för att det är det som han kan, och för att det måste kännas tufft att ge upp något man gjort sen barnsben. Allt slit hela livet blir ju bortkastat om han slutar. PF har väl en yrkesutbildning till grafiker som han hade kunnat syssla med istället för hästarna om han velat, och CHB hade säkert kunna jobba i familjeföretaget, de har kunnat gjort aktiva val på ett annat sätt.

Den enkla anledningen är väl att CHB pratar en del om sin pappa, plus att pappan och familjen kommer och tittar en hel del? Då fastnar de ju på film om man följer CHB. Lisens föräldrar må vara lika rika, jag har ingen aning, men de verkar inte äga hennes hästar, hon pratar inte om dem, och de hänger inte med henne på tävling på samma sätt. Peders hästägare har man ju fått se flera gånger när hon varit med på tävling, precis som CHBs hästägare.

Åjo.. Lisens mamma var delägare i både Matrix och Texas, Thriller, Canvas plus bla, nu har dom valt att inte vinkla det så helt enkelt..

Ja och?

Menar du att du tror att Daniel inte kan skratta och vara glad bara för att han beter sig på ett visst sätt inför media? Fattar inte vad du menar med ditt inlägg överhuvudtaget?

Nej, kollar inte på sånt skit. Överklassnobbar som har problem med ditt eller datt....kanske det vore bättre att göra ett program om dom som verkligen kämpar. Han Zetterman borde gå till psykolog. Nej, jag har inte sett programena..bara läst i tidningar. Samma kille som typ piskade ponnyn musse i ponnyakuten..vad moget. Sån idol vill man ju ha...eller hur :(.

Nej, kollar inte på sånt skit. Överklassnobbar som har problem med ditt eller datt....kanske det vore bättre att göra ett program om dom som verkligen kämpar. Han Zetterman borde gå till psykolog. Nej, jag har inte sett programena..bara läst i tidningar. Samma kille som typ piskade ponnyn musse i ponnyakuten..vad moget. Sån idol vill man ju ha...eller hur :(.

Överklass snobbar? Vilka då?
Visst CHB är kanske lite snobbig men mest dryg och ego av det som visas iaf.
Men hon verkar ju vara en riktig känslomänniska som visar upp hela registret av känslor.
Det gillar jag, känns ärligt. Även om det nog inte är någon jag skulle vilja umgås med.

Familjen Fredricsson verkar då inte de minsta snobbiga iaf.
Problem med ditt eller datt har ju alla oavsett mängd pengar på kontot.

Varför ska Zetterman gå till psykolog?

Senast ändrad:

Bara väntade på att någon skulle poängtera nåt om Fam Fredricsson. Tänkte skriva snällt om dessa...för jag gillar dom, men iddes inte.....Daniel har ju i vuxen ålder inte acceptrerat en skiljsmässa mellan mor/far.. Hur länge ska man vara bitter ? Ok...hans val. Hans val. Har man inte bearbetat det i hans ålder...då anser jag man bör prata med nån.

Vad vore dom utan alla hästskötare som gör allt ? Underbetalda småjäntor ? Vad behöver våra toppryttare göra mer än ta en uppvärmd häst och dra några varv i paddocken/ridhuset ? Vore mer utmaning om dessa sk elit gjorde nåt grovgöra.

Och ja...har faktiskt jobbat åt en sån...elitryttare...inte många knop mer än att VI...gjorde typ allt. Jättepraktiskt att bara sätta sig upp på en fullmunderad, uppvärmd häst.

Senast ändrad:

Bara väntade på att någon skulle poängtera nåt om Fam Fredricsson. Tänkte skriva snällt om dessa...för jag gillar dom, men iddes inte.....Daniel har ju i vuxen ålder inte acceptrerat en skiljsmässa mellan mor/far.. Hur länge ska man vara bitter ? Ok...hans val. Hans val. Har man inte bearbetat det i hans ålder...då anser jag man bör prata med nån.

Är du helt empatilös? O_o

Bitter, han är djupt sårad. Sårad av sin egen far. Det borde väl vara bland det värsta man kan råka ut för att bli djupt sårad av någon av sina föräldrar?
Skilsmässan var ju ingen trevlig historia utan av värre sort som i allra högsta grad påverkat hela familjen.
Hela tillvaron ställdes ju på ända och de har/haft det jävligt tufft att få företaget att gå runt efter allt elände.

Vem fan skulle inte vara ledsen och besviken efter att ha blivit totalt krossad av en nära familjemedlem?

Vad vore dom utan alla hästskötare som gör allt ? Underbetalda småjäntor ? Vad behöver våra toppryttare göra mer än ta en uppvärmd häst och dra några varv i paddocken/ridhuset ? Vore mer utmaning om dessa sk elit gjorde nåt grovgöra.

Tjaa de ser till att hela verksamheten fungerar.
De ser till att skaffa och behålla sponsorer, de ser till att träna sig själva både fysiskt och psykiskt.
De håller träningar och clinics, de tar emot hästar för utbildning och försäljning, det finns ofta en del avel.
Många ben att stå på för att få hela rörelsen att gå ihop.
De är ju ansvariga för att allt fungerar även om de delegerar ut arbete till anställda.
Det finns ju inte en chans att de skulle klara av att göra allt jobb själva, de jobbar ju redan mer än heltid.

De har ju redan gjort en hel del grovgöra för att komma dit de är.
Om de skulle mocka skit och borsta hästar skulle de ju inte kunna träna lika mycket och bli så bra ryttare som de är.
För de är proffsryttare, inte proffsmockare.
För att bli bäst i världen krävs det tusentals timmar i sadeln, inte med en grep i handen för det får man ingen ryttarkänsla av.

drar du inte lite stora växlar nu? RZ har nog haft sin beskärda del av problem och sorg och motgångar osv för egen del i perspektiv. men han syns ju inte i svt och har godkänt dessutom det som sägs om honom i denna produktion.

drar du inte lite stora växlar nu? RZ har nog haft sin beskärda del av problem och sorg och motgångar osv för egen del i perspektiv. men han syns ju inte i svt och har godkänt dessutom det som sägs om honom i denna produktion.

Hela familjen har väl haft sin beskärda del av motgångar och elände.
Nu handlade det ju om DZ och han har ju uppenbarligen tagit stor skada av allt.
Därmed inte sagt att allt varit en räkmacka för RZ eller att han är ensam skyldig till allt elände.

Åjo.. Lisens mamma var delägare i både Matrix och Texas, Thriller, Canvas plus bla, nu har dom valt att inte vinkla det så helt enkelt..

Eller så är det helt enkelt så att de inte pratar om det lika mycket, att Lisens mamma inte hänger i stallet, vill ha foton på sin investering etc, och att det därför inte finns lika mycket att filma. Allt behöver inte vara hårdvinklat och missvisande.

Jag blir lite fundersam, ni som tror att allt är hårdvinklat, att de klippt ihop programmet för att skapa vissa dokusåpakaraktärer, klippt ihop reaktioner på dödsfall så att tittaren ska tro att det är en reaktion på en misslyckad tävling, etc, gäller det all tv? Nyheter också? Alla dokumentärer? Dvs, tror ni att allt man ser på tv är fiktion?

har du öht läst kommentarerna med tillhörande ganska nogsamt redovisade motiveringar? hårdvinklat är som sagt din egen tolking, ingen öht har påstått ngt sånt. dina slutsatser i detta inlägg blir oerhört konstiga i sammanhanget.

återigen: du verkar ha en väldigt specifik syn på vad en dokumentär är, och vad SVT visar som skulle vara ngn allsanning? att ngn som svarat skulle tro det är ngn dokusåpa känns oerhört märkligt att öht antyda eller påstå som du gör nu?

Senast ändrad:

Dvs, tror ni att allt man ser på tv är fiktion?

Snarare så är det att många vet att nästan inget på TV är hela sanningen, allt är mer eller mindre tillrättalagt, utvalt, klippt, vinklat. Däremot är det att gå väl långt att säga att dokumentärer är fiktion, har någon ens påstått det?

*KL*

Det var ett himla gnäll på Daniel Zetterman.
Jag tycker han känns mest äkta av alla som är med i serien. Visst, det går ju knappt att inte gilla Lisen och Peder, de verkar vara två härliga människor men de framställs som så också. Man fick se när Peder sa till sin hästskötare att ta in på hotell som han skulle betala. Medan DZ skällde ut sin hästskötare. Vem vet vad de pratade om efteråt? Han kanske gav henne massa beröm men det togs inte med.

Tycker ändå att DZ är mer intressant att följa.
Han verkar inte ha det så himla lätt. Jag förstår absolut att han är bitter på sin pappa, tycker inte alls det är konstigt. Det var inte bara en skilsmässa, RZ lämnade ju hela deras gemensamma liv, med gården och verksamheten.
DZ hade helt rätt i att skälla ut sin hästskötare eftersom hon inte hade skött sina arbetsuppgifter, men det var säkert en del nerver också.

Och ang PA, alla som håller på med hästar vet att det är stora djur som felhanterade lätt kan bli farliga. Behöver jag säga mer?

Snarare så är det att många vet att nästan inget på TV är hela sanningen, allt är mer eller mindre tillrättalagt, utvalt, klippt, vinklat. Däremot är det att gå väl långt att säga att dokumentärer är fiktion, har någon ens påstått det?

Tror du att det finns hela sanningen om nånting, en objektiv bild av den sociala verkligheten?

Om det inte är sant, så är det väl fiktion? Vad annars?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
590
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka