"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Jag kan inte annat än hålla med dig. Tycker att människan framstår som en stroppig typ rent generellt, men jag kan inte se att hon gör någonting fel mot sina barn.

Källkritik är inte att misstro och misstänkliggöra allt man ser. Källkrltik är att värdera den källa man har informationen från. Att påstå att en dokumentärproduktion för SVT skulle vara så ohederlig som du är inne på i dina inlägg är bara fånigt.

Självklart har de varken filmat Charlotte när hon just fått ett dödsbud men klippt in det så att det ser ut som besvikelse över en avbruten tävling - eller filmat henne go och gla timme ut och timme in och sedan enbart visat de få gånger då hon visar andra sidor. Så jobbar inte seriösa produktioner och det här är en sådan.

(OBS jag har inga synpunkter på scenen med Charlotte och dottern. Bara på ditt sätt att dra överdrivna slutsatser.)
Du tar mitt uttalande ur sitt sammanhang, det är en del av en längre replikväxling om hur det kan gå till vid produktioner och inte ett påstående om hur det har gått till här. Jag har kommit med en hel rad scenarios om vad jag tror kan ha utspelat sig, men just detta är en del av ett annat resonemang. Jag är ledsen att du totalt missförstått mig kapitalt men tyvärr är det för tungrott att i varje inlägg dra med allt tidigare i tråden som lett fram till vad man skriver.

Och här är ett exempel när du drar överdrivna slutsatser om vad jag anser.

Men jag har läst dina inlägg - det var därför jag skrev om dem i plural, för att markera att det inte bara var det citerade som jag menade.

Det är väl självklart att en produktion KAN klippa väldigt vinklat, det behöver väl inte ens sägas? Frågan är väl hur vinklat just Ryttareliten är och där vill jag påstå att det sannolikt inte är särskilt hårdvinklat alls. Att man visar Charlotte som man gör är inte för att framställa henne som en bitch, utan för att visa hennes känsloreaktioner i både med- och motgång. Man får ju faktiskt se när hon jublar och är glad också.

Allt är vinklat, hur skulle det kunna vara något annat? Ovinklat vore att köra några hundra timmar råfilm.

Att vinkla är inget negativt, det är att berätta en historia. Sedan bör den historian spegla verkligheten hyggligt väl och det gör i regel dokumentärer som är producerade för SVT.

Fast det är ju det jag menar är vinklat... Jag är 100 säker på att dom vinklat Charlotte till att framstå som en överlägsen snobb.. varför ens ta med i programmet att hennes pappa är grundare av Claes Ohlson? Varför inte tex nämna att Lisens familj har miljoner bakom sig och att hon är kompis med kungafamiljen? Hon kunde köpt Grevlunda tio ggr om UTAN att ha sålt Casanova som förövrig hon betalade i runda slängar en halv mille för som unghäst! Varför skämtsamt klippa in att Peder passar in med ponnyerna när Charlotte precis har schasat iväg dom? Och många liknande småsaker...

Den historia hela serien verkar berätta handlar ju för övrigt om känslor, inte bara Charlottes utan även de andra ryttarnas. Om man beslutar sig för att berätta om känslor, vinkla på känslor, är det självklart att man väljer bort saker som när Charlotte sitter och tar en pepsi med en kollega och pratar om att hon inte hann tvätta håret i morse.

Clas Ohlson var en Åh fan, det visste jag inte för mig. Och förmodligen för många andra också, som inte är insatta i den delen av hästsvärlden. Dokumentären är inte gjord för andra tävlingsryttare utan för en bredare publik. Han sponsrar henne ju dessutom, det är klart att det är intressant att hennes sponsor och pappa grundat ett så känt företag.

Vem Lisens kompisar är, däremot, har inget med hennes ridning att göra. Jag kan inte se något sammanhang där det skulle vara relevant annat än som kändisskvaller.

Du kan ta upp tusen detaljer som du tycker borde vara med. Men så är det ju alltid. Det innebär inte att produktionen är hårdvinklad.

Jag är ledsen men utifrån ditt inlägg så fick jag intrycket att du totalt missat vad jag skrivit tidigare.

Nu tror jag för all del att du har för höga tankar om SVT, de vinklar friskt och förmodligen ganska hårt, däremot tror jag inte att de medvetet skulle utnyttjat någon filmsekvens utifrån ett dödsfall osmakligt. Den här produktione tror jag all del att de inte gjort själv engång utan den är som så många nadra inköpt och jag tvivlar på att de granskat allt källmaterial innan de valt att sända.

Senast ändrad:

Jag pratar om hur dom väljer att vinkla olika personer.. varifrån tror du Lisen som typ 20 åring fick en halv miljon ifrån om inte hennes föräldrar? Varför är det mer intressant att veta att Charlottes pappa sponsrar henne med hästar?

kl
Jag kan inte ha sett samma program som er. Jag tycker både Charlotte och Daniel framstår som mänskliga och varma, som bryr sig om sina hästar och medmänniskor.

De som jag tycker framställs på bästa sätt är Rasmus och framförallt Peder:love:

Är det någon som vet var Rasmus kommer ifrån?

En till fundering de visar väldigt lite av Alex, han visas i vinjetten men ingenting efter det. Skulle vara intressant at visa mer av honom också och deras syskonrelation.

Det kommer mer om Alex ;) Rasmus är från Danmark! Peder är verkligen så genuint trevlig, däremot har han smittat av sig på Lisen numer.. tycker hon var ganska dryg i början när dom var tillsammans och hon var med honom ute på fälttävlan.. men han fick lära upp henne och har gjort det bra!!

Klart de är men vi har ingen aning om vad som händer här. ALLA kan klippas ihop till nån som bråkar med skn partner och använder sina barn som snuttefilt om man vill med lite rätt musik. Det är så många omständigheter vi inte vet så det är dumt att ens spekulera.

Men hela diskussionen om vad som sker i tv-serien, hur man uppfattar personerna osv, bygger ju med sådan självklarhet just på vad som visas, att jag inte fattar varför det ens behöver diskuteras.

Jag pratar inte om verklighetens Charlotte H-B, utan om tv-seriens, när det gäller de personliga förhållandena, sådana som de visas. Jag tror inte heller att jag pratar om något annat än just tv-serien.

I den tycker jag att relationen till barnen ser lite märklig ut stundtals. Kanske gör den det i verkligheten också, kanske inte. (Mest troligt är väl att alla föräldra-barn-relationer innehåller lite märkligheter, men på olika vis.)

Precis så ser jag också på det! Vi har dom klassiska karaktärerna som i all underhållnings-tv. "Den elaka,rika och självupptagna", "ensamvargen som rider ut alla stormar med bister min" (jag riktigt hör Marlboro rösten här) och så då "helyllefamiljen". Det är bara att klippa bort allt som inte passar in i mallarna:)

KL

Jag blir mörkrädd.
Klart man är otroligt besviken över en sådan misslyckad ritt. Jämför med tex en affärsman som går miste om en stor deal. Dessa ryttare rider inte för att det är kul utan det är deras JOBB. De måste generera pengar och det gör man inte med en häst som bär sig åt inne på banan.
På flera av er i den här tråden verkar det som om att dessa ryttare håller på med någon sorts hobby.
Jag kan säga att jag kan bli nästan precis likadan som CHB på tävlingar och då lever jag definitivt inte på att tävla med hundar och hästar men jag är väldigt fokuserad.
Alla kan inte och vill inte vara mainstream som nöjer sig med lite halvkassa tävlingsresultat då och då.

KL

Jag reagerar på att stämningen i familjen Zetterman är att allt är så...besvärligt. Man får höra att det är tungt och mycket jobb och otacksamt och och man kommer alltid förlora mer än man vinner. Det är dystra miner överallt, jag ser aldrig någon glädje eller lite skratt. Jag menar, de MÅSTE ju inte syssla med det här, man kan ju göra något helt annat också om det negativa överväger så, tänker jag.

Allt är vinklat, hur skulle det kunna vara något annat? Ovinklat vore att köra några hundra timmar råfilm.

Att vinkla är inget negativt, det är att berätta en historia. Sedan bör den historian spegla verkligheten hyggligt väl och det gör i regel dokumentärer som är producerade för SVT.

du verkar ha en otroligt stor tilltro till just svt?
producenten av programmet har ju uttalat sig i intervju att denne inte vet ett enda dugg om ridsport öht, så detta var ett intressant program att producera.

självklart är det som vi diskuterat i den andra tråden, klassat som en dokumentär, men vad en dokumentär är, är rätt brett. faktum kvarstår i detta fall att det helt klart även är ett program där man behöver fånga en publik och det gör man genom att ha en linje utifrån de porträtt man visar. vad sen folk drar för slutsatser på egen hand utifrån det som visas, är ju egentligen det som är det intressanta, och många verkar dra väldigt stora växlar i fråga om att tro att det man ser i TV rutan utifrån sin egen tolkning är sanningen. INGEN har dock påstått att programmet skulle vara HÅRDvinklat vilket det verkar lite som när diskussionerna runt detta kommer igång, att en del tolkar det som att folk säger. Inte alls säger jag.

Havsryttaren:
ja ungefär så, lite hårddraget.
det finns ju öht inte i programmet att visa Peder och Lisen i ngn obekväm oproffessionell situation öht. Om det kommer senare i serien får ni rätta mig på det givetvis!

Senast ändrad:

KL

Jag reagerar på att stämningen i familjen Zetterman är att allt är så...besvärligt. Man får höra att det är tungt och mycket jobb och otacksamt och och man kommer alltid förlora mer än man vinner. Det är dystra miner överallt, jag ser aldrig någon glädje eller lite skratt. Jag menar, de MÅSTE ju inte syssla med det här, man kan ju göra något helt annat också om det negativa överväger så, tänker jag.

Fast familjen Zetterman har ju haft det väldigt tufft, med en riktigt jobbig skilsmässa som splittrat familjen och företaget har haft det väldigt svårt att gå runt.
De kanske fortfarande har det väldigt jobbigt?
Livskris deluxe liksom.

Jag tolkar det som att de ändå brinner för och älskar hästarna och det är det som driver dem att kämpa vidare trots att det är riktigt tungjobbat just nu.
Det kommer ju att ta tid och riktigt hårt slit att vända skutan åt rätt håll.
Det är inte kul, det är knäckande.
Det krävs vilja av stål för att lyckas och det tycker jag är hedervärt att se hur de kämpar.

Imponerande att se att de inte tar den lätta vägen och ger upp.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
909
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka