Ryttare som inte kan hålla galoppen under nedsittning

S

Signorina

Vad gör jag för fel då även den mest skolade hästen efter en period med mig på ryggen tenderar att avbryta galoppen (nedsittning) när den själv känner för det, dvs efter ett halvt varv... Jag upplever det ibland som att det blir jag som ska hitta kraften för att galoppera 600 kg under mig.:confused: :confused:

Sv: Ryttare som inte kan hålla galoppen under nedsittning

Vad gör jag för fel då även den mest skolade hästen efter en period med mig på ryggen tenderar att avbryta galoppen (nedsittning) när den själv känner för det, dvs efter ett halvt varv... Jag upplever det ibland som att det blir jag som ska hitta kraften för att galoppera 600 kg under mig.:confused: :confused:

Då jag ej sett dig rida kan jag ju inte svara vad som är specifikt med just dig men jag kan ge dig de tre främsta anledningarna jag ser hos mina elever när de har samma problem som du har..

1) Handbromsen i. De håller sig fast med hjälp av tygeln.

2) För lång tygel. Detta gör att många hästar blir framtunga och "motorn i bak" slutar fungera.

3) Knipande skänkel. De håller sig fast med hjälp av benen, vilket i sin tur ger ett konstant drivande vilket i sin tur tar bort hästens mottaglighet för en drivande skänkel eftersom skänkeln driver även när den inte ska driva. Med andra ord, hästen blir snabbt immun mot skänkeln efter som den för hästen tappar innebörd.

1 och 3 är uteslutet, nu tror jag själv att det saknas nån magisk höftrörelse,
men hur 17 ska man göra? Tack iaf för problemsökningen!

Jag tror att det kan handla mycket om balans, om ryttaren på något sätt stör hästens balans i galoppen så är det lätt att den bryter av.
Eller om ryttaren glömmer ytterhjälperna självklart.

Håller du om med ytterskänkeln?

Balansen är mer lättstörd i galopp dvs det är lättare att hästen tappar takten och bryter av om ryttaren är i eller kommer i obalans, dvs för långt fram eller för långt bak med vikten, hänger åt sidan eller viker sig, eller sitter emot, dvs hindrar innerbogen tex. med hand eller säte.

Jag ser det här, när man har köpt en stor läromästare.

De galopperar den för sakta o hästen får ingen hjälp via halvhalter att inte ramla framåt.
Den går saktare o saktare o måste drivas för kung o fosterland.

Ha ett mkt bättre utgångstempo så har hästen förutsättningar att kunna galoppera med lätthet.
Sen är små eller stora variationer i tempot en hjälp till att bibehålla bakbensaktiviteten, liksom många fattningar.

Sen är många hästar bekväma o gör inte mer än vad de behöver.
Den ska vara alert o får då oxå beröm.

De galopperar den för sakta o hästen får ingen hjälp via halvhalter att inte ramla framåt.
Den går saktare o saktare o måste drivas för kung o fosterland.

Ha ett mkt bättre utgångstempo så har hästen förutsättningar att kunna galoppera med lätthet.

Glömde det, jag som brukar tjata om det:o . Håller alltså med.

Axel / Flashlight - Mycket möjligt att det är ytterskänkeln som fattas och konstigt nog blir
mina brister mest tydliga på läromästaren. Mera tips på vad man ska tänka på? När är
det lämpligt med halvhalt om man tex försöker galoppera på en 20-meters volt?

En välutbildad häst är "bortskämd" med att få stöd o exakta hjälper av sin ryttare. Den är oxå van vid ett o samma mönster, därför är det oftast svårt att rida en häst som ridits länge av en o samma ryttare.
För att du ska kunna göra en halvhalt( en snabb kram) måste du ha god energi, annars saktar hästen av.
Du kan göra hur många halvhalter som helst på en 20-m volt om det behövs, men man måste veta vad man vill ha ut av dem.
Ta hjälp av din tränare som kan säga till när du får rätt respons av dem.

Säger som axel. En välriden häst lyssnar efter alla signaler och små signaler. Ger du inte rätt signal för galopp eller fortsätt galoppera så gör den inte det. För att den är lydig. Du måste tala om vad du vill -och så som den är van helst. Inte lätt alltid.

Apropå små signaler. Är det en lyhörd häst kanske den uppfattar dig som bromsande om du t ex sitter emot mycket med sätet eller råkar ta ett ledande tag med innertygeln något bakåt istället för bara rätt ut. Innertygeln avbryter galoppen medan yttertygeln reglerar tempot.

Tack, det där med inner och ytter tygel ska jag försöka komma ihåg.
Jag försöker gunga med i galoppryttmen i takt med hästen, men vi kommer i otakt då pålle närmar sig brytningen...hur ska jag tänka för att undvika att det blir jag som sitter emot?

gungar du i fel takt kan hästen tolka det som att du vill ha lägre tempo el trav. sitt rätt upp och ned bara :idea:

Även om en häst är högt och väl skolad går det att skola om den till just "den aktuella" ryttaren, om ryttaren i fråga själv är skolad nog och inte osäker på vad just h*n vill. Man måste veta exakt vad det är man vill få ut av hästen för att hästen ska "förstå" exakt. Tror att hästen kan undra lite vad du vill om du själv inte är säker på vad du håller på med, oavsett om du är duktig eller inte.

För övrigt tycker jag att det låter som om hästen inte går framför skänkeln. Är hästen det, är det bara för ryttaren att "följa med", d v s inte behöva sitta och tänka på att röra bäckenet si eller så, utan "bara" assistera hästen med de vikt, skänkel och tygelhjälper som behövs för riktning, övningar, form o s v.

Antagligen har du inte bakbenen med hästen, välutbildade hästar är vana vid att ryttarna gör små små halvhalter hela tiden för att hästarna ska behålla bärighet och formen, om du inte tar halvhalter i galoppen blir bakbenen längre och längre bak och till sist blir det trav. Gör lite öka o samla också, men dra inte i tyglarna, utan ta det i sittsen, krama lite på tyglarna bara, mest på ytter.

Lancet, du har genomskådat mig, Tack så mycket för dina tips!
Jag kan nog konstatera att en läromästare har både för o nackdelar, plus att man får höra "att man inte behöver kämpa då man har tillgång
till en häst som redan kan allt". :confused: :o

Va bra att du kunde få lite tips =)
Haha, nej det är verkligen inte lätt att rida välutbildade hästar eftersom de är så präglade på sin ryttare.

Lycka till, och så får du berätta hur det går sen ju!

Hej alla,

Visst blev det en klar förbättring med mera ytterskänkel, jag kan tvinga pålle att hålla igång men han känns inte speciellt nöjd, tvärtom rent arg:eek:
Jag har läst de senaste galopp-relaterade trådarna
och nu tror jag kanske att jag sitter för mycket "rakt över hästen", kan ni ge mig ett hum om hur mycket man ska belasta hästens insida när man rider både på volt resp.långsidan. Läste också
att man kan blockera det inrebakbenets rörelse, vad betyder det rent praktiskt i sitsfel? Tack för alla
tips:bow:

putt putt :angel:

Dina höfter ska följa hästens rörelser, alltså kommer du att få skjuta fram inner höft litegrand. På så sätt kommer hästen att få balansen på innersidan, och får inte sin bakdel blockerad. Om din innerhöft är för långt tillbakadragen, kommer du att stoppa upp hästens innerbak.

Tittar du ner? Jättevanligt fel, för man förlorar framåttänket. Rid på i ett friskt tempo från början, och när du känner att du har hittat balansen och rytmen, kan du ta tillbaka lite. På en välriden häst betyder det oftaast att räta upp sig ett steg, för att sedan falla tillbaka i rytmen igen. Slappna av och följ hästens rörelser!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 278
Senast: lirco11
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 606
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 048
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar