ryttar förening / ridskola

V

vickis-pajala

en tanke slog mig

i fall man driver en ryttar förening eller ridskola räknas man då som företag :confused: eller ekonomiskförening eller vad

vad har man för upplysnings rättighetar när man driver en ryttarförning gällande priser mm

Sv: ryttar förening / ridskola

Som privatperson kan du inte "driva" en förening. En ideell förening eller klubb är just en förening som består av ett antal medlemmar som i sin tur väljer en styrelse. En ekonomisk förening består också av ett antal medlemmar och en vald styrelse. Den stora skillnaden är att en ideell förening inte har något vinstsyfte, vilket en ekonomisk förening har.

Är du privatperson och vill driva t ex en ridskola får du göra det i privat regi (även om du förstås kan ha ett samarbetsavtal med en befintlig förening). Som när det gäller alla typer av företag måste du registrera firman, och du väljer själv om du vill driva företaget som enskild firma eller aktiebolag (är ni flera personer kan det även vara aktuellt med handelsbolag eller kommanditbolag). Dock måste du följa de bestämmelser som gäller för respektive typ av företag. Aktiebolag har t ex fler regler och hårdare krav på redovisning än vad en enskild firma har.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 072
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur...
2
Svar
22
· Visningar
3 445
Senast: Pratsch
·
Anläggning Hur vanligt är det att en styrelse lägger allt beslutsmandat i händerna på en verksamhetschef. Styrelsen har alltså släppt beslutmandat...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama