Ryska Arabhingstar?!

fuzeta

Trådstartare
Hej!
jag funderar på att betäcka mitt sto, en korsning på arab/halvblod.
Och jag har alltid tyckt om araber, och har hört från andra vänner att ryska araber är väldigt fina! Men samtidigt så kan jag inte direkt se skillnad på ryska araber och t.ex spanska araber? Eller för den delen polska eller egyptiska heller! Vad är det som skiljer varje "lands arab" (kom inte på ett bättre ord att kalla det!) åt? Vad är det som man kan se att "AHA det där är en hel rysk!" eller" Det där är defenitivt en hel spansk arab!" ???Vilken av dessa är mest eftertraktade och vad kostar igentligen var och en för sig, bara på ett ungefär alltså, tänker om kanske den ena anses vara finare än den andra?!
I alla fall tillbaka till mitt lilla sto och hennes betäckning!:d
Har vi några ryska (helst hel ryska) aranhingstar i sverige?
Och hur mycket ligger språng avg. på på dem?!
Jätte tacksam för svar!!
:bump:

Sv: Ryska Arabhingstar?!

Vad som är "bäst/finast" beror på vem du frågar. ;) Det har alltså att göra med personlig smak och det är inte så att något genrellt anses "bättre" än det andra.

Hur pass dyra hingstarna är har mer att göra med individen och hans eventuella meriter. Ryska hingstar är inte vanliga i Sverige, det finns ett par stycken bara. Pamir hos Ingrid Kindh t ex. Däremot finns en del på semin från utlandet givetvis.

Här är en tråd om de olika ländernas "typer" med lite bildexempel: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=719617

Senast ändrad:

Haha jo jag kan ju tänka mig att det är en personlig uppfattning, men jag tänkte mer på kanske marioteten? :) Vad syns mest på utsällningar osv? ojj så det finns inte så mycket ryskt i sverige? :( är det efter traktade då kanske eller vill folk helt enkelt inte ha ryska blodslinjer? Jag ska se om jag kan få tag på Ingrid Kindh så får vi se om det blir lite ryskt till nästa vår! ;)

I Sverige skulle jag tro att blandade blodslinjer är absolut vanligast följt av helpolskt. Det ser ungefär likadant ut på utställningarna.

Riktigt bra hästar av toppklass är det oftast efterfrågan på även om det till viss del är olika människor som är intresserade av olika blodslinjer till olika saker. Genrellt är inte priserna på araber så höga i övrigt, oavsett blodslinjer.

Cleese här på Bukefalos är intresserad av ryska blodslinjer och har använt utländska hingstar (Gomel, Piligrim) via semin. Hon kanske tittar in i tråden senare.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 874
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 318
Senast: ginnies
·
Avel Drömmer lite om en arab, gärna ett långbent sto med bläs och 4 vita ben :love: Fux eller mörkt mörkt brun :d (nej färgen är inte viktig...
2
Svar
28
· Visningar
5 544
Senast: Adiqa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka