Rymmande Ponny! Hjälp!

M

Mandiiz

Ja suck så här är de , vi bor alldels vid riksvägen och har en häst och tre ponnyer i vårt lilla stall.
Nu är de så här att min lilla dam köpt från ridskola har en förmåga att "spränga" tråden. Vet inte vad jag ska göra för att hålla henne inne!
Försökt med starka agregat med mera.
Har slut på ideer nu , så om någon har nått nytt att komma med så snälla hjälp mig :( Vill inte göra mig av med henne , trivs så bra ihop med henne .
Men de sägs ju att haflinger är för smarta för sig själva suck..

Sv: Rymmande Ponny! Hjälp!

en shettis vid ett stall som jag förr red i, hade galler runt hela hagen, hon kom inte ut! :idea: hennes hage var dock ganska liten

Kanske vore en idee , vet inte riktigt vad man ska göra.
Älskar ju henne mer än något annat och precis kommit igång med ridningen!
så vill verkligen inte göra mig av med henne direkt !

Vad har du för tråd? Vanlig ståltråd borde den ju inte kunna "spränga"?

Haha, jag har precis samma problem med min haflinger. Han rymmer JÄMT från hagen. Stallägaren börjar bli galen... :D:D

Antar att din inte heller är så värst känslig för elstötarna?

Varför rymmer hästen?

Det är väl det första du ska fråga dig?
För lite mat?
Elak hagkompis?
Tråkigt?

jaa, ussh nej kämpa för henne om du tkr om henne, har ni bara tråd? vi har staker plus tråd i tre av hagarna här :)

Hur ser nuvarande staket ut? Vilken typ av tråd, hur många trådar, vilka stolp etc.

Har man rejäla stolp, väl sträckta trådar av bra kvalitet samt ordentligt mad ström är det rätt svårt för en häst att spränga igenom. Sen gäller det ju att staketet syns bra också, de ska liksom inte ens komma på tanken att gå igenom.

Och sen kan man ju alltid göra så att man har som en hage i hagen, så om hon rymmer från den första är hon inte lös för det?

vet tyvär inte så mycket annat, min håller sig inne utan el om han har gott om yta, kompisar och mat!

Jag har själv en haflinger som sprängt tråden lite då och då. Egentligen gör han bara det om man lämnar honom ensam. Har du inte ström i tråden? Ibland verkar dom ju strunta blankt i om det är ström i eller ej...
Trästaket kan ju vara en lösning, men det är kanske lite för jobbigt att bygga.

JÄRN TRÅD eller ELREP (minst 5mm) i elbanden brukar ledaran gå av.
Gärna 3 trådar så är det svårt att komma imellan
Kolla så där verkligen är ström överallt
Kolla jordningen av agregatet.

Har hästen mycket päls/täcke skyddar detta mot strömen.

har nu kanske inte med tråden att göra....men i mitt stall så finns det en häst som står och lutar huvudet mot eltråden, japps det är ström i. han har helt enkelt så mycket päls att han inte känner elen

Fy, rymmande hästar är inte kul. Varken för den som äger dem eller för dem som ska rida förbi rymlingen (min förra häst fick en spark av rymling från ett närliggande stall medans min medryttare satt på).

Trästaket med el innanför är ett förslag. Täta stolpar, och så gärna bra med el också. Någon tipsade om att man kan svampa hästen så att den blir lite blöt ifall den är okänslig för el.

Men det är rejält dyrt att ha rymmande häst :crazy:

Vi har tre trådar. Hon går ensam för att vi vill inte släppa ihop henne med vallackarna p.g.a att hon är väldigt brunstig just nu.
Detta problem har pågått ända sen jag köpte henne och då gick hon i en stor flock , sen hemma hos min pappa gick hon med ett annat sto och nu går hon ensam flyttade henne för två veckor sedan.
Vi har rejäla stolpar och en hage på cirka 200 meter i omkrets med de starkaste agregatet som man får ha för häst.
Hon får mat tre gånger daligen ute och de verkar inte hjälpa.
Hon är totalt okänslig för ström skiter totalt i de , sommar som vinter.
De är väldigt konstigt eller de kanske är en fix ide.
Har funderat på trästaket. men de är så dyrt bara :(
Vi har järntrå & vanlig stängselrep med!
Vet inte snart vad jag ska göra längre :(

Några tips.

Grundregel ett:
Håll inte på och rör om i "flockarna" utan skapa kontinuitet. Oavsett om hon är brunstig eller inte. Jag skulle aldrig ha ETT sto med 3 valacker, däremot en valack med stoet, går oftast utmärkt även om hon brunstar. Ta den lugnaste och snällaste. och sen får de gå ihop alltid, så att det blir lugn och kontinuitet i det hela. Inte så konstigt att hon går igenom om hon helt plötsligt separeras från övriga.

två: hur är hagen med valackerna placerad i förhållande till hennes? vägg i vägg? hur stor - går de utom synhåll för henne eller går över gränsen för vad som känns för långt bort för henne? ytterligare en aspekt. Hon vill inte vara ensam och särskilt kanske inte om hon är brunstig : )

tre: om hästen generellt går igenom oavsett sällskap i hagen, så är en lätt åtgärd på existerande staket följande:
ta plast staket (slanorna man trycker ner i marken - de vita, fördelakterligen då de syns bäst och är hållbara). och "höj" staketet med hjälp av dessa. man använder såna där fästen som man använder till att strypa åt runt sopsäckar och annat med - plastremmarna som låser sig när man stängt dom. blir stadigt och bra. sen drar du en övre tråd från de slanorna och vips har du ett hingst staket. det ska vara högt, minst 1.50 i höjd.

det gör en avsevärd skillnad för hästar som vill gå igenom, att översta ström tråden kommer i höjd med huvudet, för då kan de inte sträcka över halsen och pressa på med bogen, utan strömmen ligger mitt i ansiktet på dem och de kan inte forcera stängslet med bogen.

men som sagt: se över grundorsakerna till varför din häst gör detta, och för mig låter det som att hon rycks ifrån en daglig rutin och ett lugn, samt hästkompisarna.

Vi har rejäla stolpar och en hage på cirka 200 meter i omkrets med de starkaste agregatet som man får ha för häst.

Va ? Vadå får ha till häst ? Finns väl inga lagar och regler om det. Hur starkt aggregat har du egentligen ?

Vi har tre trådar. Hon går ensam för att vi vill inte släppa ihop henne med vallackarna p.g.a att hon är väldigt brunstig just nu.
Detta problem har pågått ända sen jag köpte henne och då gick hon i en stor flock , sen hemma hos min pappa gick hon med ett annat sto och nu går hon ensam flyttade henne för två veckor sedan.
Hon får mat tre gånger daligen ute och de verkar inte hjälpa.
Hon är totalt okänslig för ström skiter totalt i de , sommar som vinter.
De är väldigt konstigt eller de kanske är en fix ide.
Har funderat på trästaket. men de är så dyrt bara :(
Vi har järntrå & vanlig stängselrep med!
Vet inte snart vad jag ska göra längre :(

Har du stackars stoet ensammen får du skylla dej själv!
Normala vallacker ska inte reagera på brunstiga ston .
Ge henne en vän omedelbart ,, stackars liten tjej aldeles ensammen ,
Fyyy på dej!

Hon håller sig inne när de är blött i backen men nu har de frusit igen.
Då går hon ut , sista "flocken" hon gick med blev hon utstött.
Så egentligen tycker man att hon ska vara nöjd att få vara ensam ett tag o ta igen sig. Men icke sa nicke.
Just nu överväger jag att släppa ihop henne med våra två ponny vallackar , men problemet är att de är så dålig ström i staketen så vågar inte just nu för vi bor precis vid stora riksvägen , hagarna ligger alldels intill!
Hon får stå på box när de är minus grader annars är hon ute , och ja alla hagar ligger i rad , men de kan inte hjälpas för vi har inte så mycket mark att släppa dem på . Vi har väl egentligen inget bra ställe att ha häst på men hon är den enda hästen som går ut , de andra gör inte de.

Ja suck vet inte vad jag ska göra .. De som är problemet att hon har skitit i ponnyerna och bara brytt sig om halvblodsvallacken som vi ABSOLUT inte kan släppa ihop med någon oavsätt hur stor hage de är , han är så elak!

Först säger du att ni har det starkaste aggregatet som man får ha för häst, ( trots det inte ens finns en lag som säger det), sen är det plötsligt dålig styrka i stängslet. Har du överhuvudtaget mätt styrkan i stängslet och har du mätt jorden ? Varför vill du inte tala om hur starkt aggregat du har ?

För mig låter det som jordproblem eftersom hästen håller sig inne när det är blött i backen = bättre jord när det är blött. Hur är det jordat ?

Vi har haft samma problem med haflingern i vårat stall. Nu har vi löst det så att ponnyskrället har i princip själv valt både vilken hage (samma storlek på båda) och vilket sällskap han vill ha där. Funkar jättebra! Ponnydamen han gick med tidigare dög uppenbarligen inte och inte hagen heller ;)

Så nu går han med sina två halvblodstjejer och trivs som fisken i vattnet! Nackdelen är då att ponnydamen han gick med får stå ensam. :( Hon går inte ihop med andra ston så nu hoppas vi på att få in valack i stallet som kan tänkas duga som sällskap till henne.

Lycka till och försök få sällskap till henne! Alla hästar borde ha det och speciellt haflinger verkar vara väldans sällskapsjuka!

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar