Rymmande häst!

Z

zandra

Det är så att jag har en häst som är helt besatt av sällskap. Han blir jätte ivrig och nervös när han blir lämnad själv i stallet, och han kan inte stå i hagen själv än några minuter innan han bara mosat sig igenom staketet. Först rymde han bara för att hästkompisen var ute och red, men nu rymmer han även när hans kompisar är med i hagen. Och när han rymmer så kryper han inte eller hoppar över , utan går igenom så att hagen går sönder. Och nu så har ägarna till hagarna och stallet sagt nej till det här , han måste flyttas om han inte slutar snarast. Jag vet inte var ja ska ta mig till, behöver alla tips och hjälpmedel som finns! Har hört talas om något som kallas "antenn" som man gör av ståltråd och sätter på grimman men fattar inte hur man ska fästa den? och tror nästan att de inte är huvudet han använder när han rymmer , tror mer på bena och bogen, men har inte sätt hur han gör riktigt än men vet att hangen är sönder när han är utanför iallafall. Skulle uppsakatta så många svar som möjligt!
 
Sv: Rymmande häst!

Jag gissar att ni har elstängsel, och han inte får värst mycket känning av det nu på vintern.
Jag fick tipset av en kompis ett år jag hade hingstar att jag skulle se till att ha en tråd som bara var jord inför vintern.
Hade fyra trådar och den som var näst längst ner var den som var jordad alltså ingen ström i utan spett ner i backen på många ställen.
Är din häst skodd? Det kan också göra så de stannar kvar.
Jobbigt med en häst som går igenom även när den har sällskap.
Och att den inte gillar att bli lämnad ensam i stallet är en sak som man får träna.
Hade en häst som provade hoppa över boxdörren så fort hon blev ensam i stallet, jag byggde så jag kunde stänga in henne ända upp till taket och det tog tid innan hon lugnade ner sig så hon inte var sjöblöt när hon var inne ensam, korta stunder i början.
 
Sv: Rymmande häst!

stallägaren bör vara ansvarig för att se till att det är tillräckligt med ström. Låter ej som det.
Har den skor?
 
Sv: Rymmande häst!

Det är elstängsel + att det är en planka i mitten runt hela hagen för det är en liten shettis med i hagen som brukar rymma annars. Han verkar inte bry sig om elen i huvud taget, han bryr sig inte ens om man använder spöt på rumpan på han så han är en riktig hårding han, hehe. Har sätt han stått mot staketet med bogen när de vart ström i och käkat av gräset på andra sidan och då hade han inge täcke eller nånting imellan. Hästen är skodd så de verkar inte funka /; så vet inte var ja ska ta mig till
 
Sv: Rymmande häst!

det låter som ni inte har tillräckligt med jordspett, minst 1 per joule, då blir det sprut i elen.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 239
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp