Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation
Var och lyssnade på BB för ett tag sen och då pratade han om ryggsving och böjning i bålen vilket han (om jag förstod det rätt) menade egentligen inte var böjning i sidled utan snarare rotation av bröstkorgen.
Så till min fråga -hur roterar egentligen bröstkorgen och vad sker i vilken fas i steget? När hästen lyfter tex HB så sänks ju höger sidas bäckene (framåt-nedåt) - åt vilken håll roterar då bröstkorgen?
Han pratade även om att detta ryggsving skulle hjälpa att lyfta det diagonala frambenet - hur går det till? Jag förstår principen men vill veta mer exakt hur bröstkorgen roterar, vilken sida som sänks etc! Och gäller detta diagonala "sving" i alla gångarter? I trav är det ju lätt att förstå men ryttarna red ffa i skritt och det var då BB pratade om detta.
Hallojsan alla
jag vill gärna inte tillskrivas att jag sagt saker som jag inte sagt ( varför denna dejja vu ...
)
En häst har tre naturliga rörelser i ryggen.
Men
hur den arbetas påverkar vilka av de tre som dominerar - en häst med låst rygg har tex bara bara en rörlese - de andra två är blockerade.
Så man kan dra helt fel slutsats om man tittar på en häst, och tror att just det den gör där och då är optimalt
Hästens ryggrörelser är olika beroende på gångart och beroende på
hur den arbetar bakifårn eller inte
En häst med bristande aktivitet bakifrån kommer då att röra sig på ett sätt - en häst med låst rygg ett annat, medan en med ryggverksamhet på ett annat
Alla tränare har sin bild av hur rätt ska se ut - ofast ebroende på hur deras egna hästar rör dig
Men om man skall titta på det ur ett neutralt fysislogisk perspektiv - dvs hur rör sig hästen på ett mest hälsosamt sätt - så skall den röra sig i alla tre plan
Att gå innebär att ta sig fram med HELA kroppen. - inte bara benen.
Om vi börjar i fasen när hästens högra bak lämnar marken så kommer psoas och den reciproka apparaten att börja vinkla ihop benet. sedan kan flera saker ske beroende på avsaknad av spänning - eller på närvaron av spänning i ryggmuslkulaturen, samt hur mycket hästen "tar i" med hela kroppen . Liksom också vi antinegn går och hasa i tofflorna eller rör oss med spänst, så kan okså hästen gå och dra bakbenen i gruset, eller den kan lyfta bakbenen - men inte gå med "hela kroppen" det sista kräver spänst elelr hur - och hur påverkar det kropen att röra sig spänstigt.... Idea: - den blir starkare
De olika psoasmusklerna och de olika magmusklerna (främst de sidliga) är _en del_ av gåendet. Om de inte hindras i sitt jobb - så kommer de skapa en rotatation och en välvning uppåt av ryggen på det bakben som förs framåt.
En annan del av gåendet är de sidliga magmusklerna - de komemr om de är obehindrade föra hela samma sidas bäcken framåt
Välvningen uppåt i ryggen (=dorsal flexion) - är det som kallas SWING,orsakas av psoas och agmuskelr i samarbete
Swing är ett mycket missuppfattat begrepp, man kan inte tala om swing om man inte ser en växelverkan mellan välvas uppåt och välvas nedåt ( ryggen kommer ofrånkomligen bli mer sänkt i det moment osm bakbenet är längts bakom kroppen)
Den axiala rotationen är en annan ryggrörelse som på en häst med låst rygg stannar i att bäckenet vickar. men hos en häst med mindre låst rygg gör att hela länden ser ut att rulla från sida till sida.
Problemet i din fråga är att bakdelen rör sig på ett sätt - vilket måste stabiliseras av motrörelse längre fram. Hästen rör sig altså inte som en helhet utan som två - särskilt i trav, men även i skritt.
Se på en bild på en löpare så skall du se att när högerbenet går fram så går vänster axeln också fram - om detta inte skedde hos häst så skulle framdelen börja vingla - man kan se det i olika varianter i misslyckade passager och piaffer framifrån - antingen börjar hästen ställa frambenen på samma linje, eller så börjar den bredda fram
I trav så gör häste alltså en sak fram - och en motsatt sak bak,om den gör rätt. Men den kan också låsa båda sidor samtidigt av olika skäl och tar sig fram i mer eller mindre uttalad balanstrav där benen "trampar vatten" och minimalt med ryggrörelser syns
Så som du märker är detta väldigt komplext och kräver en hel bok
Dessutom är det väldigt infekterat och ingen vill höra att de som de gillar inte är optimalt.
Jag skulle också säga att det är svårt att engagera hästens bakben och därmed rygg i skritt - och då kommer den inte lyfta sin bäckenhalva och sin rygghalva, och ryggen förblir sänkt = ingen ryggaktivitet.
Lättare i galopp, men också mycket lättare att förstöra med handen - för ju mer ryggswing ju mer måste hästen få plats att röra sitt huvud framåt nedåt i relation till bäckenvinklingen
Tänk också på att om man skall ha ryggswing så måste hästen orka lyfta ryttaren på den sida lite extra dessutom när det bakbenet är i luften, ofta finns det också hinder i form av motstånd i sadelns konstruktion - som gör att det där aldrig kommer till stånd. det kräver ochså väldigt mycket av ryttaren - för den måste dels vara genosmläpplig i höft och länd ( man talar om ryggswing även hosryttaren - och ofta så är ryttaren den som låser både sitt och hästens swing)
Om du vill vet amer om biomekanik så gå till veterinära källor.
Jag har inte sett någon tränare som inte väljder ut de russin som denne tycker bekräftar dennes egen metod, de russin som inte bekräftar hur de själva rider - anser folk är fel. det är för känsligt detta med ridning.
Jag villa bara definiera vad ryggswing är
Rotation är den axiala rotationen
sedan finns det en sidböjande rörelse som känns tydligt i skritt - som är ensidig i galopp, den finsn i trav - men den är väldigt mycket mindre. helt utan så hindras bakben - och därmed ryggsving
En sak till - när hästen visas vid hand för typ en ET så rör den sig ju i bästa fall neutralt. Vill vi träna den för att orka svårare Dressyr så för rörelsen en annan profil - liksom ytterligare en annan om vi misslyckas med att förstå hur den skall arbeta för att bli starkare