Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att en häst som vickar tar för korta kliv med raka ben.
Den har för lågt tempo för att få plats under sig utan att kliva på framfötterna.
Nej, men om hästen är markbunden- ej kommer upp från marken- utan schwung är risken mer överhängande att hästen lär sig ett udda rörelsemönster- den tappar grundtraven. Den hinner då inte lyfta fram o trampa under sig, utan som mest hov vid hov eller slår i skor som obalanserade unghästar.
Oengagerade bakben brukar leda till vickande- i trav.
Få den till arbete o vickandet avtar- går över ryggen.
I det fallet blir det ju rätt tänkt. Att takten i första hand måste bli ren.Haha kanske har man en fördel på så vis när hästen hade tappat "grundtraven" för länge sen!
Ponnytripp bak alt. vaggande med låst rygg och normala kliv fram = det kunde bara bli bättre!
I DET läget tycker iaf jag det är lättare att ta det pö om pö - först koncentrera sig på takt och att bakbenen ska börja ta för sig mer och mer, få mer harmoni mellan fram- och bakdel, SEN när traven överlag börjar bli bättre i det markbundna upplever jag att det är lättare att få till lite schwung också!
En häst som har ont i ryggen vickar på rumpan från sida till sida - den har bara den ryggrörelsen kvar
Den kan också röra sig så om sadeln är för rak och eller trycker för långt bak/ hårt på länden
Jag utgår ju från mina med en mkt disktinkt takt- som jag måste kunna rubba emellanåt.