Ryggont hos travare!

TS : jag hade valt att avliva hästen för dens bästa och det du utöver det ang egna möjligheter etc uttrycker att det känns överkurs ang utredningar etc utifrån hästens historik och att du själv inte har så mycket driv /lust/ekonomi osv.

Det kostar pengar att avliva hästen också . Det går inte att komma ifrån .
Det är oavsett val din skyldighet lagmässigt att endera utreda hästen vidare med veterinär eller att välja avsluta om djuret har ont /lider .

Senast ändrad:
Hej på er!

Jag har ett travarsto på 10 år som har varit i min ägo i ca 1 1/2 år. Hästen i fråga har jag känt sedan 4 år tillbaka och under all denna tiden har hon haft ont i ryggen. Alltså under sin tid som travhäst. Hon har fått vila en längre tid och anpassa sig till en lugnare livsstil samt att vila upp ryggen. Vi har även sakta försökt bygga upp hennes rygg samt övriga kroppen (springer ojämt och är allmänt öm, stel och spänd i hela kroppen enligt mig och veterinär) men hon har fortfarande ont.

Mitt dilemma är då följande: Veterinär och stallägare tycker att jag borde ta bort henne så att hon slipper gå runt och ha ont. Självfallet vill jag inte att min vän ska lida, men det gör ont i hjärtat att behöva avsluta hennes liv redan. Med deltidsjobb och undanlagda pengar för min drömresa till USA så tror jag inte att jag har råd att ta henne till klinik. Som travare så täcker heller försäkringen ingenting.

Är det någon här som gjort en ryggundersökning på sin häst på klinik? Vad behövdes göras? Framför allt- vad kostade det? Jag skulle gärna vilja ha ett hum om vad det skulle kunna gå på.
Blev er häst helt återställd efter behandling?

Tack på förhand!

Mvh En velande och sorgsen hästälskande människa :cry:

I måndags tog jag bort min travare, "rygghäst". Jag är så oerhört glad över att ha haft henne i mitt liv, men det har varit väldigt mycket pyssel, och ändå har hon aldrig blivit 100 % bra. Massage, liniment, ET, bot-täcken på och av, hältutredningar, anpassad träning, tillskott, ständig oro osv osv. Men, hon har för det mesta varit pigg som attans och bortsett från sista tiden i fin form.

Sen vet jag hur det är att försöka resonera med veterinärer (och många andra också för den delen)
när man har en travare med en massa reservationer. Jag har VERKLIGEN fått stå på mig för att "få" göra ordentliga utredningar, eftersom de har tyckt att det varit helt onödigt att lägga pengar på. När jag velat röntga har de alltid försökt övertala mig att inte göra det osv.

Det var en liten parentes - jag vill mest säga att, du har ju redan svårt att ha råd med en utredning, och det låter tyvärr som att du kan ha många sådana att vänta med din häst. :(
Skulle du trots allt ha råd måste det inte vara helt hopplöst, det kan absolut hända att det går att utreda och rehabilitera din häst. Trav är ju för all del ofta den sämsta gångarten för en häst med ryggproblem. Men, en ordentlig koll behövs. Eller det tråkigare alternativet :( - om det nu är så att den har ont även när den går i hagen, det vet kanske den som ser henne dagligen bäst?

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 746
Senast: Aliide
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 074
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama