Ryggont hos travare!

Ronjiislove

Trådstartare
Hej på er!

Jag har ett travarsto på 10 år som har varit i min ägo i ca 1 1/2 år. Hästen i fråga har jag känt sedan 4 år tillbaka och under all denna tiden har hon haft ont i ryggen. Alltså under sin tid som travhäst. Hon har fått vila en längre tid och anpassa sig till en lugnare livsstil samt att vila upp ryggen. Vi har även sakta försökt bygga upp hennes rygg samt övriga kroppen (springer ojämt och är allmänt öm, stel och spänd i hela kroppen enligt mig och veterinär) men hon har fortfarande ont.

Mitt dilemma är då följande: Veterinär och stallägare tycker att jag borde ta bort henne så att hon slipper gå runt och ha ont. Självfallet vill jag inte att min vän ska lida, men det gör ont i hjärtat att behöva avsluta hennes liv redan. Med deltidsjobb och undanlagda pengar för min drömresa till USA så tror jag inte att jag har råd att ta henne till klinik. Som travare så täcker heller försäkringen ingenting.

Är det någon här som gjort en ryggundersökning på sin häst på klinik? Vad behövdes göras? Framför allt- vad kostade det? Jag skulle gärna vilja ha ett hum om vad det skulle kunna gå på.
Blev er häst helt återställd efter behandling?

Tack på förhand!

Mvh En velande och sorgsen hästälskande människa :cry:

Hej på er!

Jag har ett travarsto på 10 år som har varit i min ägo i ca 1 1/2 år. Hästen i fråga har jag känt sedan 4 år tillbaka och under all denna tiden har hon haft ont i ryggen. Alltså under sin tid som travhäst. Hon har fått vila en längre tid och anpassa sig till en lugnare livsstil samt att vila upp ryggen. Vi har även sakta försökt bygga upp hennes rygg samt övriga kroppen (springer ojämt och är allmänt öm, stel och spänd i hela kroppen enligt mig och veterinär) men hon har fortfarande ont.

Mitt dilemma är då följande: Veterinär och stallägare tycker att jag borde ta bort henne så att hon slipper gå runt och ha ont. Självfallet vill jag inte att min vän ska lida, men det gör ont i hjärtat att behöva avsluta hennes liv redan. Med deltidsjobb och undanlagda pengar för min drömresa till USA så tror jag inte att jag har råd att ta henne till klinik. Som travare så täcker heller försäkringen ingenting.

Är det någon här som gjort en ryggundersökning på sin häst på klinik? Vad behövdes göras? Framför allt- vad kostade det? Jag skulle gärna vilja ha ett hum om vad det skulle kunna gå på.
Blev er häst helt återställd efter behandling?

Tack på förhand!

Mvh En velande och sorgsen hästälskande människa :cry:

Det är svårt för andra att råda dig hur du ska göra med din häst men jag tycker att du ska lyssna på din veterinär. Om hästen haft ont i minst 4 år redan och inte blir bättre är det inte snällt att låta den fortsätta att ha ont. Du får ta ett beslut om att antingen ringa en klinik och berätta allt och kanske boka en tid eller säga stopp och ta bort hästen.

Har du verkligen råd att ha en häst som bara går och äter då? Det är ju verkligen en dyr hobby, om den inte går att rida.

Självklart ska hästen ha den vård som behövs för att den ska vara smärtfri. Att ta den till klinik och undersöka varför den har ont är steg 1. Jag kan mycket väl föreställa mig att det finns förutsättningar som kommer fram som är avgörande för ett beslut, om man utreder hästen. Och det har ju också din veterinär gett dig en fingervisning om.

Som jag ser det finns bara två val. Ta hästen till klinik eller ta bort den. Rätt omgående om veterinären varit så krass i sitt uttalande.

Jag hade en travare med problemrygg. I hennes fall kom det onda från bakknäna och efter många år och många behandlingar utan att stadigvarande förbättring så fick hon till slut somna in.
Lycka till med din häst, hoppas ni hittar problemet.

Skall väl tilläggas också att hon för ca 3 år sedan blev sprutad i SI-leden. Efter vila och rehab så återgick hon dock till exakt samma träning så problemet återkom relativt snabbt igen.

Det jag VILL göra är att ta in henne till klinik och undersöka/behandla, men pengarna räcker nog inte till just nu. Det är svårt att ringa klinik och fråga vad det kan kosta för det beror ju så himla mycket på vad som behöver göras :confused:
Just nu så går hon i hagen och verkar helnöjd med livet, kommer in och gör lite basic övningar från marken för att hålla sig relativt mjuk. Personligen tycker jag att det är väldigt svårt att ta beslutet när hästen inte känns "klar" med livet ännu om ni förstår jag jag menar. :crazy:

Varför skulle inte försäkringens veterinärvård täcka bara för att det är en travare? Har hon en reservation på ryggen?

Skall väl tilläggas också att hon för ca 3 år sedan blev sprutad i SI-leden. Efter vila och rehab så återgick hon dock till exakt samma träning så problemet återkom relativt snabbt igen.

Det jag VILL göra är att ta in henne till klinik och undersöka/behandla, men pengarna räcker nog inte till just nu. Det är svårt att ringa klinik och fråga vad det kan kosta för det beror ju så himla mycket på vad som behöver göras :confused:
Just nu så går hon i hagen och verkar helnöjd med livet, kommer in och gör lite basic övningar från marken för att hålla sig relativt mjuk. Personligen tycker jag att det är väldigt svårt att ta beslutet när hästen inte känns "klar" med livet ännu om ni förstår jag jag menar. :crazy:

Om hon inte har ont när hon går i hagen utan ser glad ut, kan du tänka dig att bara ha henne som sällskapshäst, dvs ingen ridning el dyl?

Om hon inte har ont när hon går i hagen utan ser glad ut, kan du tänka dig att bara ha henne som sällskapshäst, dvs ingen ridning el dyl?
Tanken var att hon skulle bli min ridhäst men det ser inte jätteljust ut just nu. Jag hade utan tvekan haft kvar henne som sällskapshäst om jag hade kunnat! Problemet är att jag har en gammeltant på 27 år som rids lite då och då för att hållas igång men annars är hon pensionär.
Så just nu har jag två hästar varav ingen kan nyttjas ordentligt och jag har verkligen inte råd att ha båda dem PLUS en ridbar häst, hehe. :o

Tanken var att hon skulle bli min ridhäst men det ser inte jätteljust ut just nu. Jag hade utan tvekan haft kvar henne som sällskapshäst om jag hade kunnat! Problemet är att jag har en gammeltant på 27 år som rids lite då och då för att hållas igång men annars är hon pensionär.
Så just nu har jag två hästar varav ingen kan nyttjas ordentligt och jag har verkligen inte råd att ha båda dem PLUS en ridbar häst, hehe. :o
Rent krasst så lär hon ju inte blir ridbar utan utredning, så ska du inte göra någon utredning och ev. behandling så lär hon inte heller bli ridbar (troligtvis). Så vill du ha en ridhäst har du väll tre alternativ 1. utreda och behandla henne 2. utreda, och om det visar på skada som hon inta kan återhämta sig från; avliva och köpa annan ridhäst 3. avliva den gamla och köp en ridhäst och ha kvar den skadade som sällskap.
Jag tycker personligen inte att man ska låta en skadad häst som man "tror" inte har ont gå utan utredning, och bevisat inte har ont av att gå i hagen.
Rent krasst "slösar" du ju pengar på henne när du betalar hennes kostnader varje månad utan att veta om hon kan bli bra eller ej. Om du har henne utan att rida i 5 år tex. så är det pengar som hade räckt långt i form av behandling för att få henne bra och bli en ridhäst alt. kunnat läggas på en ridbar häst.

Helt krasst så hade jag tagit bort hästen. Har själv haft häst med SI-ledsproblematik (artros) och det är en lurig kroppsdel att rehabiltera. Hela hästen motor sitter liksom i den delen av kroppen så den belastas i vartenda steg hästen tar. Jag behandlade och rehabtränade min i 1 års tid innan jag gav upp och tog bort honom.
Min nuvarande häst har också en ryggdiagnos (spondylos). Hon fick diagnosen för lite mer än två år sedan och behandlades då i två omgångar och fick sedan en långsam rehab med mycket träning från marken till att börja med. Hon fungerar numera alldeles utmärkt som ridhäst med ett klokt träningsupplägg.

Vissa saker har en bättre prognos än andra men pengar krävs oavsett. Ingen av mina hästar har haft några reservationer i försäkringen men det kostar ändå.

Fattar inte vad det är som är så himla svårt?!
Du har pengar som du hellre vill lägga på en resa, hästen har haft ont i minst 4 år men du vet inte om du råd att ta den till klinik?!
Blir upprörd över att det finns pengar till att resa men att hästen får istället ha ont för du inte kan ta ett beslut att antingen kolla upp den eller avliva den. :crazy::mad:

Jag ser bara två alternativ: Ta den till klinik och skippa semestern eller ta bort den. Jag tycker det låter vedervärdigt om hästen haft ont i flera års tid :( Det är givetvis inget lätt beslut att ta bort sin vän men det är ett ansvar man måste ta när den dagen kommer.

Säger som alla andra, utred på klinik och räkna med att det kan kosta allt mellan 10 000 och omkr. 60 000 i slutänden samt att slutresultatet ändå kan bli avlivning.
Eller ta rådet från din veterinär som ändå är utbildad och erfaren och som anser att hästen lider och förtjänar att avsluta sitt liv på ett värdigt sätt.

Vad har nuvarande veterinär gjort för behandling? Vad kan en klinik veterinär göra som inte nuvarande veterinär gjort?

Antar att den vet du har använt dej av har kollat med portabel UL eller röntgen, kräks annars på att låta ett djur ha ont i 1,5 år utan att gjort något mer.

Jag hade en travare. Som knappt hade gått på travet, tror hon hade startat två gånger som tvååring, men hade sen dess enbart varit ridhäst. Vi var så naiva när vi köpte den, så vi gjorde enbart en gårdsbesiktning av hästen, och varken röntgade eller tog blodprov. Det kostade oss, kan jag säga. Dag två hos mig (uppsuttet alltså) stod hästen (som under provridningarna varit en otroligt snäll och trevlig häst att rida på) mer på två ben än fyra. Det eskalerade för varje dag som gick. Gamla ägaren kom ut och red och hästen var om möjligt ännu värre.

Vi tog ut veterinär och kollade igenom hela hästen igen. Då hade den extremt ont i ryggen. Sattes på behandling, tog ut equiterapeut, hästen hade rehabträning, provade med hjälp av proffs ut en sadel som skulle passa, och sen kom vi ungefär så långt i rehaben varje gång så att vi skulle börja galoppera. Då kom problemen igen.

Hästen köptes i oktober. I april året efter (alltså ett halvår efter köpet) tog vi den till klinik när igångsättning nummer tre gått åt pipan. Där konstaterades ganska snabbt att det inte var ryggen som var primärskadan. Hästen hade så ont i alla fyra benen att den totalt snedbelastade ryggen. Veterinärerna på kliniken sa att det var omöjligt att rida sig till en sån skada på sex månader ens om jag hade ridit varenda dag, och då hade hästen vilat/varit under igångsättning i stort sett hela tiden sen jag köpte. Dessutom mindes de mycket väl att säljaren varit där med hästen flera gånger i samma ärende (vilket de envist förnekade även efteråt). Hästen somnade in där och då på kliniken. Ett beslut som säljaren borde tagit många, många år tidigare. På ett sätt ångrar jag djupt att jag ens köpte hästen, men för hästens egen skull var det kanske meningen, den hade nog lätt kunnat bli en vandringspokal om någon hade sålt den vidare som "projekthäst" och aldrig brytt sig om att kolla upp varför den bråkade.

Veterinärerna avrådda starkt till att ha kvar den som sällskap, då psyket på hästen var helt olämpligt för att bara gå i en hage och den var för skadad för allting annat. Den var dessutom extremt dyr i drift om man enbart vill ha en sällskapshäst.

Efter det är jag stenhård. Aldrig en travare igen. Och med tanke på det du beskriver känns avlivning som det enda rätta, för hästen inte minst.

Jag har travhästar själv och vissa av mina hästar hade jag aldrig ens funderat på att göra till ridhäst. Dom har långa ryggar vilket passat bra på travet men som gör dom känsliga för "fel" ridning. Hade någon visat ryggproblem redan på banan hade jag varit väldigt säker på att hästen inte var lämplig som ridhäst.
Hade denna hästen varit min och den redan på banan hade besvär med ryggen, hade jag aldrig ens funderat på att göra ridhäst av den.
I det här fallet tycker jag efter att ha läst TS information att det är ett lätt val. Antingen får hästen gå som den gör idag eller så tar man bort den. Att lägga ut en massa på undersökningar är troligen bara bortkastade pengar och kommer nog också att leda till samma resultat att hästen inte passar för ridning.

Utefter trådstarten - ta bort hästen.

Dels har TS varken råd eller lust med de dyra pengar det är att utreda, och dels tror jag inte att en häst som i fyra år haft ont i ryggen kommer att bli en fungerande normal häst. Även om man får rätsida på problemen - som garanterat sitter i både ben och rygg för dagen, så en rygghäst/knähögt/etc är dels dyr i drift och en massa pyssel. Inte sällan kräver de minutiös träning, kan inte ställas av osv. Dvs dyra i drift, mycket pyssel och man kan tex inte ens om man har råd slänga ut hästen på bete och åka på semester i två veckor och låta hästen stå.

Så utefter trådstarten - ta bort hästen och låt den slippa lida mer.

Utefter trådstarten - ta bort hästen.

Dels har TS varken råd eller lust med de dyra pengar det är att utreda, och dels tror jag inte att en häst som i fyra år haft ont i ryggen kommer att bli en fungerande normal häst. Även om man får rätsida på problemen - som garanterat sitter i både ben och rygg för dagen, så en rygghäst/knähögt/etc är dels dyr i drift och en massa pyssel. Inte sällan kräver de minutiös träning, kan inte ställas av osv. Dvs dyra i drift, mycket pyssel och man kan tex inte ens om man har råd slänga ut hästen på bete och åka på semester i två veckor och låta hästen stå.

Så utefter trådstarten - ta bort hästen och låt den slippa lida mer.

Jag gissar att det är samma tolkning veterinären gjort och gett råd utifrån.

Fast den är knappast helnöjd med livet. Den har ont, vilket även veterinären sagt.

Det är det första jag tror du måste ta in. Hästen har ont hela tiden. 24 h per dygn.

Så du måste ta ett beslut NU. Endera tar du bort hästen snarast, eller så bokar du en tid för utredning det första du gör på måndag morgon. Det är inte okej att ett djur går och har ont.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 746
Senast: Aliide
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 074
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama