Ryggning...

Emmmmma

Trådstartare
Såg att i det nya a:4 programmet så låg ryggningen på medellinjen :crazy:. Fortsatte sen och kollade på de medelsvåraprogrammen och där var det massa ryggningar oxå, så nu finns det väl ingen återvändo, måste lära Babben att rygga (ordentligt)!
Tips??
Jag har gjort halvhjärtade försök, och har även haft hjälp från marken men det GÅR inte. Hon tar ett steg (max) sen tar det tvärstopp. Kan tillägga att hon är jättesvår att få till och backa öerhuvudtaget, typ ut från transporten, om man ska flytta henn etc. Det går men inte frivilligt direkt. Så är det nån som har en bra övning, hur har ni lärt era pållar att rygga??

(om det redan finns massa trådar om ryggning, ber jag så hemskt mkt om ursäkt, jag hittade dom bara inte...)

Sv: Ryggning...

... så nu finns det väl ingen återvändo, måste lära Babben att rygga (ordentligt)!
Tips??
Jag har gjort halvhjärtade försök, och har även haft hjälp från marken men det GÅR inte. Hon tar ett steg (max) sen tar det tvärstopp. Kan tillägga att hon är jättesvår att få till och backa öerhuvudtaget, typ ut från transporten, om man ska flytta henn etc. Det går men inte frivilligt direkt. Så är det nån som har en bra övning, hur har ni lärt era pållar att rygga??

Kanske lite helhjärtade försök!?!? ;)

Börja från marken. Små steg i taget. Beröm mycket!! Knuffa inte hästen - lär in ett kommando istället.

Min ena häst var också jätte svår. Vi tränade först så att det gick lätt från marken. Men inte fungerade det ändå från hästryggen fast jag hade folk som hjälpte till. Bonden där hemma satt upp ensilagballar med "tunnel" i, där red jag in och med en ball framför så fanns det bara en väg ut, bakåt.

Sedan den gången har jag använt mig av den metoden, varför tvinga och bråka när man bara kan sätta fem stora halm ballar och låta hästen hitta vägen ut själv.

Mina hästar kan idag rygga en långsida i ridhuset utan att bli stirriga. De går lugnt och tryggt bakåt, ibland vinglas det lite. Endel säger att det inte är bra för hästen men jag har inte hittat vad som ska vara farligt. Så det är mitt tips, bygg en vägg längs en vägg med en vägg framtill. Och vänta till hästen själv går bakåt. BERÖM

Min häst hade jättesvårt för ryggningar! Tills jag red för en ny tränare inför dressyrryttartesten. Hon såg mig göra en "ryggning" (tveksamma, sneda steg bakåt, en kamp mellan mig och gubben), sen sa hon. "Men du, prova att sätta dig som att du sitter i en ryggning redan." Provade och se, det gick. Mycket lättare! Det var som en helt annan häst.

I början fick jag göra det lite överdrivet, men nu behövs det inte mycket alls. Jag lättar lite i bak i rumpan och för benen något bakåt, och överlivet pyttelite framåt.

Här har du en sån lite överdriven hjälp!
ryggar.jpg

Innan kunde vi få noll, eller en 1 eller 2 på ryggningar, men idag brukar vi oftast få 7or eller tom 8or (fick min första 8 på en ryggning :banana: ) och alltsom oftast med kommentaren "mjukt och villigt".

Träna små snuttar i taget, beröm massor. Det kan bli lite snett i början, men det beror på styrka. Verkade så för oss i alla fall, för ju mer små snuttar jag gjorde, desto rakare blev det och desto längre kunde han/ville han.

Lycka till! :)

helt rätt! hästen måste få utrymme att röra sig bakåt och då hjälper det att ändra sitsen.

påmminer mig själv om att träna mer på ryggning, det är en sån sak som glöms bort.:p

Du kan också lära in ett kommando, t ex "back" från marken som du sedan har med dig upp från ryggen. Det blir onekligen lättare då. När det fungerar med röst- och sitshjälper tar du bort rösten.
Samma som när man lär unghästar att galoppera med ryttare, de kan kommandot från longering redan - "gaaalopp!".

/Från en som också kämpat rätt mkt med sin unghäst i höstas, men nu funkar det skapligt.

Precis så brukar jag också göra, funkar hur bra som helst, även unghästar brukar förstå redan första gången och ta något litet steg bakåt.

Tack för en massa bra tips! Jag har börjat lite med att hon ska backa när jag säger Back!, typ när jag lastar ut henne själv och jag står bakom. Hon har även fattat kommandot när jag står brevid henne, dock inte på ryggen...Men nu ska jag verkligen träna in detta så kanske jag oxå kan få mer en 3:or på ryggningarna....:)

Har ni testat att knacka med knoppen av ett spö på kronranden? Det brukar de flesta hästar tycka är obehagligt och backar.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 679
Senast: LovingLife
·
Samhälle Tänk dig följande scenario. Du är i ditt hem och du blir utsatt för en av de mest förnedrande handlingar som går att genomföra. En annan...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 187
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar