S

Sellan

hur ser era AR-ridna hästars ryggar ut?
Ålder? ras?

givetvis bildbevis UTAN sadel:angel:
 
Sv: ryggar

Här kommer en bild på min ena häst som har urkas rygg, lååång och kroppen är för det mesta i tre delar . Men vi (jag) fick jättemycket beröm av hennes "specialvetrinär" att ryggen är mkt bättre nu än vad den har varit tack vare Ar träning:love: sen kan den definitivt bli bättre men vi är på god väg iallafall:idea: :bump:

Hon är Sv. Halvblod och 16½ (F:90)

5162473.jpg
 
Sv: ryggar



Fatima
* 1984-04-23
e Flyinge Phaeton x
u Astri
ue Astronaut
Dvs. Svenskt halvblod

Riden enligt akademiska tankeprinciper, i lätt träning, beroende på ryggmärgsskadade mattes dagsform, sedan maj 2003.
 
Sv: ryggar

Jo, tack. :bow: Då är jag inte blind. Jag har inte fått analysen på hösilaget än. Hösilagebonden, har kört på hö till sina hästar ända till nyligen och har inte hunnit få analysen själva än.

Förra vintern började jag på lucern och senare på vintern lade jag till soja i stället och fram i april, gömde hovslagaren sojasäcken för mig... :angel:
Så, jo. Jag känner att det är något som inte stämmer just nu. Jag är trött i kroppen, tack vare alla väderomslag, så ridningen är si och så just nu. Och damen är mest framåt, för närvarande... *harkel* Jag ska försöka hitta en transport att låna någon dag i veckan, så jag kan ta oss till ridhus.
På AR-kursen förrförra helgen kändes allt i stort sett pest och pina. Så jag har skrittperiod med ett eller två halvtimmespass per dag för att jag ska orka, med tanke avslappning för närvarande förutom på söndagarna, då stallgänget ridit ut på långtur i skritt och pyttetrav, där underlaget tillåtit.

Hästarna kommer få hö i hagen om förmiddagarna nu och då brukar det bli lite skillnad direkt, eftersom jag ändå inte drar ner på hösilageransonen. Utan hon får så mkt hösilage hon orkar äta, förutom helhavre och mineraler. Men det blir till att peta till lucern, nu också.

/IH :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: ryggar

KL
Varför ville hovis gömma sojasäcken? Jag har ett 17 års sto, som jag ger soja, för hon tenderar att falla ur, och jag gör allt för att hon ska få mer o bättre ryggmuskler.
Varför skulle luzern vara bättre?
 
Sv: ryggar

Hon var i överhull överlag, tack vare att vårgräset började sticka upp i hagarna och var rejält svullen i alla fyra benen, dock speciellt bakbenen där hon enligt tidigare veterinärintyg har svullna senskidor. Soja kan vara lite kinkigare att "dosera" rätt. Foderrådgivare som jag varit på kurser för och även husdjursagronomer har förordat att använda lucern och liknande, i första hand då Soja kan ge otrevliga konsekvenser vid "övergiva".
 
Sv: ryggar

OK, tror jag förstår, men vilka tecken ska man vara obs på, om man nu har köpt en hel säck?
Jag ger 1- 1,5 nävar varannan dag, hästen kanske väger 350 kg. Så fort säcken är slut (varför ska man vara så snål...:o ) får det bli luzern i stället.
 
Sv: ryggar

Det jag "har hört" och försöker hålla utkik efter, är återkommande dålig mage (kolik, lös avföring...) och svullna ben. Och min halvblodsdam ca 550 kg, fick nog 1-2 dl soja/dag "på en höft så där"...

Lucern, brukar inte ge så "fantastiskt" resultat på min dam, utan jag har fått rådet från annan bukefalist att prova Krafft's Rehabfoder. Därför är min nuvarande foderstat; 11-12 kg hösilage (analyserat, det kan nog räknas som fri tillgång eftersom det av inlagt ca 15 kg hösilage under dygnet alltid finns 2-3 kg kvar från frukosthösilaget i boxen. De får frukosten ca klockan 6 och släpps ut vid halv 9), ca 2 kg hö (oanalyserat) vid utsläpp i hagen, 1 kg helhavre (havre ingår ändå i min stallhyra, jag är också snål...), 2 kg Rehab, 0,5 kg lucern och ca 300 g betfor (torrvaran). Dessutom står hon på halm och petar i det med, eftersom det finns mkt veteax... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: ryggar

Så sant. Jag petade i något mindre kraftfoder, vid mindre arbetsbelastning. Men försökte hålla hösilaget och sojan på en jämn nivå.
 
Sv: ryggar

Om man ser till den foderstaten hon får och bilden på hennes rygg samt läser din dagbok om din glada häst ;) så hade jag enbart gett din pålla hö och lucern, 2-3 kg lucern gissningsvis.Tagit bort all havre och annat "upppiggande och enbart satsat på att få upp proteinet (och ryggen).
 
Sv: ryggar

Bara ett litet inlägg från mig:
Det finns inga foder som bygger muskler...:cool:
 
Sv: ryggar

Det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att säga något om en rygg utifrån enstaka bilder. Samma hästs rygg akn se helt olika ut beroende på hur den står just då, skuggor, hur den håller huvudet mm.

Kolla själva om ni står bredvid era hästar, prova att höja och sänka huvudet och se vad som händer, om den står och äter i krubban samtidigt, om den är spänd eller avslappnad osv.

Ville bara kommentera det med anledning av bilder. Dessutom brukar tyvärr många ha svårt att se skillnad på vanligt hull eller fett och muskler:cool:
 
Sv: ryggar

Jag har flera bilder på hästens rygg, men tyvärr bara i min egen dator. För att lägga ut dem här måste man väl ha dem på en hemsida eller liknande? Synd
En ET som gick igenom henne skrev "magnifik rygg". Gott betyg tycker jag.
 
Sv: ryggar

Räcker att skapa en användare på tex photobucket eller liknande.

:D
 
Sv: ryggar

Jag har flera bilder på hästens rygg, men tyvärr bara i min egen dator. För att lägga ut dem här måste man väl ha dem på en hemsida eller liknande? Synd
En ET som gick igenom henne skrev "magnifik rygg". Gott betyg tycker jag.

Faktiskt mycket enkelt att fixa nätalbum, när jag väl gjorde det.

gå in på tex www.photobucket.com, tror jag det är, så ser du!
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 624
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp