Sv: ryggar

Till den vuxna hästen är proteinet enkelt egentligen. De har ett väldigt jämnt proteinbehov - om man utgår från en häst som redan är i gott skick och musklad - utifrån den storlek de har. Det varierar mycket mycket lite från häst till häst. (detta enligt forskning!!!)
Så där stämmer tabeller i princip alltid!

Det "enda" svåra med vuxna hästar är att höet - trots bra gjorda analyser (jag har gått över åkrarna under samma tid som de har balats), kan variera i innehåll.

Energibehovet är klurigare för det kan variera från individ till individ. Det svåra med lättfödda individer är alltså att få ner energin till lagom nivå utan att proteinet blir för lågt.

Unga hästar är klurigare med proteinet, där ligger man ju redan från början rätt högt just för ATT de ska växa jämnt och bra - men just i växtperioder så kan man få sej en liten chock då det går fort att de faller ur i musklerna och i hull.
Förenklat så är det så att energin bestämmer tillväxttakten - det är energin som är "bensinen" för tillväxten - men kroppen BYGGS utav proteinerna. För mycket energi gör att hästen växer, men den har inte byggstenarna så byggnaden blir "bräcklig".
När man ser det på musklerna har det gått lite för långt i min mening, så därför måste man vara lyhörd med unghästen och när man märker att de till exempel sover extra mycket så kan man lugnt fodra på dem lite mer....


Men angående visuellt så kikar jag allra mest på bogen samt på låren på vuxna hästar (i mitt stall är de vuxna hästarna ganska lättfödda och överviktiga, så jag undviker att kolla alltför mycket på de muskler med mer fett i - tex längs överlinjen...) och på unghästen är det överlinjen som är viktig - se över korset! Det SKA inte vara insjunket på sidorna av korset, där ska det vara FYLLIGT.

Har ej märkt någon mjällighet i pälsen på grund av soja på mina. Ej heller dåsighet. Men det finns hästar som reagerar med gallor på soja, eller blir dåliga i magen, jag har dock aldrig haft någon sådan. Soja är ett bra proteinmedel, högt innehåll av essentiella aminosyror, och överlägset billigast "per protein".

Bara mina åsikter :)
 
Sv: ryggar

Bra!
Jag tittar mest på "hålet" vid, eller lite nedanför korset - där mitt sto väldigt lätt får ett insjunket parti. Antar att det är individuellt med kroppskonstitution, sätt att röra sig etc, som påverkar vilka muskelgrupper som har lätt att falla ur.
Så jag kan tänka mig att du har rätt i att det ofta inte ger så mycket att titta längs överlinjen, vilket jag har försökt hela hösten på alla hästar jag sett, men utan att bli klokare. Har sett väldigt vältränade tävlingshästar utan att kunna se skillnader mot otränade hästar just över ryggen. En del otränade hästar är ganska fylliga där, medan de vältränade kan vara "magra" där...
Apropå protein har jag gått över till luzern - känns bättre för miljömedvetandet...
 
Sv: ryggar

Min fd. (:cry: ) foderhäst som jag tränade AR-inspirerat.
Tycker han blev ganska snygg i slutet :banana: (dock ngt tjock)

133858.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: ryggar

Jovisst, men jag är van sen tidigare från detta forum att man har svårt att se skillnad på övergödda hästar och musklade hästar...

Ja visst, eller hur ;) Jag tycker majoriteten av hästarna bara är feta och så tror folk att dom är musklade.
 
Sv: ryggar

Min börjar få bra med hull på magen i alla fall. Men i hans fall tycker jag att det bara är positivt! :)

Hur mycket extra hull är det när de börjar bli "feta"? Jag har jättesvårt att se när hästar är feta, faktiskt :o
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 624
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp