Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utan hon får så mkt hösilage hon orkar äta, förutom helhavre och mineraler. Men det blir till att peta till lucern, nu också.
hur ser era AR-ridna hästars ryggar ut?
Ålder? ras?
givetvis bildbevis UTAN sadel
Bara ett litet inlägg från mig:
Det finns inga foder som bygger muskler...
Nej,men som hjälper till att bygga muskler genom att ge hästen det proteinet som behövs för att ha förutsättningar FÖR att kunna bygga.
Jovisst, men jag är van sen tidigare från detta forum att man har svårt att se skillnad på övergödda hästar och musklade hästar...
Jag blir så förfasad ibland när jag ser och hör folk prata om exempelvis fölston och unghästar. Här ser jag alltför ofta någon sorts knasigt missförstånd, då man tror att just dessa två grupper behöver MINDRE foder - både i energi och protein - än "vuxna ridhästar som tränas", när det i själva verket är tvärtom......
Även unghästar ska vara musklade, även fast de inte är satta i träning. Och det hänger på fodret!
Jag har lärt mej av kunniga forskare att med rätt foder kan man till och med maxmuskla en häst. Men är den inte tränad saknar den styrka.
Just därför blir jag upprörd när jag ser unghästar som uppenbarligen får alldeles för lite protein.
Hade med mej min 1-årshingst på premiering i höstas och domaren kom fram till mej efteråt och frågade hur mycket jag körde honom. "Han är ju så musklad" (inte ett uns fett på den hästen i onödan, för att undvika att någon tror att jag blandar ihop fett med muskler ; http://users.nashnet.nu/evis/Rigo060822013.jpg ).
Jag kände mej faktiskt lite lockad att bli ironisk - "Nej han är aldrig körd" ("bara välfodrad sedan han var föl och det är därför han glänser, är musklig och 'ovanligt stor och välutvecklad för åldern' - så här ska alla unghästar se ut....")
Jag tyckte till och med att han var lite väl tunn över låren just då, i mina ögon mätt
Det är så FEEEEEL när folk reagerar när de ser ut som de "ska" göra.......
Men fler faktorer;
Sedan hänger det förstås an på sadeln. Och ryttarens sits och inverkan i övrigt.
Och fysiska smärtor som hästen har både i ryggen och på andra ställen. Och för den delen hästens grundbyggnad, vissa hästar har "höga" tornutskott och kommer aldrig få någon "ränna", andra hästar har anlag för att få en djup fåra längs hela ryggen. Vissa hästar har en bred bröstkorg, andra har smal bröstkorg, det påverkar också hur ögat uppfattar ryggens muskulatur.
Det är inte lönt att visa min valack för han är för fet. Ni vet, fett fördelar sej relativt jämnt särskilt i överlinjens muskulatur. Det var kanske det som Malinigbg syftade på...
Han ser mycket mer musklig ut än han är .
De lättaste hästarna att bedöma är de som är riktigt välfodrade!
Jag menar precis som du att det inte går att se på en ennda bild av en rygg och det skrev jag även tidigare och förklarade lite. Men folk lägger in bilder och ingen kommenterar, och jag ville provocera lite för jag fattar inte vitsen med tråden.
Han är inte min längre .Får man fråga vad du har för foderstat till din häst? Kan bara säga att han är verkligen jätte fin!
Magdalena
Jag tyckte i min ungdom då jag tränade hårt att det gav ganska snabbt resultat att tillföra soja i muskelbyggande syfte. Problemet var att leder o ligament inte klarade den muskelkraft som jag uppnådde, och råkade ut för skador pga det.
Är det detsamma med hästar, att det gäller att träna upp de sakerna parallellt med musklerna (tänker främst på unghästar), eller cyklar jag nu?