Sv: ryggar

Men hästen blir ju glad då den får foder...;)
Nej, jag tror ju inte att det är ngn vits med proteintillskott om man inte motionerar hästen, men det vill väl alla...
 
Sv: ryggar

Utan hon får så mkt hösilage hon orkar äta, förutom helhavre och mineraler. Men det blir till att peta till lucern, nu också.

Med tanke på hästens ålder kanske man skulle börja fundera på att gå över till mer lätt-tuggad mat? Havrekross, müsli, hackelse?
 
Sv: ryggar

Nordsvensk Brukshäst. Född -01

5491070.jpg
 
Sv: ryggar

här kommer en dålig bild, men än dock en bild på min hästs rygg.
(7år, tränad akademiskt i 3 år)

rygg.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: ryggar

Havrekross? :angel: Då är du välkommen att komma hit o rida damen sen... Likaså med Fibergi, annan müsli skulle kunna vara variant.

Men som det är nu, får hon lucern och krafft groov, som jag blöter innan utfodring morgon och kväll, samt lite "sällskapshavre" vid intag på eftermiddagen.

Hennes 25-åriga sambo äter också lucern (torr) och helhavre. Vi kollar över tänder och sånt regelbundet. Men jag är inne lite på samma idé som du, att det kan vara bättre med "lättsmält" mat. Rehab, testade jag... Men det var "reaplansvarning"... :rofl:

Det är inte lätt med unghästar på 22 år.:bump: Hon hade sprungit sig plaskblöt på dagen idag, när de andra kom hem från uteritt. Hon brukar vara lugnast om hon får gå i hagen i stället för att ranta runt i boxen. Så de tog in henne och fjäskade med lite hö, när de andra hästarna pysslades om. :D Så vi får se, om damen behöver motioneras idag.
 
Sv: ryggar

kl

Om jag får kidnappa lite... :angel:

Jag blir ju genast nyfiken på vad för sadlar ni rider era hästar i - för AR hjälper ju inte en dålig sadel.
(rider alltså själv AR på pålle - så gott vi förmår.. ;) )
 
Sv: ryggar

hur ser era AR-ridna hästars ryggar ut?
Ålder? ras?

givetvis bildbevis UTAN sadel:angel:

Delvis KL

Vad var meningen sen då?

Skulle folk kommentera?

Ser det okej ut?

Kan man se det på bilder? Hur? Vad ville ts se?

Kanske vore intressant med diskussion till bilderna då:confused:

Kan inte säga att jag rider Ar precis,så jag ska nog hålla mej utanför kanske, men undrade bara lite över syftet med tråden:confused:
 
Sv: ryggar

Billigaste sadel jag kunde hitta, genom blocket tror jag...

Syntetsadel, säljaren sa att den är märkeslös. När jag köpte den, var den nog använd sex månader eller något. Den är lite plastlik, svart... Och om man kikar, så står det "Status". Det jag har hittat på nätet, är att det är nån kopia på en hyfsad "engelsk dressyrsadel".

Den griffin dressyr syntetsadel jag hade innan som halva bukefalos dömde ut ganska omgående, ville hon ha i stället. Så i stället för att betala 800 kronor, betalade jag sexhundra och lämnade min sadel i inbyte.

Sadeln ligger riktigt bra, nu efter vår- sommar- och höstarbetet, då jag kan hålla igång som bäst. Flera har sagt att Tima SKA ha vid bom. Första månaderna som jag hade den här sadeln, som är vid bom, fick jag träna på att sitta så still som möjligt för att sadeln inte skulle snurra runt... :o Men nu som sagt, trivs vi väldigt bra i sadeln

Och jag tycker att jag får en hyfsat bra sits i sadeln. Riktigt bra, lär min sits aldrig bli, beroende på min ryggmärgsskada. Men jag har inte tänkt att bli bäst heller. Utan jag vill bara att jag och min häst ska må så bra som det är möjligt, så länge vi får leva ihop. :bow:
 
Sv: ryggar

Nej,men som hjälper till att bygga muskler genom att ge hästen det proteinet som behövs för att ha förutsättningar FÖR att kunna bygga.

Jovisst, men jag är van sen tidigare från detta forum att man har svårt att se skillnad på övergödda hästar och musklade hästar...
 
Sv: ryggar

Jovisst, men jag är van sen tidigare från detta forum att man har svårt att se skillnad på övergödda hästar och musklade hästar...

Ja precis,och därför efterlyser jag fortfarande kommentarer till bilderna, vad tycker nu alla ar-ryttare, hur ser en välmusklad rygg ut? Vilken/vilka av dem är välmusklade?
 
Sv: ryggar

Att intresset för såna här trådar är så litet är väl för att det inte går att se särskilt mycket på en bild. Och vad ska man diskutera?
Enskilda individers problem?

Hur en rygg ser ut påverkas av många olika faktorer. Tyckte det var intressant det Malinigbg skrev om att det inte finns något foder som bygger muskler - jag kan inte riktigt hålla med. En häst som har en bra foderstat, med balans och tillräckligt med protein, kommer vara musklad oavsett träning.

Jag blir så förfasad ibland när jag ser och hör folk prata om exempelvis fölston och unghästar. Här ser jag alltför ofta någon sorts knasigt missförstånd, då man tror att just dessa två grupper behöver MINDRE foder - både i energi och protein - än "vuxna ridhästar som tränas", när det i själva verket är tvärtom...... :eek: :crazy:
Även unghästar ska vara musklade, även fast de inte är satta i träning. Och det hänger på fodret!

Jag har lärt mej av kunniga forskare att med rätt foder kan man till och med maxmuskla en häst. Men är den inte tränad saknar den styrka.

Just därför blir jag upprörd när jag ser unghästar som uppenbarligen får alldeles för lite protein.
Hade med mej min 1-årshingst på premiering i höstas och domaren kom fram till mej efteråt och frågade hur mycket jag körde honom. "Han är ju så musklad" (inte ett uns fett på den hästen i onödan, för att undvika att någon tror att jag blandar ihop fett med muskler ;) ; http://users.nashnet.nu/evis/Rigo060822013.jpg ).
Jag kände mej faktiskt lite lockad att bli ironisk - "Nej han är aldrig körd" ("bara välfodrad sedan han var föl och det är därför han glänser, är musklig och 'ovanligt stor och välutvecklad för åldern' - så här ska alla unghästar se ut....")
Jag tyckte till och med att han var lite väl tunn över låren just då, i mina ögon mätt :crazy:
Det är så FEEEEEL när folk reagerar när de ser ut som de "ska" göra.......


Men fler faktorer;
Sedan hänger det förstås an på sadeln. Och ryttarens sits och inverkan i övrigt.
Och fysiska smärtor som hästen har både i ryggen och på andra ställen. Och för den delen hästens grundbyggnad, vissa hästar har "höga" tornutskott och kommer aldrig få någon "ränna", andra hästar har anlag för att få en djup fåra längs hela ryggen. Vissa hästar har en bred bröstkorg, andra har smal bröstkorg, det påverkar också hur ögat uppfattar ryggens muskulatur.

Det är inte lönt att visa min valack för han är för fet. Ni vet, fett fördelar sej relativt jämnt särskilt i överlinjens muskulatur. Det var kanske det som Malinigbg syftade på...
Han ser mycket mer musklig ut än han är ;).
De lättaste hästarna att bedöma är de som är riktigt välfodrade!
 
Sv: ryggar

Får man fråga vad du har för foderstat till din häst?:o Kan bara säga att han är verkligen jätte fin!:love:
Magdalena
 
Sv: ryggar

Jag blir så förfasad ibland när jag ser och hör folk prata om exempelvis fölston och unghästar. Här ser jag alltför ofta någon sorts knasigt missförstånd, då man tror att just dessa två grupper behöver MINDRE foder - både i energi och protein - än "vuxna ridhästar som tränas", när det i själva verket är tvärtom...... :eek: :crazy:
Även unghästar ska vara musklade, även fast de inte är satta i träning. Och det hänger på fodret!

Jag har lärt mej av kunniga forskare att med rätt foder kan man till och med maxmuskla en häst. Men är den inte tränad saknar den styrka.

Just därför blir jag upprörd när jag ser unghästar som uppenbarligen får alldeles för lite protein.
Hade med mej min 1-årshingst på premiering i höstas och domaren kom fram till mej efteråt och frågade hur mycket jag körde honom. "Han är ju så musklad" (inte ett uns fett på den hästen i onödan, för att undvika att någon tror att jag blandar ihop fett med muskler ;) ; http://users.nashnet.nu/evis/Rigo060822013.jpg ).
Jag kände mej faktiskt lite lockad att bli ironisk - "Nej han är aldrig körd" ("bara välfodrad sedan han var föl och det är därför han glänser, är musklig och 'ovanligt stor och välutvecklad för åldern' - så här ska alla unghästar se ut....")
Jag tyckte till och med att han var lite väl tunn över låren just då, i mina ögon mätt :crazy:
Det är så FEEEEEL när folk reagerar när de ser ut som de "ska" göra.......


Men fler faktorer;
Sedan hänger det förstås an på sadeln. Och ryttarens sits och inverkan i övrigt.
Och fysiska smärtor som hästen har både i ryggen och på andra ställen. Och för den delen hästens grundbyggnad, vissa hästar har "höga" tornutskott och kommer aldrig få någon "ränna", andra hästar har anlag för att få en djup fåra längs hela ryggen. Vissa hästar har en bred bröstkorg, andra har smal bröstkorg, det påverkar också hur ögat uppfattar ryggens muskulatur.

Det är inte lönt att visa min valack för han är för fet. Ni vet, fett fördelar sej relativt jämnt särskilt i överlinjens muskulatur. Det var kanske det som Malinigbg syftade på...
Han ser mycket mer musklig ut än han är ;).
De lättaste hästarna att bedöma är de som är riktigt välfodrade!

Bilden på din häst är jättefin:) Så ska de se ut (unghästar)

Jag menar precis som du att det inte går att se på en ennda bild av en rygg och det skrev jag även tidigare och förklarade lite. Men folk lägger in bilder och ingen kommenterar, och jag ville provocera lite för jag fattar inte vitsen med tråden.

Hålller i alla fall med dej helt.:) Och fuxen ser väldigt fin ut!
 
Sv: ryggar

Jag menar precis som du att det inte går att se på en ennda bild av en rygg och det skrev jag även tidigare och förklarade lite. Men folk lägger in bilder och ingen kommenterar, och jag ville provocera lite för jag fattar inte vitsen med tråden.

Jag tror jag förstod det och håller med.
Jag gillar visserligen att gissa loss på bilder, om det är någon som vill att man verkligen ska försöka se positivt och negativt, men bilder är ju alltid ögonblickshändelser och säger inte alltid så mycket om helheten så det blir liksom alltid "ta detta med en nypa salt".....

I den här tråden vet jag inte heller vad som efterfrågas egentligen!
 
Sv: ryggar

Får man fråga vad du har för foderstat till din häst?:o Kan bara säga att han är verkligen jätte fin!:love:
Magdalena
Han är inte min längre :).

Men angående foderstaten, så har den helt enkelt anpassats efter hans beräknade vuxenvikt, tillväxttakt och utifrån höets analys. Mest åt han under perioden mars till och med maj-juni nu som ettåring, då krävde han mycket mer än det beräknade enligt "tabeller" (proteinmässigt alltså). Men det är ju också under de första 18 månaderna som de växer som mest, sedan lugnar det sej "betydligt" fram till de är 3 och från och med då så är de i näringsbehov att likna med en vuxen häst (dvs behöver mycket mindre käk :) ).

Under sommaren så gick han (och några andra "småttingar") på bra bete och stödutfodrades relativt "mycket" från mitten på juli och framåt med lucern och soja. (enklaste fodermedlen att fodra "med ögat" på, under sommaren, tycker jag).
 
Sv: ryggar

Jag tycker du har ett bra resonemang.
Om man utgår från okulärbesiktningen, så måste man ju ändå ställa frågan hur man kan bedöma att man överskridit gränsen för hur mycket protein man ska tillföra.
Har du något visuellt som du tittar efter eller går det på erfarenhet och känsla?
Jag tycker mig kunna märka att hästen ibland får ngt som liknar mjäll längs ryggen om jag fodrat med sojatillskott. Har hört att de kan bli dåsiga också...
Jag tyckte i min ungdom då jag tränade hårt att det gav ganska snabbt resultat att tillföra soja i muskelbyggande syfte. Problemet var att leder o ligament inte klarade den muskelkraft som jag uppnådde, och råkade ut för skador pga det.
Är det detsamma med hästar, att det gäller att träna upp de sakerna parallellt med musklerna (tänker främst på unghästar), eller cyklar jag nu?
Väldigt fin häst!
 
Senast ändrad:
Sv: ryggar

Jag tyckte i min ungdom då jag tränade hårt att det gav ganska snabbt resultat att tillföra soja i muskelbyggande syfte. Problemet var att leder o ligament inte klarade den muskelkraft som jag uppnådde, och råkade ut för skador pga det.
Är det detsamma med hästar, att det gäller att träna upp de sakerna parallellt med musklerna (tänker främst på unghästar), eller cyklar jag nu?

Nej du cyklar inte.:)
Ja, musklerna är mycket lättare att bygga upp och det missar många, att leder senor och ligament måste hänga med och de tar längre tid. Så det har du alldeles rätt i.
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 624
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp