Ryggar, takås eller vad?

Sv: Ryggar, takås eller vad?

Nejnej, så var det inte menat alls. Men jag vet vilket jättejobb som ligger bakom Thors framgångar eftersom jag simmar och laserbehandlar mina hästar på samma ställe som Thor.

Simning är helt suveränt. Man kan träna hästar som simmar hur hårt och hur illa som helst om man kompletterar det med simning. Ja huvudet åker upp men det gör magen med, de ser ut som vinthundar när de kommer upp ur plurret.
att rida en häst dagen efter den simmat är som att sitta på en grand Pri häst. Helt lösgjord över ryggen, böjbar åt alla håll, nackspänningar borta.

Det är inte en slump att de de flesta svenskar som tävlar på hög nivå inom islandshäst simmar sina hästar. speciellt dom som tävlar framgångsrikt flera år i rad......

OlleAtlas skrev:
Min femgångare med lång rygg är go och rund i ryggen med finfina "filéer". Men det har kommit av ett långsamt arbete med inriktningen att muskla fint. Han är INTE styv i ryggen.

Jag är helt övertygad om att alla hästar kan muskla fint i både rygg och andra ställen, bara man ger dem tid och träning som musklar.

OA

Som jag skrev så påstår inte jag att jag har rätt, jag har bara fått känslan av det!! Det är klart att en musklad rygg är det man ska sträva efter, det är klart som korvspad. MEN det kan vara olika svårt att kunna uppnå det, beroende på hästens utgångspunkter. Tror jag.

Aha, då vet jag att simning är bra!!!!Tack både Freyja och Djurjouren som förklarar.

OA

Hmmm,Den her er 5-gångare,kort og velmusklad,inte altfor fet,men absolut inte styv.Ikke så mye "takås" fasong...
Vad roligt at ni har sånna uttalanden blant svenske elitryttare også...Uttalande fra avlsdommerne:godt muskelsatt sterk og myk rygg. Kan det være så ikke med litt muskler da?
kurrerull.jpg

Djurjouren skrev:
Thors hållbarhet beror inte så mkt på tränaskicklighet som på alla simträning han får........

Numera simtränas han också ja men det finns de som simtränat sina hästar mycket längre och som ändå inte har den ryggmuskulaturen och inte verkar hålla alls lika bra heller. Ingen nämnd. Dessutom tycker jag att du förringar all den omsorg i att träna med förstånd och den akademiska träning Magnus lagt på hästen! Dessutom håller jag med Freyja; hästen lyfter huvudet vid simträningen så om den främjer ryggmuskulaturen eller inte kan diskuteras!

Djurjouren skrev:
Nejnej, så var det inte menat alls. Men jag vet vilket jättejobb som ligger bakom Thors framgångar eftersom jag simmar och laserbehandlar mina hästar på samma ställe som Thor.

Då vet du också kanske att Thor inte förrän sista året/åren tränats där. Såg inte detta innan jag svarade dig! Simträningen är ett bra komplement annars, det tycker jag också. Men simträningen får ju räknas in i något som tränaren också valt för sin hästs bästa, eller hur? Thor har dessutom haft en välmusklad rygg före att han började simtränas!

Senast ändrad av en moderator:

SannaBoo skrev:
Som jag skrev så påstår inte jag att jag har rätt, jag har bara fått känslan av det!! Det är klart att en musklad rygg är det man ska sträva efter, det är klart som korvspad. MEN det kan vara olika svårt att kunna uppnå det, beroende på hästens utgångspunkter. Tror jag.

Det tror jag också just därför att vissa hästar och även oinridna sådana, även i hagen väljer att gå i fel form! Klart de inte musklar sig rätt då! Och det här uppfattar jag som vanligare bland 5-gångare, men absolut inte som bra!

sambaengi skrev:
Dessutom håller jag med Freyja; hästen lyfter huvudet vid simträningen så om den främjer ryggmuskulaturen eller inte kan diskuteras!
Du måste blandat ihop mina inlägg med någon annan?
Jag anser, med de erfarenheter jag har, att simning är bra för ryggmuskulaturen. Det jag svarade på var om hästen utvecklar underhals eller inte vid simning. Vad jag sett beror halsens muskulaturutveckling på hur allsidigt den tränas annars och i vilken form man rider hästen i.

Sorry! Det var Olle Atlas inlägg jag skulle hänvisa till!

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 058
Senast: manda
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 515
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar