Ryggar, takås eller vad?

Djurjouren

Trådstartare
Fastande i en diskussion idag om hur ryggen på islandshästar ska se ut. Jag tycker att en islandshäst i vilken ålder som helst ska ha en "rund" rygg, abolut inte toppig.
Enligt en av våra landslagsryttare så ska ryggen vara toppig, typ mindre än 90 grader speiellt på unghästar för då håller de bättre.

Vad är er åsikt? Är jag helt fel ute när jag menar att en islandshästrygg ska se ut som alla andra hästars ryggar? Rund och go.

Sv: Ryggar, takås eller vad?

Håller med du, kan inte se någon annan anldening.

Djurjouren skrev:
.
Enligt en av våra landslagsryttare så ska ryggen vara toppig, typ mindre än 90 grader speiellt på unghästar för då håller de bättre.
:confused: Menar den personen att "ryggfileérna är av ondo? Att hästen skulle hålla bättre med en mer slimmad rygglinje?

Låter väldigt märkligt tycker jag, nä fram för runda goa ryggar!

Jag förstår vad du åsyftar på, men måste även få säga detta. Alla hästar kan inte få sådär runda goa ryggar, även fast man tagit till allt som står till buds.

Att denna tränare inte ville ha för rund rygg tror jag beror på rädslan för att hästen skall bli för styv, vilket tydligen kan ske med vissa hästar och då speciellt vid gångartsträning.

Sen tror jag att vi skall göra skillnad på en musklad rygg, och den rygg som har annat utfyllnadsmaterial än muskler.:angel: Det finns nämligen gott om hästar som faktiskt har en rund och go rygg, men granskar man den lite närmare så ser man att det INTE handlar om muskler.;)

Jag håller inte med. alla hästar kan få en musklad rygg om man httar vad som felas just den.Hittar man inte det bör man inte rida den.

Menar du att det finns folk som tror att en musklad rygg gör hästen styv? Seriöst?

Ryggar med fyllnadsmaterial brukar även ha fyllnadsmaterial på andar ställlen på kroppen så det är lätt att se.

Senast ändrad:

Jag vill verkligen ha runda o goá ryggar.

Takåsryggar kopplar jag ihop med brist på foder/protein (snålhet) och felridning.

Djurjouren skrev:
Fastande i en diskussion idag om hur ryggen på islandshästar ska se ut. Jag tycker att en islandshäst i vilken ålder som helst ska ha en "rund" rygg, abolut inte toppig.

Vad är er åsikt? Är jag helt fel ute när jag menar att en islandshästrygg ska se ut som alla andra hästars ryggar? Rund och go.

Nej men gudars vad bra! Då är ju min häst perfekt i ryggen. Då kan jag ju sluta bygga ryggmuskler på honom och byta sadel behöver jagh inte heller då:angel:

Nej men jag har alltid trott att ryggarna ska vara runda med fileer så det är det jag strävat efter med min häst.

De rätta ryggmusklerna finns ju om hästen är "rund" över ryggraden.

Djurjouren skrev:
Menar du att det finns folk som tror att en musklad rygg gör hästen styv? Seriöst?

Ryggar med fyllnadsmaterial brukar även ha fyllnadsmaterial på andar ställlen på kroppen så det är lätt att se.

Ja det är seriöst uttalat av mig, jag vet att jag lyssnade på en känd tränare som berättade att om hästen var för rund över ryggen kunde den lätt bli styv i länden av det. Fast det innebär inte att jag håller med, själv har jag bara upplevt motsatsen men då sklijer det sig säkert en 1000 hästar ridning mellan oss. (tränaren har säkert ridit flera än mig)

Jodå visst är det så, fast alla vill ju lixom inte riktigt erkänna det har jag noterat.:angel:

Det låter ju lite knäppt, kanske finns det nån fördel för just den ryttaren/hästen att ha en toppig rygg. Men det är ju mycket finare om dom har runda ryggar. Har hört att på en riktigt välmusklad rygg ska vara rund och som en ränna i mitten, så då skulle en toppig rygg altså vara omusklad...

Balderum skrev:
Jag vill verkligen ha runda o goá ryggar.

Takåsryggar kopplar jag ihop med brist på foder/protein (snålhet) och felridning.

å felpassande sadel, sannolikt för trång - ville jag tillägga!

Nä, rund rygg ska de va!! :mad:

men det beror ju också helt på hur hästen ser ut!! jag har fått känslan av att femgångare ofta inte har lika runda ryggar som fyrgångare. Dessutom har vissa hästar lättare att bygga ryggmuskler än andra. Långa och framtunga hästar har ju svårare att samla sig än korta och kompakta kan ha t ex. Vissa har en naturligt bra form, vissa inte.
Det behöver inte alltid bero på ryttaren även fast det gör de ofta. Hästar med låg manke ser ju t ex bättre musklade ut än de med hög manke...

SannaBoo skrev:
men det beror ju också helt på hur hästen ser ut!! jag har fått känslan av att femgångare ofta inte har lika runda ryggar som fyrgångare. Dessutom har vissa hästar lättare att bygga ryggmuskler än andra. Långa och framtunga hästar har ju svårare att samla sig än korta och kompakta kan ha t ex. Vissa har en naturligt bra form, vissa inte.
Det behöver inte alltid bero på ryttaren även fast det gör de ofta. Hästar med låg manke ser ju t ex bättre musklade ut än de med hög manke...

Min femgångare med lång rygg är go och rund i ryggen med finfina "filéer". Men det har kommit av ett långsamt arbete med inriktningen att muskla fint. Han är INTE styv i ryggen.

Jag är helt övertygad om att alla hästar kan muskla fint i både rygg och andra ställen, bara man ger dem tid och träning som musklar.

OA

SannaBoo skrev:

Delvis har du rätt, men ändå inte. Det är vanligt att femgångare inte jobbar korrekt med bakdelen under sig och dessutom inte ovanligt att de spänner sig och tar upp huvudet för mycket. Titta på Diva. Här ser ni resultatet av en rätt riden 5-gångare. Jag skulle nog hellre lyssna på vad en skicklig ryttare som Denni hade att säga om detta. Bara för att man är känd och ridit många hästar, är inte kvantitet detsamma som kvalitet. Titta på Thor som Magnus Lindquist rider. Hästen börjar bli till åren men håller än. Att det är en 5-gångare är inget att tveka på och jag kan garantera att den hästen har rejäla filéer! Jag lyssnar nog hellre till en tränare som ridit en häst i många år som håller än någon som ridit 1000 hästar men bara kortare tid. De negativa effekterna av att rida en häst så den inte får riktiga muskelfiléer visar sig efter några år.

Samtidigt undrar jag om här inte är ett missförstånd. En häst kan ha en vid revbensbåge eller en smal sådan och faktum är att femgångarna ofta har en smalare revbensbåge och alltså inte blir lika runda och breda över ryggen, men samtidigt har de en rakare och oftare starkare rygg. Se Diva igen. Hennes rygglinje är ganska rak. Dessa hästar kan även om de ser lättbyggda ut förvåna i viktbärighet! Men muskelfiléer skall de ha ändå! De skall absolut inte se ut som en takås, då är de felridna!

Thors hållbarhet beror inte så mkt på tränaskicklighet som på alla simträning han får........

Djurjouren skrev:
Thors hållbarhet beror inte så mkt på tränaskicklighet som på alla simträning han får........

Men är simträning verkligen så himla bra? Jag har hört att den tvingar hästen att ta upp huvudet och sänka ryggen. Men ärligt så har jag inte en aning, bara reflekterar...

OA

Det här tar jag som ett påstående att Thor skulle ha svårt att muskla sig och att han skulle ha dålig hållbarhet.
Nu tycker jag du är ute och cyklar....

Simträning är ett sätt att variera träning på. Hur halsmuskulaturen utvecklas beror på hur du lägger upp träningen för övrigt och på vilket sätt du rider hästen.

Det är ett utmärkt komplement av träning till friska hästar och det ger mycket till hästar som av någon anledning tappat muskulatur i rygg och kors. Du får ett snabbt resultat utan att slita på en överansträngd häst.

Jag har starkt för mej är Diva är fyrgångare. Men jag kan inte htta hennes bedömning. Någon med tillgång till WF?

/Malin

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 058
Senast: manda
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 515
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar