Ryckt man?

Sv: Ryckt man?

Håller med det som sagts om att det är tusen gånger smidigare med en ryckt man när man ska knoppa eller fläta inför tävling en ett megalångt rufs som många får, oavsett hur välskött manen är.

Det är den enda anledningen jag kan se att korta ner manen: att man vill kunna fläta på ett speciellt sätt för att hästen ska se ut på ett speciellt sätt i en speciell situation.

Om jag vill att min långhåriga häst ska ha en fläta så gör jag en längsgående barockfläta. Men jag personligen tycker han är stiligast som han är.

:rofl: Ursäkta mig, men det var bland det fånigaste jag hört!

Visst, det kan hända, men det måste ju vara 1 på 100 000.

Då är jag nog den där 1. :rofl:
Jag fastnade i min förrförra häst man (den var jättelång) när jag red, och tro det eller ej,
men jag bröt det. :crazy:
Visste inte att jag satt fast såå mycket, så jag skulle rycka upp det.
Sen att jag bryter allting onormalt lätt är ju en annan sak! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte det står i nån rasbeskrivning att nån häst ska ha ryckt eller klippt man.

Näe, inte om den ska var ryckt eller klippt kanske men på de hästar som ska ha lång man finns det väl med i vissa rasbeskrivningar? Det var så jag menade. ;)

Håller med om att den var fin.
Det fanns bild på häst som var ryckt med trimkniv i tråden samt häst som var klippt. Båda två såg ut som om saxen gjort jobbet och det är INTE snyggt.

Som du kanske ser så är det inte bara skillnad på klippt och ryckt man. Här finns bild på klippt man som är fin som om den vore ryck. Sen finns bild på häst som är ryckt med trimkniv men ser klippt ut. Är man skicklig kan en man bli fin med fingrar, trimkniv eller tom sax. Är man inte skicklig spelar det nog ingen roll vilken metod man använder, det blir inte bra i alla fall. (men träning ger färdighet förstås)

Varför rycka eller klippa man när man kan stubba. :rofl:
Hoppas ingen tog illa upp...
...tyckte det var lite kul...eftersom min häst är stubbad. :D

Ryckt man är snyggast helt klart dock har min en liten variant på detta. Blir mer "nyryckt-med-resning" :-) Lägger sig efter ett par dagar dock och blir tämligen normal ......

jagowbsandbana07.jpeg

WB

En annan har ju fjording :love: så det är inte mycket att orda om där :rofl: Då får man bassning av fjordingfolket :rofl:

MEN får jag välja :angel: så ska manen växa fritt :devil: Bli lång och mysig och sen ska den hållas iordning med ryckning men inte så det blir så där super kort inte..

Men visst är det underbart att alla har olika smak och tycke :)

Tror inte det står i nån rasbeskrivning att nån häst ska ha ryckt eller klippt man.

Gå in och läs på flertalet ponnyraser! På dessa framgår tydligt att ponnyerna skall lämnas naturliga. Dvs man och hovskägg kvar och orört!

På de som får ansas spelar ingen roll om detta sker med sax, kniv eller ryckning. Fråga om tycke och smak samt inte minst kunskap!!!

Ryckt man är snyggast helt klart dock har min en liten variant på detta. Blir mer "nyryckt-med-resning" :-) Lägger sig efter ett par dagar dock och blir tämligen normal ......

jagowbsandbana07.jpeg

WB

Så ska de se ut:bow:
välfriserade både fram o bak.

Ryckte ikväll bort lite solblekt sommarman. De så ut som Kicki 71´s häst:angel:

rycker inte allt på en gång, för då reser den på sig. Planerar heller ingen tävling, så då gör det inte så mkt.

Hårfagra raser ska ha hårsvallet kvar, men sporthästar ska se vårdade ut.
gillar inte när ägarna har gjort sina hästar till Dalahästar- klippt/ kapat manen- gammalmodig:D

Håller med om att klippta manar oftast inte är så snygga, även om det finns de som är så skickliga att de kan få en snygg man med sax. Men en snygg ryckt man ska inte stå upp tycker jag utan ligga ner mot halsen. En handsbredd är lagom längd för att man ska kunna göra snygga knoppar.
(Eftersom jag inte tävlar längre och alltså inte behöver fläta har min hästs man fått växa som den vill.)

*KL*

här kommer en bild på min häst. har precis börjat rycka ner det. förra ägarna hade låtit den växa lång :crazy:

men är inte klar än, vill ha den liiite kortare, men den är så himla tjock så tar lite i taget. fick sår på fingret sist :devil:

vad tycker ni? min FÖRSTA ryckta man :angel: (har gjort innan men inte hela manen, har bara "snyggat" till manen innan)

bilden är inte den bästa, hon har rufs i huvudet just nu :D
14943744.jpg

Klippt man, har slutat rycka den pga lathet :D

10665182.jpg

obs! Blåser lite och vid manken är hon ej skallig utan har en fläta så manen ligger på en sida.

:)

Jag har nyligen klippt manen rätt kort på min tjej. Den gick inte att rädda alls. Så jag tog väl bort i princip rubbet o hoppas att den blir finare då den växer ut på nytt.

Närmast huvudet blev det kortare än övriga halsen. Så ett misslyckande från min sida:smirk:. Bågen man ska försöka få blev det inget av..

http://www.pixbox.se/pic_show_id14824559.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id14824557.html

Här är bilder på hennes man innan klippningen.

http://www.pixbox.se/pic_show_id14158273.html

Att jag inte ryckte är pga att jag inte har tålamod till det.

*kl*

Lite off topic,men om man bara vill tunna ur manen,hur gör man då??

Har en nordis,har lagomt tjock man halva vägen,och andra halvan är den mer än DUBBELT så tjock..:confused: Det är INTE ett dugg snyggt,för det står upp lite där,plus att den är delad i två där den är tjockast! :eek::crazy: Ungefär så mycket som åkt över på fel sida vill jag ha bort,och det är mycket..

Vill inte ha den kortare alltså utan bara tunnare,kan det funka med trimkniv? Eller vad ska man ha för "redskap"?? Grästrimmern,och ta bort allt? :o:D

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSCN0428.jpg?t=1190470763 (allt detta ligger på fel sida)

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSC09108.jpg?t=1190471032 (så ser det ut,när den andra halvan fortfarande ligger på ANDRA sidan..)
http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSCN0398.jpg?t=1190470818 (flätad,men man ser iaf på mitten av manen-->öronen,att den är mycket tjockare där

Senast ändrad:

Ryck underifrån och ryck och ryck och ryck :p Så gjorde jag och det blev riktigt bra iaf. Min ponny hade världens rufs innan jag ryckte, nu är den mer halvblodslik :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 499
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 582
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka